Ugyanaz hátulról

Ungvári Tamás: A halhatatlanság enciklopédiája

Könyv

A sokoldalú tudós és szavakész közszereplő talán sohasem pihen: ismét megírt egy könyvet. Ismét ugyanazt az egyet.


„A nevemet máig szorongva olvasom az újságban: harminc éve rettegek a nyomtatott betűtől. Hiszen már első cikkemért letiltottak, országos fórumon kiprédikáltak” – írja szubjektív enciklopédiasorozatának harmadik (a jelen állás szerint: utolsóul szánt) kötetének zárófejezetében Ungvári Tamás, s a recenzens keze alatt megremeg a klaviatúra. Okozhat-e szorongást egy idős embernek, aki ezek szerint csupán látszólag lubickol a nyilvánosságban, immár ki tudja, hány éve? Tényleg, hány éve is? Mert az idézetben szereplő harminc év valahogy nem stimmel. Csak tán nem egy korábbi művéből került át Ungvári új kötetébe ez a megfogalmazás? Hiszen a szimpla visszaszámlálás (2011 mínusz 30) nem vezet érdemi eredményre: a nyolcvanas évek elején az esztétából előbb docens, majd hamar egyetemi tanár lett a Színművészetin, megjelentetett jó pár könyvet (csak 1984-ben mindjárt három új kötetet), s nagyjából ekkor vette át a Film, Színház, Muzsika tévékritikusi stallumát is.

Valószínűbbnek tűnik hát a megfogalmazás átemelése, elvégre A halhatatlanság enciklopédiája jelentős részben amúgy is ismétlés, aminthogy jobbadán ismétlés volt már a sorozat első két kötete is: az ökonomikus szöveg- és történetkezelés életművön átívelő, de akár egy köteten belül is többször megcsodálható példája. Ezért aztán az új kötet lapjain is elősorjáznak Ungvári „történelmi egyperceseinek” visszatérő alakjai: Balázs Bélától Szerb Antalig, Orson Wellestől Déry Tiborig. S ezen a ponton az oly tiszteletreméltó Scolar Kiadóról is essék említés, elvégre nekik is lehet abban némi szerepük (vagy írjunk inkább mulasztást?), hogy még a fejezetek közötti vagy épp a fejezeten belüli ismétlések kifésülése sem történt meg a könyv kinyomtatása előtt. Egy ilyen szerkesztői beavatkozás ráadásul a tárgyi tévedésekből is irthatott volna, mely tévedések ugyancsak szép rendben sorakoznak, essék szó akár – a feledés homályából nagyvonalúan előcitált – Winston Churchillről, akár az aggastyánként említett, ám a valóságban mindössze 54 esztendőt megélt egykori sikeríróról, Surányi Miklósról. A recenzió terjedelme nem tűr hibalistát, s arról is csupán futtában enged szólni, hogy Ungvári múltidéző csillagtúrája ezúttal is hol névdobálózássá fajul, hol meg a (rendszerint már elmúlt) pillanat által feldobott ügyekre reagál. Így kerülhetett a kötet elejére egy roppant féloldalas Széll Kálmán-portré, a kötet végére pedig tévéműsorokat és parlamenti beszámolókat kommentáló jegyzet Alföldi Róbert vegzálásáról.

„Másfél száz »egyperces« portréban idéztem fel emlékezésre érdemes múltbéli alakokat. Közben megfeledkeztem magamról” – írja Ungvári Tamás, „az önsajnálatra a legkevésbé hajlamos ironikus szerző”, ám az olvasónak nem egészen ez a benyomása. Az „Egy régi nyár emléke” című fejezetben például a Tordai Terivel vacsorázó Ungvári a főszereplő: a Régi Országház étterem teraszán, Miller Bűnbeesés után című drámájának nemzeti színházi próbája (másfél bekezdéssel lejjebb: „páratlan premierje”) után. A hamisan pornósztárnak hírlelt szépséges színésznő és az agitprop által antimarxistának bélyegzett pária, a darab fordítója ült együtt tehát, míg tőlük elfüggönyözve épp „a teljes Politikai Bizottság – Kádárral és a feleségével, Mária nénivel az élen, Aczél, Szurdi, Benkei, Apró Antal meg a többiek –, akik a hatalom súlyától, az országért érzett aggodalomtól pillanatra sem szabadulván kotorásztak a fácánsült és a lazacszálkák között”. Kint a megbélyegzettek, bent pedig a bélyegzők teljhatalmú urai, akik utóbb komor-szótlanul vagy kedélyes-zsarnokian oldalognak el Ungváriék asztala mellett. Mondjuk-e el, hogy a körülírt időpontban (1967 márciusában) Tordai Terinek még a legelső nyugati filmje is épp csak készült? Hogy Aczél még nem, Benkei és Szurdi pedig egyáltalán nem volt tagja a Politikai Bizottságnak? Felesleges szőrszálhasogatás lenne, elvégre az igazi problémát Ungvári elmaradhatatlan ítélethirdetése jelenti a recenzens számára, mely ítélet ezúttal a következő szembeállítással sommázza az apparatcsikok oly plasztikus vereségét: „A múltat eltörölték, de a jövőt nem voltak képesek. […] A vágy, a szépség, a nyár: legyőzhetetlen.”

Scolar, 2011, 268 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.