Senki sem fog csalódni

Milan Kundera: Lassúság

  • B. I.
  • 1996. május 30.

Könyv

Pedig a mester menthetetlenül lejtőre került.

Aki szereti Kunderát, az idős mester e kötetében is megtalálja mindazt, ami miatt valóban szeretni lehet: a párhuzamosan futó s egymást értelmező történeteket, az ugyanazon szituációkat másként, illetve következetesen félreértelmező kunderai teremtményeket, a szellemes irodalom- és kultúrelméleti fejtegetéseket, megfigyeléseket s persze mindenekelőtt a jelenkort kiábrándultsággal szemlélő, iróniával elegy kunderai szkepszist. S ugyanígy megtalálható e kötetben az is, ami kifejezetten idegesítő az idős mesterben: a látszólag kikezdhetetlen logikájú eszmefuttatások (amikről aztán, ha vesszük magunknak a fáradságot, aránylag gyorsan kiderül, hogy azok legfeljebb műveltkedő, bölcsködő okoskodások), az állandóan a kétkedés jogát hangoztató, ám önmagát a mindentudó narrátor szerepébe emelő írói attitűd.

A fenti vélemények, noha megalapozottságuk akár példák sorával is igazolható, kissé elfogultak. Kundera jelentős író, munkái megérdemlik a kiemelt figyelmet, annak ellenére, hogy a hatvanas években írt első regényét (Tréfa) mindmáig képtelen volt felülmúlni. Ez még akkor is így van, ha Kundera utóbbi regényeivel (A lét elviselhetetlen könnyűségével s még inkább a Halhatatlansággal) filozófiai szakírók egész serege foglalkozott mint lételméleti alapművekkel - s ez legalábbis aránytévesztésnek tekinthető. Ugyanakkor e műveket nyugodtan nevezhetjük akár filozófiai lektűröknek is, ami, meglehet, egyes rajongók számára istenkáromlásnak tetszhet, ám talán közelebb jár a valósághoz. Valami olyasmiről van szó, amit az angolszász irodalomszociológia "szoktató irodalomnak" nevez. Heideggert, Wittgensteint - az elmúlt időszakban ők Kundera legfőbb ihletői, ami egyáltalán nem baj, sőt - nyilvánvalóan kevesen olvasnak (és még kevesebben képesek befogadni), ám létértelmezési kísérleteiket, felvetéseiket a kunderai munkásság hitelesen képes képviselni, éppen az író analitikus gondolkodásmódja s egészen kivételes elbeszélői tehetsége okán.

Mert Kundera sztorizásban, jellemábrázolásban elsőrangú. Az 1968-as orosz invázió után az állásából kirúgott cseh légyszakértő tragikomikus visszatérése tudományágába, a környezetük igényeinek megfelelni akaró francia rendezőnő, újságíró, fiatal tudós egyszerre szomorú és röhejes erotikus kalandjai a Lassúság legemlékezetesebb részei. S vannak igen könnyen felejthetők is - mondjuk a táncosok és a politikusok hasonlóságát taglaló, szándéka szerint az exhibicionizmus tárgykörét körbejárni igyekvő passzusok. Meglehetősen közhelyszerű az alapötlet is: egy XVIII. századi és egy jelenkori szerelmi attak egybejátszatása, hogy ily módon váljék nyilvánvalóvá mindenki számára ezredvégünk kibírhatatlannak ítélt rohanása és úgynevezett felületessége. És így tovább, de ünnep van, ne vacakoljunk.

Európa Könyvkiadó, 116 oldal, 550 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.