Könyv

Patrick Süskind: A mélység kényszere

  • - urfi -
  • 2015. május 9.

Könyv

Őrizkedj a kritikusoktól! – így összegzi a címadó elbeszélést a magyar kiadás ajánlója. A félelem érthető. A Parfüm című regényét mintegy 50 nyelven nagyjából 15 millió példányban értékesítő szerző 1995-ig várt, hogy könyv formában is kiadja 1976 és 1986 közt írott három elbeszélését és egy „elmélkedését”. Ez is érthető. Csapnivaló szövegek ugyanis.

Mindhárom novella egy-egy kimódolt ötletet igyekszik elindítani a csattanóig vezető úton, és bár az egész kötet végigolvasható egy hosszabb ebédszünet alatt – alighanem ez is az ideális felhasználási módja –, az igen rövid történetek is többször megtorpanásra késztetik a gyanakvó olvasót. Amikor egy sakknovella a Luxemburg-kertben játszódik, és kétoldalanként szerepel benne a zseniális kifejezés, az három olyan csapás, amelyek közül egy is térdre kényszerítené akár a legerősebb kíváncsiságot is. Tulajdonképpen az lendíti tovább a megroggyant figyelmet újra és újra, hogy mindig feltámad a gyanú: ez az egész valami trükk. Nem lehet ennyire modorosan elmondani ilyen iskolás történeteket, mint például a különc tudósé, aki felfedezi, hogy az egész világ a kagylók uralma alatt áll, és ettől ő is kagylóvá változik, miközben mindenki őrültnek tartja, de a halála után az inasa különös dolgot fedez fel… Le kell lőnöm a poént: de igen, lehet. Nincs trükk, csak ez az egész pályás semmitmondás.

A gyűjteményt záró tárca arról szól, hogy a szerző hajlamos elfelejteni szinte mindent, amit olvasott, és ez kellemetlenül érinti.

Fordította: Várnai Péter. Partvonal, 2014, 103 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.