KÖNYVMELLÉKLET

Nehéz dolgok ezek

Hogyan lehetsz publikáló szerző?

Könyv

Lehetséges-e az, hogy valaki besétál egy könyvkiadóhoz a kéziratával, amelyet azonnal ki is adnak, vagy kapcsolatok nélkül erre semmi esély? Folyóiratok, kreatívírás-kurzusok, esetleg pusztán a pénz nyitja meg az utat az első könyvhöz? Könyvkiadókkal és reménybeli írókkal beszéltünk a tapasztalataikról.

„Korábban azt hittem, hogy szerkesztővé válni az egyik vezető tévécsatornánál vagy az, hogy felvegyenek újságírói státuszba, nehéz ügy. De mindez semmi volt a könyvem kiadásának kérdéséhez képest” – foglalja össze tapasztalatait a korábban újságíróként dolgozó Dávid (az írójelöltek nevét kérésükre megváltoztattuk). A szakmabeliek biztatása után megkeresett szerkesztők, kiadók rendre eltűntek a szöveg beküldése után. Többnyire annyit válaszoltak, hogy az anyag nem illeszkedik a kiadó profiljába. „Már az is segítene, ha valaki őszintén megírná, hogy érdemes-e ezzel foglalkoznom, vagy inkább adjam fel a próbálkozást” – fogalmazza meg Dávid vélhetően sok reménybeli író érzéseit.

Tisztelt Szerkesztő!

Egy-egy kiadónál akár évi 300–400 vonatkozó tárgyú e-mail is landolhat. Annak ellenére, hogy a legtöbb kiadó honlapján szerepel, kéziratokat nem fogadnak, mégis szinte mindannyian folyamatosan kapnak megkereséseket. Ezek egy része „vakon” továbbított szöveg, vagyis a szerző minden elérhető címre elküldi az írását. Az általunk megkérdezett ki­adók mindegyike hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a kézirat passzoljon a kiadó profiljához. „Azt pedig nem tudjuk garantálni, hogy rövid időn belül reagálni tudunk a nem várt megkeresésekre” – árulja el Dián Viktória, az Athenaeum Kiadó vezetője.

Gönczi Péter, az Álomgyár tulajdonosa is ezt erősíti meg: „Aki két-három héten belül nem kap visszajelzést, az azt jelenti, hogy a szövege nem ment át az első rostán. Csak annak adunk visszajelzést, akinél úgy ítéltük meg, hogy a regénye beleillik a kiadó profiljába, a szerző és a szöveg is olyan, hogy lehet továbbmennünk vele.”

„Rengeteg forrásból érkeznek hozzánk a kéziratok: ügynökségek, scoutok küldik a szövegeket, mi magunk is keresünk meg szerzőket, illetve a kiadók egymáshoz is irányítják őket. Ha valaki a Magvető Kiadónál kopogtat, de a szöveg jobban illik a szintén a Líra-csoporthoz tartozó Partvonal profiljába, akkor oda közvetítik” – mondja Korentsy Márta, a Partvonal ügyvezető főszerkesztője.

„Első körben szinopszist és egy jellegadó részletet kérünk a szerzőtől – mondja Dián Viktória –, s ha látunk fantáziát a készülő műben, akkor a teljes kéziratot is. De olyan is előfordult már, hogy pusztán egy témajavaslat hatására szerződtünk le valakivel, és a következő évben a legnagyobb példányszámban eladott, debütáló író kategóriájában Libri-díjat nyert a regénye. Ez volt Iglódi Csaba Dreher-szimfóniája.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.