Mondvacsinált tévelygõk (Michel Foucault: A bolondság története)

  • Bugyinszki György
  • 2004. október 7.

Könyv

Közhely, de ettõl még illik leírni, hogy Michel Foucault a 20. század egyik legjelentõsebb gondolkodója. Két állandó, eposzi jelzõje forog közszájon; az egyik szerint neves filozófus volt, a másik állítja, hogy a strukturalizmus egyik meghatározó alakja. Hõsünkrõl mindent elmond, hogy jószerivel nem voltak gyakrabban ismételgetett mondatai, mint hogy a) sosem foglalkoztam filozófiával, és b) semmi közöm a strukturalizmushoz.

Közhely, de ettõl még illik leírni, hogy Michel Foucault a 20. század egyik legjelentõsebb gondolkodója. Két állandó, eposzi jelzõje forog közszájon; az egyik szerint neves filozófus volt, a másik állítja, hogy a strukturalizmus egyik meghatározó alakja. Hõsünkrõl mindent elmond, hogy jószerivel nem voltak gyakrabban ismételgetett mondatai, mint hogy a) sosem foglalkoztam filozófiával, és b) semmi közöm a strukturalizmushoz. Egy pályája korai szakaszából való klasszikusa jelent meg nemrégiben magyar nyelven: A bolondság története. A cím hosszabb változata még kiegészül azzal, hogy "a klasszicizmus korában". Elöljáróban le kell szögeznünk: a szöveg maga zseniális, a fordítás (Sujtó László) korrekt, minden dicséret megilleti tehát a kiadót.

Életmûvének maliciózus értelmezõi szerint Foucault "nagy témái", a nemi identitás, a büntetés és az uralom, valamint az õrültség onnan jöttek, hogy õ maga, belevaló ügyeletes értelmiségi botrányhõs módjára, félbolond mazochista homoszexuális volt. Egy szofisztikáltabb és elfogadhatóbb olvasat szerint szinte minden írása a többségi társadalom azon technikáit elemzi, melyekkel egyes jelenségeket a szõnyeg alá söpörtek és söpörnek, illetve melyek által egyes embereket kizárnak, sõt egyenesen elzárnak a "normálisok" közül, elõl. Magyarul is olvasható könyve a klinikai orvoslás történetérõl és a börtönökrõl. Második alkotói korszakában (ezt A szavak és a dolgok, valamint A tudás archeológiája címû mûvek fémjelzik) a mondhatósági kötöttségek és korlátozások hagyományain keresztül közelített a kirekesztések világához; egyik legeredetibb tézise szerint a 19. századot és annak polgári erkölcsét éppen hogy nem a viktoriánus kor prüdériájának továbbélése jellemezte, inkább afféle elsõ hippikorszakként tekinthetünk rá, hisz akkor a szexus és a szexualitás - napjainkhoz hasonlóan - köznapi beszédtémává lett. A bolondságról szóló írásában azonban még elsõsorban az intézményi, "infrastrukturális" rendszerekre fokuszál. Merthogy kezdetben vala

a lepra,

illetve a leprások. Foucault rámutat, hogy a középkor végére nem azért tûnt el ez a betegség, mert megtalálták rá a gyógymódot, hanem azért, mert lepratelepekre zárták a betegeket, akik ott "fertõzésképtelenül" kivéreztek. Szerinte a továbbiakban ez lett a modellje a társadalom számára nemkívánatos figurákkal való bánásmódnak. Késõbb a vérbajosok jutottak hasonló sorsra (ez a példa egy újabb érv a rosszindulatú értelmezõk kezébe, hisz Foucault AIDS-ben hunyt el '84-ben), a szerzõ szerint leginkább azért, hogy az elkülönítés céljára létrehozott telepek, intézmények ne álljanak üresen. A korabeli dokumentumokból kiderül, hogy sokszor a vérbajosokat vagy a bolondokat még így is vonakodtak befogadni egyes intézetekbe. Vagyis még az elzártak körébõl is megpróbálták kizárni õket. Foucault állítja: a dolgok kronológiája nem az volt, hogy elõbb leírták az õrültséget mint lelki patológiát, majd kitalálták, hogy mit kezdjenek azokkal, akik ebben szenvednek, hanem épp fordítva. Vagyis; elõször elzárták a problémás személyeket, hisz csak a baj volt velük, és ennek mintegy "ideológiai igazolásaként" született meg a tébolyult elme koncepciója. Arra, hogy ez igenis így történt, egyebek mellett az is utal, hogy kezdetben még nem is volt "neve a gyereknek", így a koldusokat, bûnözõket, nemi betegeket és a késõbb elmeháborodottnak elkeresztelt alakokat ugyanazon helyeken õrizték. Nem reálisan létezõ pszichés patológiákat írnak tehát le a korabeli teóriák, miként ezek modern változatai sem, csupán az adott kor szótárának megfelelõ módon kínálnak mondvacsinált ürügyeket az elzárásra - véli Foucault.

