Könyv

Petrence Sándor: Fagyott pacsirta

  • - urfi -
  • 2013. július 6.

Könyv

Szemfülesebb olvasóink már észrevehették, hogy újabban minden könyvmellékletünkben jut egy-egy oldal a fiatal és/vagy pályakezdő íróknak. Petrence Sándor esetében kérdéses, jogosan kerül-e ide, hiszen az álnév mögött rejtőzhet jól ismert költő is - bár őszintén remélem, hogy nem ez a helyzet. Roppant nyomasztó ugyanis elképzelni, ahogy egy befutott szerző éveken át fáradozik azon, hogy kötetet dagasszon egy százszor hallott, de már elsőre is béna viccecskéből. Jelesül az ún. parasztos beszéd paródiájából. Nem menti a végeredményt az sem, ha ez kezdő író műve, de ebben az esetben megbocsáthatóbb, hogy a sikeren felbátorodva rajta maradt a szeren. Mert a siker nem maradt el: a Parti Nagy Lajos (vagyis Sárbogárdi Jolán) ajánlásával megjelenő kötet versei a legelőkelőbb folyóiratok (2000, Alföld, Holmi, Jelenkor, Kalligram stb.) hírnevét öregbítik. A szerkesztőkkel folytatott levelezések és egy HVG-interjú részletei a könyvbe is bekerültek. Utóbbiban Petrence így nyilatkozik: "mi töb a Kúttúr Palytába es szoktam fel óvasnyi nípi ínekeimbű párat, s fojó iratokba is renceresen kűddök, akik ezeket le es hozzák, míg a szarabbakat is!"

Ez így megy 80 oldalon, 50 versen keresztül. "Bégyulladt fülömbű kócsagok kócsagok / Sűvőccsík szerteszét ha szeretsz bészarok". Ez a kötet messze legerősebb sorpárja. Nem ironizálok, tényleg nincs benne több fele ilyen jó sem, ki is emelte mottónak az amúgy irodalomtörténetileg láthatólag tájékozott szerző. Beszélhetnék a kreált költőfigura megdöbbentő kontúrtalanságáról, a relatíve is gyengébb versek nagy arányáról, a nyakatekertségről és az unalmas ismétlődésekről. De minek. Elég konstatálni a helyzetet: valaki könyvet írt abból, hogy egy kitalált falusi férfi áltájszólásban mondogat jó nagy parasztságokat a dugásról meg a tehenekről. A magyar irodalom pedig ezt a valakit nagy mosollyal keblére ölelte. A hangulat jó.

Prae.hu, 2013, 80 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.