Képregény

Miriam Katin: Történetek képekben és szavakban

  • Baski Sándor
  • 2013.11.30 13:10

Könyv

Marjane Satrapi méltán népszerű Persepolisa óta tudjuk, hogy a traumáktól terhelt gyerekkor érzékletes megidézéséhez a képregény ideális formátum. Miriam Katinnak is van mire visszaemlékeznie: élete első 15 évét a háború utáni Budapesten töltötte, szemtanúja volt a forradalomnak, majd 1957-ben emigrált a szüleivel Izraelbe.

Sokáig nem érzett rá késztetést, hogy képekké formálja a meghatározó gyerekkori élményeket - első önálló képregénykötete, a We Are On Our Own csak 63 éves korában jelent meg. Magyar kiadásra egyelőre hiába várunk, helyette ez a gyűjteményes füzete ad némi betekintést Katin munkásságába. A hat rövid képnovellából négy alapul személyes élményeken. Van köztük életképekből összefűzött etűd - ilyen a talán legsikerültebb Mittel Európa újra, amelyben a nácik elől elmenekült család visszatér Budapestre -, de akadnak komplexebb dolgozatok is. A Meryem gyűrűjében a már kamaszkorba lépett főhős álmodozásai elevenednek meg, egy régi családi gyűrű történetét egészen a török hódoltság korába vezeti vissza, az elképzelt múlt pedig annak rendje és módja szerint rávetül az ötvenes évekre, a lány jelenére. A filmnovellának is beillő, az 1944-es Budapesten játszódó Szem előttben Katin már csak mint mesélő van jelen, aki egy zsidó testvérpár párhuzamos sorsát követi. A szerzőtől a humor sem idegen, de még a kötet legjátékosabb, legkönnyedebb képregénye is a múlt feldolgozhatatlanságát hirdeti: a Bronka, Yonkey... bohózatában három házaspár az izraeli tengerparton múlatja az időt, de a háború idején hozott döntéseik máig kísértik őket.

A különböző korokban és helyszíneken játszódó képregényeket Katin sajátos, expresszív rajzstílusa köti össze. A kompozíciókon olykor tetten érhető, hogy nem a képregény a szerző anyanyelve, de éppen ez az ösztönösség és nyerseség hitelesíti a történeteit.

Fordította: Bayer Antal. Nero Blanco Comix, 2012, 44 oldal, 1000 Ft

Neked ajánljuk

Elveszve az éjszakában

  • Bacsadi Zsófia

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Tuti Tati

Hatalmas a tülekedés Wes Anderson új filmjében, a korábbiaknál is nagyobb, pedig már A Grand Budapest Hotelben is annyi volt a sztár, a szín, a szimmetria – ó, az a híres andersoni szimmetria és keretezés! –, hogy alig látszott ki a sztori.

Elég ez?

  • Puskás Panni

A Kabarét az 1976-os magyar bemutatója (Ódry Színpad) óta közel negyvenszer mutatták be a hazai színházak. És vannak rendezők, ilyen az ősbemutatót jegyző Szinetár Miklós, de Alföldi Róbert és Bozsik Yvette is, akiket az anyag nem hagy nyugodni, és többször is színpadra állítják.

Újrarendezés

  • Erdei Krisztina

Az idei Fotóhónapról néhány hete még alig volt elérhető információ. A kivételt épp a ki­emelt eseményről, a kanadai Margaret Watkins kiállításáról szóló hír jelentette.

Hamis minden ízében

  • A szerk.

Október 23-án elfogtunk egy marslakót, körbeálltuk, és megkérdeztük tőle, mi jó honfiak: no, szemüveges barátunk (kicsinyded, szemüveges ürge volt, mondhatni nyüzüge), mit ünneplünk mi itt ma ilyen nagy sokadalomban?