"Nehéz manapság komédiával betörni" - Marc Fitoussi filmrendező

Könyv

Mi köze a Copacabanának Ostende-hoz? Hogyan rendezi viharos kapcsolatát egy ötvenes munkanélküli anya és koravén lánya? A múzsa rabja rendezőjének második nagyjátékfilmje, a Copacabana Isabelle Huppert és lánya, Lolita Chammah kettősének komédiája. A filmet az I. Frankofón Filmnapokon láthatjuk. Szentgyörgyi Rita

Mi köze a Copacabanának Ostende-hoz? Hogyan rendezi viharos kapcsolatát egy ötvenes munkanélküli anya és koravén lánya? A múzsa rabja rendezőjének második nagyjátékfilmje, a Copacabana Isabelle Huppert és lánya, Lolita Chammah kettősének komédiája. A filmet az I. Frankofón Filmnapokon láthatjuk.

Magyar Narancs: Angol irodalmi és művészettörténeti tanulmányai után keveredett a forgatókönyvírásig és a rendezésig. Hogyan és miért?

Marc Fitoussi: Igazán személyes történeteket akartam elmesélni. Elvégeztem egy európai uniós forgatókönyvíró iskolát és jobbára rövidfilmekhez írtam könyveket. De már akkor idegesített, hogy a rendezők kezében egészen más lett belőlük, mint aminek szántam őket. Hiába találtam ki érdekes figurákat, amint életre keltek, nem ismertem rájuk. A másik ok, ami a rendezés felé vitt, hogy Franciaországban sokkal nagyobb megbecsülésük van a szerzői filmeknek; sokkal több kísérletezést, intimitást vihetek bele egy történetbe, ha magam írom és rendezem.

MN: A múzsa rabja című első nagyjátékfilmjét is ugyanaz a könynyedség, bohémélet jellemzi, mint a Copacabanát.

MF: Nincs ebben semmi számítás vagy koncepció, hogy egy bizonyos irányban akarnám folytatni a pályafutásomat. Egyszerűen szeretem az olyan személyiségeket, akik tele vannak kreativitással, kissé bolondok a szónak abban az értelmében, hogy úgy viselkednek, mint a gyerekek. Van bennük kellő naivitás, őrület, romantika, fantázia. Az életben is az ilyenekhez vonzódom.

MN: A Copacabanában játszik a brazil zene - konkrétan az lenne a dolga, hogy vidámságot csempészszen Ostende-ba.

MF: Szórakoztató paradoxonnak találtam, hogy Isabelle Huppert Brazíliába vágyik. Végül szintén egy tengerparti városban talál magának munkát, miközben a Copacabana strandjairól ábrándozik. Ostende a maga melankóliájával, ködös, opálos klímájával képileg is jól ellenpontozza a vágyálmait.

MN: Mi foglalkoztatta az anya-lány kapcsolatban?

MF: A moziban általában jól működik a generációs felállás: apa és fia, anya és lánya, ilyenek. Különösen érdekes, amikor az anyák nemzedékében több a kaland és a szabadságvágy, míg a fiatalabbak számítóbbak, megfontoltabbak. Franciaországban elég gyakori, főként a 68-as nemzedéknél, hogy a szülők merészebbek, harcosabbak, s a gyerekeikbe jóval kevesebb forradalmi lendület szorult. Nem hinném, hogy a mai huszonévesek a barikádokra mennének, ha most kellene hangot adniuk a követeléseiknek.

MN: Honnan jött az ötlet, hogy Isabelle Huppert-rel és a lányával forgasson?

MF: Lolitával már korábban is dolgoztam. A múzsa rabjában volt egy kisebb szerepe, és úgy váltunk el, hogy amint lehet, folytatjuk. A forgatókönyvet neki írtam. Közben volt egy titkos vágyam, hogy az anya szerepére az édesanyját, Isabelle Huppert-t kérjem fel. Túlzás nélkül őt tartom a legtehetségesebb és legintelligensebb francia színésznőnek. Bármit képes eljátszani, igaz, a rendezők legkevésbé sem a komikus vénájára tartanak igényt. Lolitán keresztül tehát sikerült megkörnyékeznem Isabelle-t, de a döntő érv a forgatókönyv volt. Alighogy elolvasta, igent mondott. Örült, hogy végre egy mosolygós, kamaszosan őrült, frivol szerepet játszhat. Túl sok filmben játszott kemény, száraz, kegyetlen nőket.

MN: Milyen lendületet adott a filmjének a cannes-i start?

MF: Nehéz manapság egy komédiával betörni, azzal együtt, hogy a Copacabana nem vegytiszta komédia. Végső soron elég súlyos témákat érint a vicces dialógusok ellenére: többek között azt az űrt és magányt, amit egy ötvenes nő átél, amikor munkanélküli lesz, és arra kényszerül, hogy egzisztenciális hajszába kezdjen, hogy ne veszítse el az önértékelését, és felvegye a versenyt a munkaerőpiacon. Másfelől hasonló küzdelmet folytat a lánya megbecsülésének és szeretetének a viszszaszerzéséért.

MN: A zsánerfilmek bensőséges hangját ötvözi a komédiával. Vannak ehhez mesterei?

MF: Egyfajta megfáradás tapasztalható a francia moziban éppúgy, mint a szellemi életben. Mindenki kissé bezárkózik a maga világába. Engem leginkább Francois Truffaut inspirált, aki elég súlyos filmeket csinált a komédia "leple" alatt. Mit szól például a Bársonyos bőrhöz? Nála a gyengédség és a humor karöltve járt, mint a Zsebpénzben vagy az Amerikai éjszakában. A vígjáték haldoklik Franciaországban, mert mindenki azt hiszi, hogy egyenlő a poénkodással, a hülyéskedéssel. Nálam ez sokkal diszkrétebb, összetettebb; sokfelől hallottam, hogy inkább szomorúnak, mint vidámnak találták a Copacabanát. Szeretem, ha a néző szabadon választja meg, hogy min nevet, és min gondolkodik.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.