Képregény

Oravecz Gergely: Minden belefér

  • Kránicz Bence
  • 2019. augusztus 4.

Könyv

Ha a szerző rajzolt alteregója a vécén görnyed a borítón, akkor sejthetjük, hogy önéletrajzi jellegű, személyes, kis és nagy dolgokról egyaránt őszintén beszélő képregény jelent meg. Oravecznek ez a műfaj megy a legjobban: utóbb nyomtatásban is megjelent, nagyszerű webnaplója, a Blossza néhány hónapot követett nyomon az életéből, az új kötet pedig az elmúlt években közreadott rövidebb munkáit gyűjti egybe. A hőse ezeknek a képregényeknek is Gergő, az esztétika szakot végzett szabad­úszó grafikus, rezignált punk és figyelmes kószáló.

Oravecz a mindennapi élet banális jeleneteit – kocsmai beszélgetéseket, kutyasétáltatást, várakozást a Ferenciek terén – rajzolja meg néhány oldalon úgy, hogy a történéseket irodalmi színvonalú, sűrű mondatokkal kommentálja. Rajzai így az elkalandozás, a merengés alapjává válnak, mégsem válik le egymásról kép és szöveg, mert a szerző pontosan rögzíti azokat a pillanatokat, amikor a hős belső gondolatmenete ironikusan-viccesen ütközik a valósággal. A Blossza képsorai is megmutatták, hogy Oravecz egyrészt ösztönösen érzi, másrészt tudatosan alkalmazza az időzítés és a nézőpontváltás technikáit. Formai kísérletezőkedve, az általa megtalált képregényes nyelv szabadsága egységben tartja a kis kötet novelláit, az énelbeszélő kíváncsisága és empátiája pedig az alkalmanként modorosságnak tűnő pózokat, patetikus megszólalásokat is hitelesíti. A borítón ígért vécécsésze-realizmus végül a magyar képregényes színtéren egyedülállónak számító, lírai önportréba fordul.

Szépirodalmi Figyelő Alapítvány, 2019, 92 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.