Folyóirat

Poszthumanizmus

  • - svébis -
  • 2019. május 25.

Könyv

Folyóiratkultúránk kivéreztetésének egyik leglátványosabb jele, hogy a Helikon (Irodalom- és Kultúratudományi Szemle) 2018/4-es lapszáma csak a hetekben került ki a nyomdából. Legfeljebb azzal vigasztalhatjuk magunkat, hogy megérte várni rá.

Az 1963 óta tematikus lapszámokkal jelentkező folyóirat ezúttal egy olyan fogalmat igyekszik körüljárni, amely nemhogy a hazai tudományos életben, de még a külföldi­ben is viszonylag újnak számít. Nincs hát könnyű dolga sem a recenzensnek, sem a szerzőknek, de a jelen lapszámot szerkesztő Nemes Z. Márió érezhetően kitett magáért. Bevezetőjében igyekszik minél alaposabban bemutatni a poszthumanizmust, illetve hogy mennyire szerteágazó jelenségről van szó. A lapszám első felében külföldi tanulmányokat találunk, amelyek igyekeznek rendbe szedni a poszthumanizmus gazos telkét, és talán akkor kerülünk a legközelebb a fogalomhoz, ha eltávolodunk tőle, és minél szélesebb spektrumon igyekszünk vizsgálni – ahogy Francesca Ferrando írásában olvassuk: „Nem túlzás azt állítani, hogy a poszthumán gumifogalommá vált.” Az alapokat Ferrandótól, David Rodentől és Rosi Brai­dottitól kapjuk meg, aztán, amikor túl vagyunk az elméleti oktatáson, befigyel a gyakorlat: Kiss Kata a feminizmus, Losoncz Márk a derridai gondolkodásmód, Smid Róbert az ökokritika, Darida Veronika a színház, Horváth Márk és Lovász Ádám a filmművészet, Vidosa Eszter pedig az irodalom felől csattan a poszthumanizmusba, de olvashatunk kritikát is Braidotti The Posthuman című könyvéről Keresztury Dórától, Bartha Ádám pedig Donna J. Haraway Staying with the Trouble és Lovász Ádám Az érzet deterritorializációja című könyvét hasonlítja össze.

Ja, és hogy mi is pontosan a poszthumanizmus? Azt hiszem, mindenkinek más; szerintem emberközpontú kritikai valóság.

Helikon 2018/4., 206 oldal, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?