Pityer incognita (Szentpétervár. National Geographic - Városjárók zsebkalauza)

  • Tompa Andrea
  • 2006. október 5.

Könyv

A térképészeknek ma ismét sok dolguk lenne, ráadásul nem is távoli földrészeken, hanem itt, a közelben.
Európa ezen térfele, legalábbis az a boldogtalanabbik, amelynek nem adatott tengerpart, netán átírták a határait, vagy nem Prágának hívják, teljesen ismeretlen az utazó és az útikönyvkészítő szempontjából. A legnagyobb terra incognita persze Oroszország.

Ha a russzofóbia lassan gyógyuló és igencsak elhúzódó betegsége másfél évtized alatt múlni kezdett is, és megint fellelhető némi óvatos kulturális kíváncsiskodás a beláthatatlanul nagy és ismeretlen szomszéd iránt, az eleven Oroszország turisztikai célpontként nem létezik. Ha valaki netán oda szeretne utazni - de minek menne?, legfeljebb üzleti útra; egyébként is, előbb szerezzen, vagy az utazási irodák feketekereskedelmében vásároljon magának meghívót, aztán állja ki sorát a vízumért -, magyarul semmit sem tud a kezébe venni a mai Oroszországról. Nem Magnyitogorszkról vagy Szaratovról nem olvashat, de mondjuk Moszkváról sem. Ami van (de mielőtt a nem létező turisták megrohamoznák a könyvesboltokat, előre szólok: semmilyen kézbe vehető könyvet ne keressenek), az nincs, vagy mindig is volt: az épített örökség agyonnyúzott képei, szovjet kultuszszimbólumok, már a borítókon is balett, Bolsoj meg matrjoska, mint a National Geographic Szentpétervár-útikönyvén. A rég és a múlt. Vagy, ami ugyancsak dühítő, az útikönyvek felsorolják a két nagyváros, Moszkva és Szentpétervár legmenőbb - ahogy oroszul ma mondják: glamurnij - helyeit, kávézókat és bárokat, ahol az aranyifjúság páváskodik és kávét iszik húsz dollárért. Ilyen helyre, mint a moszkvai Vogue, fehér ember, azaz turista be nem teszi a lábát. Nyilván a könyvek készítője sem gondolja komolyan ajánlatait, olyan turistát képzel maga elé, aki még in potentia, lehetőségként sincs. A szerény Pétervár-könyvecske alapján egyébként azt hihetném, hogy Szentpétervár ritka látogatója mást sem tesz, mint méregdrága étterembe jár és vásárol. Kilistázva neki az összes jelentéktelen múzeum is, kortárs művészetről azonban szó sincs. Még ha konzervatív város is ez a Pityer, merthogy annak hírében áll, mintha nem lennének élő helyei, piacai, parkjai, saját szokásai, furcsaságai, abszurd szovjet öröksége. Csupán a fenséges cári Pétervár van - és hozzá az egyébként jól hajtogatható térképek.

Az utódállamok amúgy még ennél is roszszabbul állnak, ahogy kelet-európai tér- és önképünk is, amely finoman szólva hiányos. A beszédes nevű Jetleg könyvsorozat Molvan”a című Kelet-Európa-paródiájának magyar kiadására sem akadt vállalkozó szellemű kiadó (a borítón kucsmás, fogatlan bácsi nyújt pálinkáspoharat felénk, az útikönyv-hamisítvány alcíme: Egy világ, amelyet még nem érintett meg a modern fogászat; lásd www.jetlagtravel.com). Mintha e játéktér két nagy bárdja, Bodor Ádám és Andrzej Stasiuk ironikus kifordítása lenne ez a könyv. Stasiuk legutóbbi (zseniális), kelet-európai iránytűnek is beillő könyvéről, az Útban Babadagba (Magvető, 2006) címűről sokan úgy vélik, már címében is fiktív helyre vezet. Pedig mindkettő van, Kelet-Európa is, Babadag is. Legalábbis Stasiuk térképén.

Geographia Kiadó, 2005, 1750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.