Folyóirat

Poszthumanizmus

  • - svébis -
  • 2019. május 25.

Könyv

Folyóiratkultúránk kivéreztetésének egyik leglátványosabb jele, hogy a Helikon (Irodalom- és Kultúratudományi Szemle) 2018/4-es lapszáma csak a hetekben került ki a nyomdából. Legfeljebb azzal vigasztalhatjuk magunkat, hogy megérte várni rá.

Az 1963 óta tematikus lapszámokkal jelentkező folyóirat ezúttal egy olyan fogalmat igyekszik körüljárni, amely nemhogy a hazai tudományos életben, de még a külföldi­ben is viszonylag újnak számít. Nincs hát könnyű dolga sem a recenzensnek, sem a szerzőknek, de a jelen lapszámot szerkesztő Nemes Z. Márió érezhetően kitett magáért. Bevezetőjében igyekszik minél alaposabban bemutatni a poszthumanizmust, illetve hogy mennyire szerteágazó jelenségről van szó. A lapszám első felében külföldi tanulmányokat találunk, amelyek igyekeznek rendbe szedni a poszthumanizmus gazos telkét, és talán akkor kerülünk a legközelebb a fogalomhoz, ha eltávolodunk tőle, és minél szélesebb spektrumon igyekszünk vizsgálni – ahogy Francesca Ferrando írásában olvassuk: „Nem túlzás azt állítani, hogy a poszthumán gumifogalommá vált.” Az alapokat Ferrandótól, David Rodentől és Rosi Brai­dottitól kapjuk meg, aztán, amikor túl vagyunk az elméleti oktatáson, befigyel a gyakorlat: Kiss Kata a feminizmus, Losoncz Márk a derridai gondolkodásmód, Smid Róbert az ökokritika, Darida Veronika a színház, Horváth Márk és Lovász Ádám a filmművészet, Vidosa Eszter pedig az irodalom felől csattan a poszthumanizmusba, de olvashatunk kritikát is Braidotti The Posthuman című könyvéről Keresztury Dórától, Bartha Ádám pedig Donna J. Haraway Staying with the Trouble és Lovász Ádám Az érzet deterritorializációja című könyvét hasonlítja össze.

Ja, és hogy mi is pontosan a poszthumanizmus? Azt hiszem, mindenkinek más; szerintem emberközpontú kritikai valóság.

Helikon 2018/4., 206 oldal, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.