Önarckép idegen kézzel

Vörös István: Keresztelés özönvízzel. Befejezhetetlen krimi

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. január 5.

Könyv

A több mint húsz kiadott kötetnél tartó Vörös Istvánnak a Keresztelés özönvízzel az első regénye. Mindjárt egy krimi, melyben egy kiugrott pap - visszakerülve gyerekkorának színterére, Bakonymérőre - beköltözik egy eleve fura családhoz: a csehovi Három nővért megidéző lányokkal, a langyos Katával, a hideg Zsuzsával és a forró Mártival él együtt, valamint az apjukkal, Atyával, egészen egy gyilkosságig.


A szituáció meglehetősen bonyolult: nem lehet tudni, ki ölt ("Azt hiszed, mindig van gyilkos is, ha valakit megölnek?"), valóban gyilkosság történt-e, sőt azt sem, hogy meghalt-e egyáltalán valaki, és hogy még egy lapáttal rátegyek: az sem biztos, hogy akiről azt hisz-szük, meghalt, egyáltalán létezett-e. De nem ez az egyetlen csavar: két - egymással sokáig vitázó, aztán a végére megbékélő - elbeszélőt is találunk a könyvben. Az első (a kurzív részek szerzője) kiugrott fizikus, aki nem akarja elmesélni, mi történt vele - ezért teremti meg a másik narrátor, a kiugrott pap alakját, hogy általa (fikció a fikcióban) beszéljen áttételesen a saját életéről is, idegen kézzel alkosson önarcképet, elrejtőzve egy látszólag tőle független történetben. És ha mindez nem lenne elég, az olvasó azért is nehéz helyzetben van, mert számtalanszor félrevezetik: a két elbeszélő, de a hőseik is sokszor hazudnak, ami aztán később lelepleződik.

 

Vörös 1996 és 2004 között írta a Keresztelést. Ez csak azért érdekes - azon a kérdésen túl, hogy miért kellett ilyen sokat várni a kiadatására -, mert a szöveg jól azonosíthatóan magán viseli az akkor fénykorát élő honi posztmodern irodalom alapjegyeit. Például az olvasó szeme láttára születik meg a regény, beleláthatunk az írói műhelybe a narrátorok folyamatos önkommentárjai révén. Hangsúlyozottan szövegről, és nem a valóság imitálásáról van szó. Jól végigkövethető, hogy az elbeszélő gondolataiból, fantáziálásaiból miként születik meg egy-egy rész, avagy: amit a narrátor előbb magában kitalál és leír, azt szereplői kisvártatva gyakran kimondják. Maga a textus pedig amolyan útvesztőként, labirintusként funkcionál ("Ez a szöveg tehát menedék, bujkálás..."; "Lehet tehát, hogy minden elbeszélő csal, hogy kerülő úton rohan a háttérben..."). Folyton a megalkotottságra utal - egyben az olvasói belefeledkezést hátráltatja - az is, hogy a könyv rövid, egy-két oldalas, önálló címmel rendelkező fejezetekből épül fel.

A krimi egyik fő célja: leírni a leírhatatlant, lerajzolni a lerajzolhatatlant, megismerni a megismerhetetlennek tűnőt - avagy "Ami nem mérhető, arról beszélni kell". Egyrészt belső nyomozásként, az önmegismerés allegóriájaként is felfogható Vörös műve ("az embernek egyszer elkerülhetetlenül meg kell vívnia a harcot azzal, akinek született"), de hogy istenkeresésként is, azt mutatja, hogy a kiugrott pap éppen egy olyan famíliához vetődik, ahol a családfőt Atyának hívják... A Keresztelés özönvízzel - a Tzvetan Todorov-i kategóriákkal élve - klasszikus rejtélyközpontú titokregény, és egyben anti-detektívtörténet, amely a regény megoldását problematizálja. Amolyan kettő az egyben, nem pusztán krimi, így nem csak a műfaj szerelmeseinek érdeklődésére tarthat számot.


Noran, 2011, 225 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.