KÖNYVMELLÉKLET

Perpetuum horribile

Pierre Clastres: Az erőszak archeológiája

  • Váradi Róbert
  • 2016. július 9.

Könyv

A fiatalon elhunyt francia antropológus és etnológus könyvében hat önállóan is megálló tanulmányt olvashatunk, nem mellékesen egy parádés stiliszta tollából.

A kiváló fordítás alapjául egy eredetileg 1980-ban, már posztumusz megjelent kötet 12 esszéje szolgált, melyek egy nagyobb munkának képezték volna részét. E munka ugyan örökre torzóban maradt, de szerencsénkre Clastres legfontosabb, politikafilozófiai és antropológiai szempontból is termékeny, a nagyközönség számára követhető, de filozófusokat (pl. Gilles Deleuze-t) is megihlető gondolatai, olvasmányos beszámolói immár magyarul is hozzáférhetőek.

Vizsgálódásainak fókuszában a primitív, félnomád csoportok, indián törzsek élete állt, különös tekintettel a csoport életét meghatározó mindennapos harcra és erőszakra, ezek egyéni szerepére és közösségben értelmezett funkciójára, illetve nem utolsósorban e primitív csoportok önmagukhoz, sajátos identitásukhoz és az államhoz fűződő kapcsolatára. Életművének alapját mindenekelőtt az amazóniai indiánok között végzett terepmunkái, megfigyelései adták.

A kötet elején a szerző hangsúlyozza az 1946-ban, a nürnbergi perek idején megalkotott genocídium és a később, a 70-es évek elején bevezetett etnocídium fogalma közti különbséget. Míg előbbi faji alapon elkövetett, szervezett népirtásba torkolló, fizikai megsemmisítésre törő megnyilvánulás, addig utóbbinak más a célja: „a pusztítást végzőktől eltérő emberek élet- és gondolkodásmódjának szisztematikus lerombolása”. Röviden: „a genocídium a népek testét gyilkolja le, az etnocídium a lelküket”. Clastres szemüvegén keresztül az embe­rek világa a Vadak és a Civilizáltak dichotómiájában tűnik elő, a primitív és a nyugati világ kettősségében, amely világok között a fundamentális különbséget elsősorban az jelenti, hogy államalapú vagy állam nélküli társadalomról van szó. Hogy mit jelenthet egy vadember számára az államalapú, nyugati civilizáció kultúra­gyilkos, etnocídiummal járó jellege, azt saját bőrén tapasztalhatta meg, amikor a misszionáriusok „az amazóniai indiánt megszüntetik mint Mást, és Ugyanazzá, vagyis brazil állampolgárrá teszik”. Így áll elő annak a nyomasztó dilemmának az állandósult állapota, ahol csak két rossz választható: egy civilizált, de kulturálisan elnyomó, hatalmilag strukturált berendezkedés az egyik oldalon, illetve egy ettől irtózó, politikailag független és osztatlan, hatalom nélküli, autark közösség, amely identitását, homogén egységét csak véres erőszak, szakadatlan háború – vagy­is örökös borzalom – árán tarthatja fönn.

Az erőszak archeológiájának általános érvényű, jócskán leegyszerűsített politikai filozófiai üzenete elsősorban az, hogy hatalomnélküliség és szabadság nem képzelhető el békés, vértelen módon egyazon közösségen belül (vagy másképp fogalmazva: békés viszonyok csak elnyomó hatalmi struktúra mellett lehetnek tartósak). Banális üzenetnek tűnik, pedig nem az: Clastres a sorok között nem kevesebbet állít, mint hogy sem a ráció, sem a szív ereje nem elégséges ahhoz, hogy a fenti, nyomasztó dilemmát mindenki számára egyformán megnyugtatóan, humánusan, emberi méltóságunkat megőrizve feloldhassuk. Ezzel persze lehetne vitatkozni, ahogyan azzal is, hogy Clastres számára az antropológia csakis politikai kontextusban értelmezhető. Fel sem merül, hogy az ember esetleg mégsem elsősorban közösségi lény, és ennélfogva viselkedésünk, emberi természetünk sem magyarázható maradéktalanul kizárólag politikai alapon. Az emberi természetet meghatározó egyéb (tipikusan biológiai és pszichológiai) szempontok mellőzése jelenti talán a mű legnagyobb fogyatékosságát.

Fordította: Ádám Péter, Csímár Péter. Qadmon Kiadó, 2015, 174 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.