Folyóirat

Poszthumanizmus

  • - svébis -
  • 2019. május 25.

Könyv

Folyóiratkultúránk kivéreztetésének egyik leglátványosabb jele, hogy a Helikon (Irodalom- és Kultúratudományi Szemle) 2018/4-es lapszáma csak a hetekben került ki a nyomdából. Legfeljebb azzal vigasztalhatjuk magunkat, hogy megérte várni rá.

Az 1963 óta tematikus lapszámokkal jelentkező folyóirat ezúttal egy olyan fogalmat igyekszik körüljárni, amely nemhogy a hazai tudományos életben, de még a külföldi­ben is viszonylag újnak számít. Nincs hát könnyű dolga sem a recenzensnek, sem a szerzőknek, de a jelen lapszámot szerkesztő Nemes Z. Márió érezhetően kitett magáért. Bevezetőjében igyekszik minél alaposabban bemutatni a poszthumanizmust, illetve hogy mennyire szerteágazó jelenségről van szó. A lapszám első felében külföldi tanulmányokat találunk, amelyek igyekeznek rendbe szedni a poszthumanizmus gazos telkét, és talán akkor kerülünk a legközelebb a fogalomhoz, ha eltávolodunk tőle, és minél szélesebb spektrumon igyekszünk vizsgálni – ahogy Francesca Ferrando írásában olvassuk: „Nem túlzás azt állítani, hogy a poszthumán gumifogalommá vált.” Az alapokat Ferrandótól, David Rodentől és Rosi Brai­dottitól kapjuk meg, aztán, amikor túl vagyunk az elméleti oktatáson, befigyel a gyakorlat: Kiss Kata a feminizmus, Losoncz Márk a derridai gondolkodásmód, Smid Róbert az ökokritika, Darida Veronika a színház, Horváth Márk és Lovász Ádám a filmművészet, Vidosa Eszter pedig az irodalom felől csattan a poszthumanizmusba, de olvashatunk kritikát is Braidotti The Posthuman című könyvéről Keresztury Dórától, Bartha Ádám pedig Donna J. Haraway Staying with the Trouble és Lovász Ádám Az érzet deterritorializációja című könyvét hasonlítja össze.

Ja, és hogy mi is pontosan a poszthumanizmus? Azt hiszem, mindenkinek más; szerintem emberközpontú kritikai valóság.

Helikon 2018/4., 206 oldal, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.