Önarckép idegen kézzel

Vörös István: Keresztelés özönvízzel. Befejezhetetlen krimi

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. január 5.

Könyv

A több mint húsz kiadott kötetnél tartó Vörös Istvánnak a Keresztelés özönvízzel az első regénye. Mindjárt egy krimi, melyben egy kiugrott pap - visszakerülve gyerekkorának színterére, Bakonymérőre - beköltözik egy eleve fura családhoz: a csehovi Három nővért megidéző lányokkal, a langyos Katával, a hideg Zsuzsával és a forró Mártival él együtt, valamint az apjukkal, Atyával, egészen egy gyilkosságig.


A szituáció meglehetősen bonyolult: nem lehet tudni, ki ölt ("Azt hiszed, mindig van gyilkos is, ha valakit megölnek?"), valóban gyilkosság történt-e, sőt azt sem, hogy meghalt-e egyáltalán valaki, és hogy még egy lapáttal rátegyek: az sem biztos, hogy akiről azt hisz-szük, meghalt, egyáltalán létezett-e. De nem ez az egyetlen csavar: két - egymással sokáig vitázó, aztán a végére megbékélő - elbeszélőt is találunk a könyvben. Az első (a kurzív részek szerzője) kiugrott fizikus, aki nem akarja elmesélni, mi történt vele - ezért teremti meg a másik narrátor, a kiugrott pap alakját, hogy általa (fikció a fikcióban) beszéljen áttételesen a saját életéről is, idegen kézzel alkosson önarcképet, elrejtőzve egy látszólag tőle független történetben. És ha mindez nem lenne elég, az olvasó azért is nehéz helyzetben van, mert számtalanszor félrevezetik: a két elbeszélő, de a hőseik is sokszor hazudnak, ami aztán később lelepleződik.

 

Vörös 1996 és 2004 között írta a Keresztelést. Ez csak azért érdekes - azon a kérdésen túl, hogy miért kellett ilyen sokat várni a kiadatására -, mert a szöveg jól azonosíthatóan magán viseli az akkor fénykorát élő honi posztmodern irodalom alapjegyeit. Például az olvasó szeme láttára születik meg a regény, beleláthatunk az írói műhelybe a narrátorok folyamatos önkommentárjai révén. Hangsúlyozottan szövegről, és nem a valóság imitálásáról van szó. Jól végigkövethető, hogy az elbeszélő gondolataiból, fantáziálásaiból miként születik meg egy-egy rész, avagy: amit a narrátor előbb magában kitalál és leír, azt szereplői kisvártatva gyakran kimondják. Maga a textus pedig amolyan útvesztőként, labirintusként funkcionál ("Ez a szöveg tehát menedék, bujkálás..."; "Lehet tehát, hogy minden elbeszélő csal, hogy kerülő úton rohan a háttérben..."). Folyton a megalkotottságra utal - egyben az olvasói belefeledkezést hátráltatja - az is, hogy a könyv rövid, egy-két oldalas, önálló címmel rendelkező fejezetekből épül fel.

A krimi egyik fő célja: leírni a leírhatatlant, lerajzolni a lerajzolhatatlant, megismerni a megismerhetetlennek tűnőt - avagy "Ami nem mérhető, arról beszélni kell". Egyrészt belső nyomozásként, az önmegismerés allegóriájaként is felfogható Vörös műve ("az embernek egyszer elkerülhetetlenül meg kell vívnia a harcot azzal, akinek született"), de hogy istenkeresésként is, azt mutatja, hogy a kiugrott pap éppen egy olyan famíliához vetődik, ahol a családfőt Atyának hívják... A Keresztelés özönvízzel - a Tzvetan Todorov-i kategóriákkal élve - klasszikus rejtélyközpontú titokregény, és egyben anti-detektívtörténet, amely a regény megoldását problematizálja. Amolyan kettő az egyben, nem pusztán krimi, így nem csak a műfaj szerelmeseinek érdeklődésére tarthat számot.


Noran, 2011, 225 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?