Könyv

Nem az a Szindbád

Csabai László: Szindbád, a detektív

  • Benedek Szabolcs
  • 2012. január 11.

Könyv

Az elmúlt években sokat lehetett hallani arról, hogy a magyar kriminek mostanság amolyan felfutása, reneszánsza, avagy első igazi kibontakozása lenne. Sietve leszögezem, hogy én ennek per pillanat nem látom nyomát.


Kondor Vilmosról többen elmondták, hogy kifulladni látszik, Baráth Katalin egyelőre még nem lépte át az ígéretes tehetségek Rubiconját, rajtuk kívül pedig más - számomra legalábbis úgy tűnik - nem nagyon látszik a placcon. A csiri-viri borítós álangolszász ponyvák között persze több hazai termék is akad (elég csupán az impresszumokba belekukkantani), de ezeket most ne vegyük számba, érthető módon nem ide sorolandók. Fölmerülhet viszont kérdésként az, hogy Csabai László legutóbbi, viszonylag keveset emlegetett elbeszélésfüzére mennyire tartozik az állítólagos hazai krimireneszánszba.

Szindbád örök és valószínűleg hálás téma. Nem feltétlenül Krúdytól fogva, az számunkra csak hab a tortán, hogy a magyar irodalom (majd később, Huszárik jóvoltából, a film) klasszikus figurái közé emelkedett. A hajós már jóval előttük létezett: talán Seherezádé kezdte emlegetni, később meg többek között Edmond Dantes, azaz Monte Cristo grófja is így címezte magát. Mifelénk azért persze mindenkinek rögvest a Krúdy-alteregó ugrik be, őt formálták tovább mások is, Máraitól kezdve Kiss Lászlón keresztül mondjuk Szappanos Gáborig.

Csabai László ugyanakkor nem igazán sorolható a fenti írók közé: az ő Szindbádja detektív, és Nyárligeten él némi gyerekkori bagdadi kitérő után, melynek emlékei hangsúlyosan visszaköszönnek az egyébként jelen idejű történetekben, amelyek Horthy Miklós Magyarországán bonyolódnak. Hogy mennyire irreleváns a főhős neve, arra jó példa, hogy az író egy interjúban elárulta: egy időben komolyan mérlegelte a névcserét, nehogy bárki is összekeverje a Krúdy-figurával. Végül maradt Szindbád - az irodalmi hagyomány mégiscsak fontos dolog. Ráadásul, úgy tűnik, predesztinál: mind az olykor kisregény-terjedelmű és egymással összefüggő elbeszélések pallérozott nyelvezete (még az egyszerű származású mellékszereplők is bántóan szépen beszélnek néha), mind a próza nyugodt hömpölygése Krúdyt idézi. Sőt a téma is, legalábbis ami az elhallgatásokkal és titkokkal terhes kisváros nyomasztó miliőjét illeti.

Nyárligeten adva van minden, ami egy valamirevaló bűnügyi történethez kell: szodómia, korrupció, prostitúció. Csabai László könyve mégsem a magyar krimi kibontakozását segíti elő, ugyanis nem a bűntény és a nyomozás, hanem a bűn mögött húzódó világ ábrázolásában erős. Szépen benne van az egész korabeli Magyarország a bolsevikoktól és Trianontól kezdve a zsidókérdésen és Gömbösön meg Bethlenen át a bevonuló oroszokig. Mindez vidéki, kisvárosi perspektívából szemlélve. Azt is mondhatnánk akár, hogy tisztességes iparosmunka, ha ez így nem volna túl pejoratív. Maradjunk annál, ahogyan Stalker főkapitány is vélekedett a beosztottjáról, Szindbádról: "Nem rossz."

Magvető, 2010, 380 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.