Pityer incognita (Szentpétervár. National Geographic - Városjárók zsebkalauza)

  • Tompa Andrea
  • 2006. október 5.

Könyv

A térképészeknek ma ismét sok dolguk lenne, ráadásul nem is távoli földrészeken, hanem itt, a közelben.
Európa ezen térfele, legalábbis az a boldogtalanabbik, amelynek nem adatott tengerpart, netán átírták a határait, vagy nem Prágának hívják, teljesen ismeretlen az utazó és az útikönyvkészítő szempontjából. A legnagyobb terra incognita persze Oroszország.

Ha a russzofóbia lassan gyógyuló és igencsak elhúzódó betegsége másfél évtized alatt múlni kezdett is, és megint fellelhető némi óvatos kulturális kíváncsiskodás a beláthatatlanul nagy és ismeretlen szomszéd iránt, az eleven Oroszország turisztikai célpontként nem létezik. Ha valaki netán oda szeretne utazni - de minek menne?, legfeljebb üzleti útra; egyébként is, előbb szerezzen, vagy az utazási irodák feketekereskedelmében vásároljon magának meghívót, aztán állja ki sorát a vízumért -, magyarul semmit sem tud a kezébe venni a mai Oroszországról. Nem Magnyitogorszkról vagy Szaratovról nem olvashat, de mondjuk Moszkváról sem. Ami van (de mielőtt a nem létező turisták megrohamoznák a könyvesboltokat, előre szólok: semmilyen kézbe vehető könyvet ne keressenek), az nincs, vagy mindig is volt: az épített örökség agyonnyúzott képei, szovjet kultuszszimbólumok, már a borítókon is balett, Bolsoj meg matrjoska, mint a National Geographic Szentpétervár-útikönyvén. A rég és a múlt. Vagy, ami ugyancsak dühítő, az útikönyvek felsorolják a két nagyváros, Moszkva és Szentpétervár legmenőbb - ahogy oroszul ma mondják: glamurnij - helyeit, kávézókat és bárokat, ahol az aranyifjúság páváskodik és kávét iszik húsz dollárért. Ilyen helyre, mint a moszkvai Vogue, fehér ember, azaz turista be nem teszi a lábát. Nyilván a könyvek készítője sem gondolja komolyan ajánlatait, olyan turistát képzel maga elé, aki még in potentia, lehetőségként sincs. A szerény Pétervár-könyvecske alapján egyébként azt hihetném, hogy Szentpétervár ritka látogatója mást sem tesz, mint méregdrága étterembe jár és vásárol. Kilistázva neki az összes jelentéktelen múzeum is, kortárs művészetről azonban szó sincs. Még ha konzervatív város is ez a Pityer, merthogy annak hírében áll, mintha nem lennének élő helyei, piacai, parkjai, saját szokásai, furcsaságai, abszurd szovjet öröksége. Csupán a fenséges cári Pétervár van - és hozzá az egyébként jól hajtogatható térképek.

Az utódállamok amúgy még ennél is roszszabbul állnak, ahogy kelet-európai tér- és önképünk is, amely finoman szólva hiányos. A beszédes nevű Jetleg könyvsorozat Molvan”a című Kelet-Európa-paródiájának magyar kiadására sem akadt vállalkozó szellemű kiadó (a borítón kucsmás, fogatlan bácsi nyújt pálinkáspoharat felénk, az útikönyv-hamisítvány alcíme: Egy világ, amelyet még nem érintett meg a modern fogászat; lásd www.jetlagtravel.com). Mintha e játéktér két nagy bárdja, Bodor Ádám és Andrzej Stasiuk ironikus kifordítása lenne ez a könyv. Stasiuk legutóbbi (zseniális), kelet-európai iránytűnek is beillő könyvéről, az Útban Babadagba (Magvető, 2006) címűről sokan úgy vélik, már címében is fiktív helyre vezet. Pedig mindkettő van, Kelet-Európa is, Babadag is. Legalábbis Stasiuk térképén.

Geographia Kiadó, 2005, 1750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.