A klasszicizmus korának utalásrendszerét igen aprólékosan elemzi a szerzõ, ezzel illusztrálva, hogy miként teremtheti meg egy társadalom a háborodott embertípus tapasztalatát. Ha ugyanis szakítanánk az adott korban érvényes besorolási kritériumokkal, és megpróbálnánk úgy tekinteni a közösség "zûrösebb" alakjaira, mintha elõször látnánk õket, akkor az elvakult szerelmest, az ihletett mûvészt, a fanatikus istenhívõt és az újító tudóst is könnyûszerrel õrültnek címkézhetnénk, vagy akárkit, akirõl késõbb kiderül, hogy tévedett, vagy egyszerûen csak úgy véljük, hogy badar-ságokat beszél. Egyáltalán nem könnyû meghúzni például a határt az elszabadult elmebajos és a hidegvérû sorozatgyilkos között. Hiszen ha elfogadjuk azt az érvelést, hogy aki rendszeresen, látszólag indok nélkül öl, az bolond, akkor abból az következne, hogy nem bûnösként kellene kezelnünk, hanem olyasvalakiként, aki orvosi segítségre szorul. Ha viszont azt mondjuk, hogy nem kenheti rá senki szörnyû tetteit semmiféle betegségre, hanem igenis vállalnia kell a felelõsséget mindenért, akkor az "õrült" jelzõ elvitatásával azt sugalljuk, hogy az elkövetõ lelkileg egészséges, csak éppen egy aljas bûnözõ. A dilemma kézenfekvõ; azt kell eldöntenünk, hogy a normális emberi lélek kategóriájába

a kéjbõl gyilkolászás

még belefér-e. A két címke - bûnös és bolond - kusza viszonyát azok a feljegyzések is igazolják, amelyek tanúsága szerint az õszinte megbánás esetenként elég volt ahhoz, hogy egy elzárt bolondot gyógyultnak nyilvánítsanak. Ez alapján Foucault a könyv vége felé felveti, hogy míg például a 18. században azért zárták el az õrülteket, mert nem tudták kiszámítani, hogy állapotuk milyen viselkedési következményekkel jár, a 19. században, illetve onnantól már nem errõl van szó. Sokkal inkább egy olyan stigmáról, ami a sikerületlen egyedeknek jár. A megbánás valamikori kulcsszerepe viszont egyértelmûen arra utal, hogy az õrültség annak idején nem egy levetkezhetetlen attribútumnak számított, hanem csupán egyfajta "zûrös idõszaknak". Ma viszont még akkor is elzárjuk õket, ha egyébként ezt praktikusan semmi nem indokolná, csakhogy ne kelljen szembesülnünk különcségükkel. No meg azért, hogy legyen mivel szembeállítani az éppen aktuális kor "normális emberének" típusát. Míg korábban legszívesebben megszabadultak volna az õrültektõl, hisz félelmet keltettek, és szívbõl kívánták, hogy bárcsak ne léteznének ilyen emberek, addig 200 éve már görcsösen ragaszkodunk a szimbolikus "újratermelésükhöz", a róluk szóló teóriák és a nekik helyet adó intézetek fenntartása által. Mert ha nem lennének, nem volna kire rámutatnunk, mondván: mi nem ilyenek vagyunk. Vagyis: nem tudnánk megkülönböztetni magunkat az abnormalitás, az erkölcsi rossz megtestesítõitõl. És az bizony kész õrület volna.

Bugyinszki György

Atlantisz, 2004, 770 oldal, 3895 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.