Könyv

Miranda July: Az első rosszfiú

Könyv

Cheryl magányos, nem bír sírni, de mindig gombóc van a torkában… Állj! Rögtön emlékeztetnék egy igazságra: képességeihez mérten mindenki kerülje el a fülszövegeket, filmtrailereket. Mert az, aki odafigyel az ördög duruzsolására, a megbocsáthatatlant is el fogja követni: jó ízlésére büszkén megy el könnyfakasztó művek mellett. A bohém nevű író, filmrendező, képzőművész Miranda Julyt ugyanis könnyen beteheti az óvatlan kultúra­fogyasztó „a kedves dramedyket készítő új Sundance-üdvöske”, az „újabb lírai abszurdban utazó író” vagy a „feminista performer” unalmas skatulyájába. Tévedne, pedig első filmjét, a Te meg én és minden ismerősünket tényleg a Sundance-nek köszönheti, a The Future-ben tényleg fiatal értelmiségi pár válságát meséli el beteg macskájuk szemszögéből, képzőművészete tényleg a női szerepek ellentmondásairól szól. De úgy, ahogy senki más. Túlhajtott öniróniája, szándékolt ügyetlensége, keresetlen közvetlensége – filmjei főszereplője is, így Cherylt is Julyként láthatjuk magunk előtt –, reflektált modorossága miatt úgy tűnhet, bájos semmiséggel van dolgunk, holott művei egy kérlelhetetlenül őszinte, „komoly”, azért is leírjuk, „nagy” művész képét rajzolják meg. Regényében vannak meztelencsigák, otthonszülés, undok színterapeuta, és arról szól, hogy két nő rákap a verekedésre, a konszenzuális bunyó átcsap alkalmi szexbe, végül egymásba szeretnek. Távolról figyel egy csecsemő, Kubelko Bondy, akivel az elbeszélő karmikus köteléket sejt. Abszurd az is, ahogy sírás és röhögés váltakozik. July azt mondta, kinőtte a punkságot, de ne higgyünk neki. Merész, nyers, őrült, hisztérikus, fájdalmas regénye szétrobbantja az elvárásokat.

Fordította: Krusovszky Dénes. Európa, 2017, 352 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.