Képregény

Miriam Katin: Történetek képekben és szavakban

  • Baski Sándor
  • 2013. november 30.

Könyv

Marjane Satrapi méltán népszerű Persepolisa óta tudjuk, hogy a traumáktól terhelt gyerekkor érzékletes megidézéséhez a képregény ideális formátum. Miriam Katinnak is van mire visszaemlékeznie: élete első 15 évét a háború utáni Budapesten töltötte, szemtanúja volt a forradalomnak, majd 1957-ben emigrált a szüleivel Izraelbe.

Sokáig nem érzett rá késztetést, hogy képekké formálja a meghatározó gyerekkori élményeket - első önálló képregénykötete, a We Are On Our Own csak 63 éves korában jelent meg. Magyar kiadásra egyelőre hiába várunk, helyette ez a gyűjteményes füzete ad némi betekintést Katin munkásságába. A hat rövid képnovellából négy alapul személyes élményeken. Van köztük életképekből összefűzött etűd - ilyen a talán legsikerültebb Mittel Európa újra, amelyben a nácik elől elmenekült család visszatér Budapestre -, de akadnak komplexebb dolgozatok is. A Meryem gyűrűjében a már kamaszkorba lépett főhős álmodozásai elevenednek meg, egy régi családi gyűrű történetét egészen a török hódoltság korába vezeti vissza, az elképzelt múlt pedig annak rendje és módja szerint rávetül az ötvenes évekre, a lány jelenére. A filmnovellának is beillő, az 1944-es Budapesten játszódó Szem előttben Katin már csak mint mesélő van jelen, aki egy zsidó testvérpár párhuzamos sorsát követi. A szerzőtől a humor sem idegen, de még a kötet legjátékosabb, legkönnyedebb képregénye is a múlt feldolgozhatatlanságát hirdeti: a Bronka, Yonkey... bohózatában három házaspár az izraeli tengerparton múlatja az időt, de a háború idején hozott döntéseik máig kísértik őket.

A különböző korokban és helyszíneken játszódó képregényeket Katin sajátos, expresszív rajzstílusa köti össze. A kompozíciókon olykor tetten érhető, hogy nem a képregény a szerző anyanyelve, de éppen ez az ösztönösség és nyerseség hitelesíti a történeteit.

Fordította: Bayer Antal. Nero Blanco Comix, 2012, 44 oldal, 1000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.