Könyv

Molnár T. Eszter: Kóbor szálló

  • Nagy Boldizsár
  • 2019. május 11.

Könyv

Sokan fogadták örömmel, hogy meseregény született a hajléktalanságról. Kár, hogy félresikerült, mert hiába a szép, urbánus népmesei metaforák meg a mágikus realista illusztrációk, a könyv épp annyit mutat be a hajléktalanok életé­ből, amennyit egy középosztálybeli, belvárosi anyuka el tud képzelni, semmivel sem többet. Van itt kócos kislány, macskás boszorkány, kakaós felfújt és tényleg minden, ami kellemessé teszi a nem szalonképes témát, de az utca nehéz szagát elnyomja a temérdek, bájos fél­igazság és a sztereotípiák harsány eltúlzása. Mert bár kiderül, hogy akárki hajléktalanná válhat egy balszerencse folytán, a Kóbor szálló otthontalan szereplői mind csodabogarak: egyikük „mihaszna”, a másik „kétbalkezes”, a harmadik pedig a „lustakötés címzetes egyetemi tanára”. Van, akit mókásan Lust Alfonznak hívnak, ő naphosszat henyél, a mese egyetlen barna bőrű, a képek alapján roma hajléktalanját pedig Sunyi Sanyinak (akinek „közelében bizony minden pénz elvész”). Az egyetlen közös bennük, hogy fürdeni nem szeretnek. A végeredmény attól lesz még szomorúbb, hogy egy jólétben élő, fehér bőrű nukleáris család empatikus tagjainak (kivált a hóbortos nagyinak és kócos szőke unokájának) köszönhetően oldódik meg minden: (hajléktalan)otthonra talál az is, aki eddig az utcákat járta, a bánatos nő szerelmes lesz, és még a cigány bűnöző is megjavul. A szerző egy interjúban elmondta, a célja nem az volt, hogy megoldást kínáljon a társadalmi problémára vagy általános magyarázatot adjon, inkább keretet kívánt teremteni a szülő és gyerek közti beszélgetéshez. Nem tűnik jó ötletnek, mert a karakterek, bár szerethetőek, nevetséges, méltóságukat vesztett outsiderek, akiket úgy sikerült meseszereplővé szelídíteni, hogy egzotikumok maradtak. És azt hiszem, elsüllyednék, ha meghallanám, hogy egy gyerek Búbanyának, Lust Alfonznak vagy Sunyi Sanyinak nevezi az utcán látott hajléktalan.

Pagony, 2018, 112 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.