Könyv

Oroszok, cigányok, gengszterek

Árpa Attila: Holtomiglan

  • Urfi Péter
  • 2012. május 16.

Könyv


A magyar celebek legjobbjainak prózai nekibuzdulásairól egyszer már megemlékeztem egy összefoglaló írásban; akkor Bárdos András, Frei Tamás és Réz András amúgy markánsan különböző, eltérő műfajú és hangütésű könyvei olvasása után állítottam össze a celebregény tuti receptjét. Túl az olyan triviális követelményeken, mint a pergő cselekmény, a bonyolultabb gondolatok szigorú mellőzése és a sok szex, számos kevésbé egyértelmű egyezésre bukkantam: ilyenek voltak a konzekvensen rövid fejezetek, az egymással párhuzamosan futó, még éppen követhető számú cselekményszálak, a történet helyének és idejének zaklatott váltakozása, valamint a csúnya szavak és a gazdag emberek. Mintha csak Árpa Attila könyvéről beszélnénk! A Holtomiglan az utolsó és legfontosabb szabály alól sem kivétel: minden celebregényről el kell hitetni, hogy itt valami valós és szaftos rejtélyre derül fény, maga az elkendőzött igazság fordítja felénk meggyötört arcát.

Az új bestseller a 90-es évek magyarországi maffiaháborújáról és az olajszőkítőkről lebbenti fel a fátylat. Fikció és valóság című utószavában Árpa nem köntörfalaz, kimondja: „Az olajszőkítés Magyarországon igenis létezett.” De ez még nem minden: „Korrupt politikusok máig vannak, és szervezett bűnözés máig létezik.” A megdöbbentő leleplezés után viszont valóban csiklandós rész következik: a főszereplők „ihletőinek” – Szlávy Bulcsúnak, Wappler Lászlónak és az orosz maffiavezér Mogiljevicsnek – életrajza. Két másik szereplőről pedig ezt olvassuk: „Az ő valódi nevüket nem kívánom felfedni, mert jelenleg is aktív tagjai Magyarország gazdasági és politikai elitjének.” Ami csak azért érdekes, mert a fentiek közül a Szlávy meggyilkoltatásával vádolt Wappler jelenleg szabadlábon védekezik, míg a „fel nem fedett” nevű akkori rendőrfőkapitány „ihletője” nem nagyon lehet más, mint Pintér Sándor.

Szóval Árpa Attilának van érzéke a botránykeltéshez – de ezt eddig is tudtuk. Az viszont csak most derült ki, hogy meglepően jól ír. Természetesen hülyeség vagy naivitás volna azt gondolni, hogy ennek a könyvnek a pénzkereseten kívül bármi más oka lehet – amivel viszont az égadta világon semmi baj nincs. És persze az egész szemérmetlen hatásvadászat egy csomó igénytelenséggel, de az olvasó azt kapja, amire számít: egy gátlástalan, agyatlan, letehetetlen akcióregényt. A szerelmi szálat nem ússzuk meg, és az bizony úgy, ahogy van, szörnyű nyáladzás. De a könyv döntő részét kitevő gengszteresdi már az amerikai akciófilmek legszebb hagyományait követi: néhány hatásos kezdőkép után egy-egy jellegzetes jelenetben megismerjük a szereplőket, akiknek útjait aztán hamar összegubancolja a rossz sors, és nem sokkal a kezdés után már záporoznak a golyók, ömlik a vér meg a kokain, és csikorognak a gumik. Majd ugyanez folytatódik egészen a happy endig, és az utolsó képkockákon felvillanó, az esetleges folytatást előlegező baljós árnyig. Még zene is van hozzá: a Nine Inch Nailstől a Rhythm is a dancer című Snap-slágerig részletekben idézett dalszövegek festik fel a hangulatot. A Republic szívbemarkoló dallamára például egy jó kis darabolós gyilkosság komponálódik, hogy aztán a két szerelmes végre egymás arcába nézhessen, először és igazán: „Hát te meg ki vagy? – kérdezte Levi, és megszólalt a záróakkord. »Szeretni valakit valamiért.«”

Ahogy a regény szereplői, úgy elbeszélője sem riad vissza a legaljasabb eszközöktől: többek között az erőltetett célozgatásoktól a sejtetett titkos igazságra, az egészen nevetséges macsóskodástól és érzelgősségtől, továbbá a legnagyobb fordulatoknál kiszámíthatóan megszakadó elbeszéléstől. A regény kevésbé sikerült mondataiból különösebb erőlködés nélkül hónapokra feltölthetnénk a Szüret rovatot („a lány tekintete érzéki mosollyal fürkészte Levi arcát” stb.), valamint hosszan részletezhetném és ostorozhatnám a sztereotípiákból épített karaktereket, a narráció következetlenségeit vagy a rengeteg önismétlést. De mégis, mindezekkel együtt: nagyon nem örültem volna, ha nem olvashatom végig.

Ulpius-ház, 2012, 394 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.