"Nehéz manapság komédiával betörni" - Marc Fitoussi filmrendező

Könyv

Mi köze a Copacabanának Ostende-hoz? Hogyan rendezi viharos kapcsolatát egy ötvenes munkanélküli anya és koravén lánya? A múzsa rabja rendezőjének második nagyjátékfilmje, a Copacabana Isabelle Huppert és lánya, Lolita Chammah kettősének komédiája. A filmet az I. Frankofón Filmnapokon láthatjuk. Szentgyörgyi Rita

Mi köze a Copacabanának Ostende-hoz? Hogyan rendezi viharos kapcsolatát egy ötvenes munkanélküli anya és koravén lánya? A múzsa rabja rendezőjének második nagyjátékfilmje, a Copacabana Isabelle Huppert és lánya, Lolita Chammah kettősének komédiája. A filmet az I. Frankofón Filmnapokon láthatjuk.

Magyar Narancs: Angol irodalmi és művészettörténeti tanulmányai után keveredett a forgatókönyvírásig és a rendezésig. Hogyan és miért?

Marc Fitoussi: Igazán személyes történeteket akartam elmesélni. Elvégeztem egy európai uniós forgatókönyvíró iskolát és jobbára rövidfilmekhez írtam könyveket. De már akkor idegesített, hogy a rendezők kezében egészen más lett belőlük, mint aminek szántam őket. Hiába találtam ki érdekes figurákat, amint életre keltek, nem ismertem rájuk. A másik ok, ami a rendezés felé vitt, hogy Franciaországban sokkal nagyobb megbecsülésük van a szerzői filmeknek; sokkal több kísérletezést, intimitást vihetek bele egy történetbe, ha magam írom és rendezem.

MN: A múzsa rabja című első nagyjátékfilmjét is ugyanaz a könynyedség, bohémélet jellemzi, mint a Copacabanát.

MF: Nincs ebben semmi számítás vagy koncepció, hogy egy bizonyos irányban akarnám folytatni a pályafutásomat. Egyszerűen szeretem az olyan személyiségeket, akik tele vannak kreativitással, kissé bolondok a szónak abban az értelmében, hogy úgy viselkednek, mint a gyerekek. Van bennük kellő naivitás, őrület, romantika, fantázia. Az életben is az ilyenekhez vonzódom.

MN: A Copacabanában játszik a brazil zene - konkrétan az lenne a dolga, hogy vidámságot csempészszen Ostende-ba.

MF: Szórakoztató paradoxonnak találtam, hogy Isabelle Huppert Brazíliába vágyik. Végül szintén egy tengerparti városban talál magának munkát, miközben a Copacabana strandjairól ábrándozik. Ostende a maga melankóliájával, ködös, opálos klímájával képileg is jól ellenpontozza a vágyálmait.

MN: Mi foglalkoztatta az anya-lány kapcsolatban?

MF: A moziban általában jól működik a generációs felállás: apa és fia, anya és lánya, ilyenek. Különösen érdekes, amikor az anyák nemzedékében több a kaland és a szabadságvágy, míg a fiatalabbak számítóbbak, megfontoltabbak. Franciaországban elég gyakori, főként a 68-as nemzedéknél, hogy a szülők merészebbek, harcosabbak, s a gyerekeikbe jóval kevesebb forradalmi lendület szorult. Nem hinném, hogy a mai huszonévesek a barikádokra mennének, ha most kellene hangot adniuk a követeléseiknek.

MN: Honnan jött az ötlet, hogy Isabelle Huppert-rel és a lányával forgasson?

MF: Lolitával már korábban is dolgoztam. A múzsa rabjában volt egy kisebb szerepe, és úgy váltunk el, hogy amint lehet, folytatjuk. A forgatókönyvet neki írtam. Közben volt egy titkos vágyam, hogy az anya szerepére az édesanyját, Isabelle Huppert-t kérjem fel. Túlzás nélkül őt tartom a legtehetségesebb és legintelligensebb francia színésznőnek. Bármit képes eljátszani, igaz, a rendezők legkevésbé sem a komikus vénájára tartanak igényt. Lolitán keresztül tehát sikerült megkörnyékeznem Isabelle-t, de a döntő érv a forgatókönyv volt. Alighogy elolvasta, igent mondott. Örült, hogy végre egy mosolygós, kamaszosan őrült, frivol szerepet játszhat. Túl sok filmben játszott kemény, száraz, kegyetlen nőket.

MN: Milyen lendületet adott a filmjének a cannes-i start?

MF: Nehéz manapság egy komédiával betörni, azzal együtt, hogy a Copacabana nem vegytiszta komédia. Végső soron elég súlyos témákat érint a vicces dialógusok ellenére: többek között azt az űrt és magányt, amit egy ötvenes nő átél, amikor munkanélküli lesz, és arra kényszerül, hogy egzisztenciális hajszába kezdjen, hogy ne veszítse el az önértékelését, és felvegye a versenyt a munkaerőpiacon. Másfelől hasonló küzdelmet folytat a lánya megbecsülésének és szeretetének a viszszaszerzéséért.

MN: A zsánerfilmek bensőséges hangját ötvözi a komédiával. Vannak ehhez mesterei?

MF: Egyfajta megfáradás tapasztalható a francia moziban éppúgy, mint a szellemi életben. Mindenki kissé bezárkózik a maga világába. Engem leginkább Francois Truffaut inspirált, aki elég súlyos filmeket csinált a komédia "leple" alatt. Mit szól például a Bársonyos bőrhöz? Nála a gyengédség és a humor karöltve járt, mint a Zsebpénzben vagy az Amerikai éjszakában. A vígjáték haldoklik Franciaországban, mert mindenki azt hiszi, hogy egyenlő a poénkodással, a hülyéskedéssel. Nálam ez sokkal diszkrétebb, összetettebb; sokfelől hallottam, hogy inkább szomorúnak, mint vidámnak találták a Copacabanát. Szeretem, ha a néző szabadon választja meg, hogy min nevet, és min gondolkodik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.