Képregény

Miriam Katin: Történetek képekben és szavakban

  • Baski Sándor
  • 2013. november 30.

Könyv

Marjane Satrapi méltán népszerű Persepolisa óta tudjuk, hogy a traumáktól terhelt gyerekkor érzékletes megidézéséhez a képregény ideális formátum. Miriam Katinnak is van mire visszaemlékeznie: élete első 15 évét a háború utáni Budapesten töltötte, szemtanúja volt a forradalomnak, majd 1957-ben emigrált a szüleivel Izraelbe.

Sokáig nem érzett rá késztetést, hogy képekké formálja a meghatározó gyerekkori élményeket - első önálló képregénykötete, a We Are On Our Own csak 63 éves korában jelent meg. Magyar kiadásra egyelőre hiába várunk, helyette ez a gyűjteményes füzete ad némi betekintést Katin munkásságába. A hat rövid képnovellából négy alapul személyes élményeken. Van köztük életképekből összefűzött etűd - ilyen a talán legsikerültebb Mittel Európa újra, amelyben a nácik elől elmenekült család visszatér Budapestre -, de akadnak komplexebb dolgozatok is. A Meryem gyűrűjében a már kamaszkorba lépett főhős álmodozásai elevenednek meg, egy régi családi gyűrű történetét egészen a török hódoltság korába vezeti vissza, az elképzelt múlt pedig annak rendje és módja szerint rávetül az ötvenes évekre, a lány jelenére. A filmnovellának is beillő, az 1944-es Budapesten játszódó Szem előttben Katin már csak mint mesélő van jelen, aki egy zsidó testvérpár párhuzamos sorsát követi. A szerzőtől a humor sem idegen, de még a kötet legjátékosabb, legkönnyedebb képregénye is a múlt feldolgozhatatlanságát hirdeti: a Bronka, Yonkey... bohózatában három házaspár az izraeli tengerparton múlatja az időt, de a háború idején hozott döntéseik máig kísértik őket.

A különböző korokban és helyszíneken játszódó képregényeket Katin sajátos, expresszív rajzstílusa köti össze. A kompozíciókon olykor tetten érhető, hogy nem a képregény a szerző anyanyelve, de éppen ez az ösztönösség és nyerseség hitelesíti a történeteit.

Fordította: Bayer Antal. Nero Blanco Comix, 2012, 44 oldal, 1000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.