KÖNYVMELLÉKLET

Murakami Haruki: Köddé vált elefánt

  • - benedeksz -
  • 2015. január 4.

Könyv

Ha már Murakami Harukit úton-útfélen Leonardo DiCaprióhoz hasonlítják – előbbi a Nobelt, utóbbi az Oscart nem kapta még meg, noha minden évben az esélyesek között emlegetik –, mondjuk azt, hogy a kötet úgy kezdődik, mintha moziba ülnénk be. Csak itt nem a reklámokat kell kibekkelnünk, hanem előbb az amerikai kiadó előszavát, majd az író – terjedelméhez képest kevéssé informatív – bevezető értekezését arról, hogy ezek az elbeszélések eredetileg amerikai folyóiratokban láttak napvilágot, illetve hogy mekkora élmény a The New Yorkerben publikálni, ami nagyon keveseknek adatik meg. Maga a kötet is előbb jelent meg angolul (két évtizeddel ezelőtt), mint japánul, ennek megfelelően a válogatás nemcsak az író döntését tükrözi, hanem az amerikai piac és irodalmi élet igényeit és elvárásait is. Így tehát, noha a történetek szereplői és helyszínei javarészt japánok, nagyon is globalizált novellák sorakoznak a könyvben. McDonald’sot számos országban ki lehet rabolni (miként azt az egyik elbeszélés főszereplője, egy frissen egybekelt pár teszi), és az is bármelyik feleséggel megeshet, hogy egy tiroli nadrág beszerzése közben döbben rá arra, hogy gyűlöli a férjét. A csupán nagy vonalakban fölvázolt figurákkal megesett sztorik sem feltétlenül hatnak újdonság gyanánt: a szürrealizmussal átitatott méla elesettség és a tartalmatlan, tétova útkeresés mindnyájunk számára ismerős. Az elbeszélői hang az egyes szám első személy ellenére a Murakamitól megszokott módon szenvtelen, a kurblimadárról pedig azóta tudjuk, hogy az író később megint találkozott vele.

A legjobb novellák azok, amelyek női szemszögből láttatják a hétköznapok szürreális egyformaságát. Egyébként ez a válogatás erőteljes edzés, olykor kielégüléshez vezető előjáték a későbbi sikerregényekhez.

Fordította: Nagy Anita. Geopen, 2014, 408 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.