Könyv

Miranda July: Az első rosszfiú

Könyv

Cheryl magányos, nem bír sírni, de mindig gombóc van a torkában… Állj! Rögtön emlékeztetnék egy igazságra: képességeihez mérten mindenki kerülje el a fülszövegeket, filmtrailereket. Mert az, aki odafigyel az ördög duruzsolására, a megbocsáthatatlant is el fogja követni: jó ízlésére büszkén megy el könnyfakasztó művek mellett. A bohém nevű író, filmrendező, képzőművész Miranda Julyt ugyanis könnyen beteheti az óvatlan kultúra­fogyasztó „a kedves dramedyket készítő új Sundance-üdvöske”, az „újabb lírai abszurdban utazó író” vagy a „feminista performer” unalmas skatulyájába. Tévedne, pedig első filmjét, a Te meg én és minden ismerősünket tényleg a Sundance-nek köszönheti, a The Future-ben tényleg fiatal értelmiségi pár válságát meséli el beteg macskájuk szemszögéből, képzőművészete tényleg a női szerepek ellentmondásairól szól. De úgy, ahogy senki más. Túlhajtott öniróniája, szándékolt ügyetlensége, keresetlen közvetlensége – filmjei főszereplője is, így Cherylt is Julyként láthatjuk magunk előtt –, reflektált modorossága miatt úgy tűnhet, bájos semmiséggel van dolgunk, holott művei egy kérlelhetetlenül őszinte, „komoly”, azért is leírjuk, „nagy” művész képét rajzolják meg. Regényében vannak meztelencsigák, otthonszülés, undok színterapeuta, és arról szól, hogy két nő rákap a verekedésre, a konszenzuális bunyó átcsap alkalmi szexbe, végül egymásba szeretnek. Távolról figyel egy csecsemő, Kubelko Bondy, akivel az elbeszélő karmikus köteléket sejt. Abszurd az is, ahogy sírás és röhögés váltakozik. July azt mondta, kinőtte a punkságot, de ne higgyünk neki. Merész, nyers, őrült, hisztérikus, fájdalmas regénye szétrobbantja az elvárásokat.

Fordította: Krusovszky Dénes. Európa, 2017, 352 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."