KÖNYVMELLÉKLET

Pátosz nélkül

Sebastian Barry: Végtelen napok

Könyv

A kortárs próza figyelemre méltó vállalkozása a drámaíróként is jelentős Sebastian Barry regénysorozata, amelyben az ír Dunne és McNulty családok történetét meséli el történelmi korszakokon átívelően, újabb és újabb szereplők nézőpontjából.

A Végtelen napok elbeszélője, Thomas McNulty kiskamaszként, a nagy éhínség (1845–1849) elől szökik át Írországból Amerikába, ahol a hadsereghez csatlakozva vesz részt az indiánok elleni harcokban (vagy inkább öldöklésben), majd az unionisták oldalán a polgárháborúban. Egy másik nincstelennel, John Cole-lal még gyerekként áll össze, és a két férfi kapcsolatát az egymásrautaltság fokozatosan alakítja barátságból nyíltan nem vállalható szerelemmé.

McNulty és Cole hányattatásainak hátterét a háború borzalmainak pátosz és emelkedettség nélküli leírásai adják. Thomast és Johnt is a kényszer hajtja a seregbe, miután „kiöregednek” előző munkahelyükről, egy mulatóból, ahol női ruhákba öltözve szórakoztatták a bányász vendégeket. A katonák egyetlen célja a túlélés. A hadi stratégiák és a különböző hadműveletek céljairól mit se tudnak, az ütközetek véres káoszában még az is kérdéses, adott pillanatban ellenséges vagy saját golyóktól hullanak el az ember bajtársai. „Most fogom csak föl, milyen furán sötét dolog is a csata. Tudja valaki, hogy mi a rosseb folyik itten?” – írja egy ponton Thomas McNulty. Megfigyelései szerint a szíve egy zugában minden katona együtt tud érezni az ellenséggel, hiszen „mindannyian ugyanannak a hamiskártyásnak vagyunk az áldozatai.” Ám ettől függetlenül a parancs az parancs; „senki nem akarja megtenni, és mindenki megteszi”. Hogy a hadsereg a tagjainak motivációitól és érzéseitől függetlenül működő gépezet, jelzi, hogy a jelszavaiban a rabszolgák felszabadításáért küzdő unionista katonák némelyike ugyanolyan rasszista, mint a déliek, az Amerikáért harcoló „ír legények” pedig ugyanazzal a lendülettel vesznek részt az indiánok leigázásában, amellyel egykoron „az öreg Cromwell” megérkezett Írországba, „és azt mondta, semmit nem hagy életbe”.

Barry legfőbb teljesítménye abban rejlik, hogy a nehezen elképzelhető szenvedések és borzalmak közepette is természetesnek láttatja McNulty és Cole szerelmét, kirajzolva az ívet, ahogy az „aztán csendben basztunk egyet, és utána aludtunk” nyerseségétől eljutnak a családalapításig, Winona, az amerikai hadsereg által árvává tett sziú indián kislány örökbefogadásával.

Az elbeszélés némely pontjain Thomas nemi identitása is megkérdőjeleződik. A női ruhát kezdetben munkaruhaként, később álcaként ölti magára, idővel már „női lélekkel” tér nyugovóra, és egyes szám harmadik személyben kezd beszélni a katonaember Thomas McNultyról. Bár visszaemlékezéseit Thomas a fikció szerint sok évvel a történet lezárása után veti papírra, az a kérdés zavaróan nyitva marad, hogy az írás időpontjában John Cole feleségeként vagy barátjaként gondol magára, illetve hogy a külvilág felé miképp prezentálja magát ez a tennessee-i farmon otthonra találó furcsa család. (Barry legfrissebb regényében, az A Thousand Moonsban Winona veszi át az elbeszélés fonalát, ott talán erre is fény derülhet.)

A Barryre egyébként jellemző erős líraiság ismeretében az első oldalakon kicsit idegenül hat McNulty egyszerű beszédmódja – az olyan szavak, mint a „mostan”, a „tekintetébe” vagy az „aszondták”, az olyan mondatok, mint az „én magam se voltam soha másféle sohasem”, de aztán varázslatos módon működni kezd, és még a giccshatártól is eltávolítja a szöveget, amihez a szerző például a Kánaán földjénben fájóan közel került. Bár az elég szövegidegen, amikor az „oskolába” csak pár évet járó elbeszélő a görög mitológiai Medúzára hivatkozik, a zsidó hósipkát húzó hegyek vagy a hajnalpírként settenkedő ellenség képe telitalálat, dicséri a magyar fordító kiváló munkáját is.

Fordította: Morcsányi Júlia. Magvető, 2020, 280 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.