Önarckép idegen kézzel

Vörös István: Keresztelés özönvízzel. Befejezhetetlen krimi

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. január 5.

Könyv

A több mint húsz kiadott kötetnél tartó Vörös Istvánnak a Keresztelés özönvízzel az első regénye. Mindjárt egy krimi, melyben egy kiugrott pap - visszakerülve gyerekkorának színterére, Bakonymérőre - beköltözik egy eleve fura családhoz: a csehovi Három nővért megidéző lányokkal, a langyos Katával, a hideg Zsuzsával és a forró Mártival él együtt, valamint az apjukkal, Atyával, egészen egy gyilkosságig.


A szituáció meglehetősen bonyolult: nem lehet tudni, ki ölt ("Azt hiszed, mindig van gyilkos is, ha valakit megölnek?"), valóban gyilkosság történt-e, sőt azt sem, hogy meghalt-e egyáltalán valaki, és hogy még egy lapáttal rátegyek: az sem biztos, hogy akiről azt hisz-szük, meghalt, egyáltalán létezett-e. De nem ez az egyetlen csavar: két - egymással sokáig vitázó, aztán a végére megbékélő - elbeszélőt is találunk a könyvben. Az első (a kurzív részek szerzője) kiugrott fizikus, aki nem akarja elmesélni, mi történt vele - ezért teremti meg a másik narrátor, a kiugrott pap alakját, hogy általa (fikció a fikcióban) beszéljen áttételesen a saját életéről is, idegen kézzel alkosson önarcképet, elrejtőzve egy látszólag tőle független történetben. És ha mindez nem lenne elég, az olvasó azért is nehéz helyzetben van, mert számtalanszor félrevezetik: a két elbeszélő, de a hőseik is sokszor hazudnak, ami aztán később lelepleződik.

 

Vörös 1996 és 2004 között írta a Keresztelést. Ez csak azért érdekes - azon a kérdésen túl, hogy miért kellett ilyen sokat várni a kiadatására -, mert a szöveg jól azonosíthatóan magán viseli az akkor fénykorát élő honi posztmodern irodalom alapjegyeit. Például az olvasó szeme láttára születik meg a regény, beleláthatunk az írói műhelybe a narrátorok folyamatos önkommentárjai révén. Hangsúlyozottan szövegről, és nem a valóság imitálásáról van szó. Jól végigkövethető, hogy az elbeszélő gondolataiból, fantáziálásaiból miként születik meg egy-egy rész, avagy: amit a narrátor előbb magában kitalál és leír, azt szereplői kisvártatva gyakran kimondják. Maga a textus pedig amolyan útvesztőként, labirintusként funkcionál ("Ez a szöveg tehát menedék, bujkálás..."; "Lehet tehát, hogy minden elbeszélő csal, hogy kerülő úton rohan a háttérben..."). Folyton a megalkotottságra utal - egyben az olvasói belefeledkezést hátráltatja - az is, hogy a könyv rövid, egy-két oldalas, önálló címmel rendelkező fejezetekből épül fel.

A krimi egyik fő célja: leírni a leírhatatlant, lerajzolni a lerajzolhatatlant, megismerni a megismerhetetlennek tűnőt - avagy "Ami nem mérhető, arról beszélni kell". Egyrészt belső nyomozásként, az önmegismerés allegóriájaként is felfogható Vörös műve ("az embernek egyszer elkerülhetetlenül meg kell vívnia a harcot azzal, akinek született"), de hogy istenkeresésként is, azt mutatja, hogy a kiugrott pap éppen egy olyan famíliához vetődik, ahol a családfőt Atyának hívják... A Keresztelés özönvízzel - a Tzvetan Todorov-i kategóriákkal élve - klasszikus rejtélyközpontú titokregény, és egyben anti-detektívtörténet, amely a regény megoldását problematizálja. Amolyan kettő az egyben, nem pusztán krimi, így nem csak a műfaj szerelmeseinek érdeklődésére tarthat számot.


Noran, 2011, 225 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.