KÖNYVMELLÉKLET

Perpetuum horribile

Pierre Clastres: Az erőszak archeológiája

  • Váradi Róbert
  • 2016. július 9.

Könyv

A fiatalon elhunyt francia antropológus és etnológus könyvében hat önállóan is megálló tanulmányt olvashatunk, nem mellékesen egy parádés stiliszta tollából.

A kiváló fordítás alapjául egy eredetileg 1980-ban, már posztumusz megjelent kötet 12 esszéje szolgált, melyek egy nagyobb munkának képezték volna részét. E munka ugyan örökre torzóban maradt, de szerencsénkre Clastres legfontosabb, politikafilozófiai és antropológiai szempontból is termékeny, a nagyközönség számára követhető, de filozófusokat (pl. Gilles Deleuze-t) is megihlető gondolatai, olvasmányos beszámolói immár magyarul is hozzáférhetőek.

Vizsgálódásainak fókuszában a primitív, félnomád csoportok, indián törzsek élete állt, különös tekintettel a csoport életét meghatározó mindennapos harcra és erőszakra, ezek egyéni szerepére és közösségben értelmezett funkciójára, illetve nem utolsósorban e primitív csoportok önmagukhoz, sajátos identitásukhoz és az államhoz fűződő kapcsolatára. Életművének alapját mindenekelőtt az amazóniai indiánok között végzett terepmunkái, megfigyelései adták.

A kötet elején a szerző hangsúlyozza az 1946-ban, a nürnbergi perek idején megalkotott genocídium és a később, a 70-es évek elején bevezetett etnocídium fogalma közti különbséget. Míg előbbi faji alapon elkövetett, szervezett népirtásba torkolló, fizikai megsemmisítésre törő megnyilvánulás, addig utóbbinak más a célja: „a pusztítást végzőktől eltérő emberek élet- és gondolkodásmódjának szisztematikus lerombolása”. Röviden: „a genocídium a népek testét gyilkolja le, az etnocídium a lelküket”. Clastres szemüvegén keresztül az embe­rek világa a Vadak és a Civilizáltak dichotómiájában tűnik elő, a primitív és a nyugati világ kettősségében, amely világok között a fundamentális különbséget elsősorban az jelenti, hogy államalapú vagy állam nélküli társadalomról van szó. Hogy mit jelenthet egy vadember számára az államalapú, nyugati civilizáció kultúra­gyilkos, etnocídiummal járó jellege, azt saját bőrén tapasztalhatta meg, amikor a misszionáriusok „az amazóniai indiánt megszüntetik mint Mást, és Ugyanazzá, vagyis brazil állampolgárrá teszik”. Így áll elő annak a nyomasztó dilemmának az állandósult állapota, ahol csak két rossz választható: egy civilizált, de kulturálisan elnyomó, hatalmilag strukturált berendezkedés az egyik oldalon, illetve egy ettől irtózó, politikailag független és osztatlan, hatalom nélküli, autark közösség, amely identitását, homogén egységét csak véres erőszak, szakadatlan háború – vagy­is örökös borzalom – árán tarthatja fönn.

Az erőszak archeológiájának általános érvényű, jócskán leegyszerűsített politikai filozófiai üzenete elsősorban az, hogy hatalomnélküliség és szabadság nem képzelhető el békés, vértelen módon egyazon közösségen belül (vagy másképp fogalmazva: békés viszonyok csak elnyomó hatalmi struktúra mellett lehetnek tartósak). Banális üzenetnek tűnik, pedig nem az: Clastres a sorok között nem kevesebbet állít, mint hogy sem a ráció, sem a szív ereje nem elégséges ahhoz, hogy a fenti, nyomasztó dilemmát mindenki számára egyformán megnyugtatóan, humánusan, emberi méltóságunkat megőrizve feloldhassuk. Ezzel persze lehetne vitatkozni, ahogyan azzal is, hogy Clastres számára az antropológia csakis politikai kontextusban értelmezhető. Fel sem merül, hogy az ember esetleg mégsem elsősorban közösségi lény, és ennélfogva viselkedésünk, emberi természetünk sem magyarázható maradéktalanul kizárólag politikai alapon. Az emberi természetet meghatározó egyéb (tipikusan biológiai és pszichológiai) szempontok mellőzése jelenti talán a mű legnagyobb fogyatékosságát.

Fordította: Ádám Péter, Csímár Péter. Qadmon Kiadó, 2015, 174 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.