Sivár tünetek

Kemény István: Az ellenség művészete - Család, gyerekek, autó

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. január 26.

Könyv

A szerző korábbi prózai munkáit olyan ritkásan volt szokás emlegetni, hogy amikor 2009-ben megjelent a Kedves Ismeretlen, egyesek nem átallottak "regényírói debütálást" emlegetni. Most viszont, az újrakiadásnak hála, mindenki szembesülhet e két mű létezésével, és kedvet kapván hozzájuk nem kell foszladozó könyvtári példányok után kutakodni.

Kedves Ismeretlennek bőven voltak rajongói és ellenlábasai is, az új kötet viszont mindkét tábornak jó szívvel ajánlható: nagyon más anyagból szabott szövegek ezek, mégis lényegi módon tartoznak össze vele. Tudható például, hogy egy időben ez a békás festmény volt tervbe véve a nagyregény borítójaként. Fontosabb azonban, hogy a kilencvenes évek elején írt ÉS-tárcákat összegyűjtő, eredetileg 1997-ben megjelent Család, gyerekek, autó most egyetlen név megváltoztatásával a Kedves Ismeretlen kvázi folytatásává avanzsál: ebben a kiadásban már az itteni névtelen elbeszélő feleségét is Emmának hívják - ha pedig ezt komolyan vesszük, akkor ez a szöveg az ott elhallgatott, a történet vége és az elbeszélés ideje közötti húsz év történeteként is olvasható.

Ezek az évek azonban nem bizonyulnak túl izgalmasnak. A Család, gyerekek, autó a magyar próza egyik leglehangolóbb alkotása, a tárcák java része antiromantikus, klausztrofób pillanatfelvétel egy férfi életéből: a család miatt nem lehet elmenni bulizni, a gyereknek tejsavbaktériumot kellene szerezni Kőbányáról, az autók pedig nem állnak meg stoppoláskor - ilyesmikről van itt szó. És közben írogatni kell, mert gyűlnek a kifizetetlen csekkek, például ilyen tárcákat, pedig tényleg nem történik szinte semmi: két szöveg például annak aprólékos leírása, mi látható az ablakból egy napon át. A szöveg így, lomha stílusával is, önmaga illusztrációjává válik - minden primer kínosságával annak a felnőttségnek a zsigerekig ható színrevitele ez, amelyből a Kedves Ismeretlen elbeszélője időgépével elmenekülni próbál, és amely jól magyarázza annak nosztalgikus, erőltetett kamaszosságát.

Az 1989-es Az ellenség művészete második részének elbeszélője ki is mondja a tételt: "A felnőtté válás azonban tényleg komoly betegség". Nyilvánvalóan ez az a középpont, ami körül mindhárom prózai mű (és a költemények egy jó része) kering. Ez a rész a felnőttség "sivár tüneteit" produkáló, második személyben megszólított ismeretlen (az olvasó?) gyógyítási kísérletének története, a regény maga tehát még a fiatalság területéről szólal meg, így aztán nem csoda, hogy stílusa nem is hasonlíthatna kevésbé a tárcákéhoz. A posztmodern írástechnika teljes, tankönyvi gazdagságában tündököl itt (főleg a bravúros, néhol bekezdésenként fikciós szintet váltó első részben), és hiába megy ez ki épp manapság végképp a divatból, ugyanolyan szórakoztató most, mint újkorában lehetett. És a különböző változatokban az egész életművön végigvonuló történetfilozófiai mitológia is ezeken az oldalakon tűnik a legvonzóbbnak - aligha függetlenül attól, hogy állításait a narratológiai hullámvasúton ülve lehetetlen vállalkozás lenne tételesen rekonstruálni.

Bár a kötet aligha győz meg bárkit arról, hogy a prózát a Kemény-életmű egyenrangú műfajának tartsa, a szeretetet lehetetlen megtagadni tőle, olyan kitartóan vizsgálja érezhetően vérre menő témáját, a felnövés tragédiáját.

Magvető, 2011, 230 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.