Sivár tünetek

Kemény István: Az ellenség művészete - Család, gyerekek, autó

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. január 26.

Könyv

A szerző korábbi prózai munkáit olyan ritkásan volt szokás emlegetni, hogy amikor 2009-ben megjelent a Kedves Ismeretlen, egyesek nem átallottak "regényírói debütálást" emlegetni. Most viszont, az újrakiadásnak hála, mindenki szembesülhet e két mű létezésével, és kedvet kapván hozzájuk nem kell foszladozó könyvtári példányok után kutakodni.

Kedves Ismeretlennek bőven voltak rajongói és ellenlábasai is, az új kötet viszont mindkét tábornak jó szívvel ajánlható: nagyon más anyagból szabott szövegek ezek, mégis lényegi módon tartoznak össze vele. Tudható például, hogy egy időben ez a békás festmény volt tervbe véve a nagyregény borítójaként. Fontosabb azonban, hogy a kilencvenes évek elején írt ÉS-tárcákat összegyűjtő, eredetileg 1997-ben megjelent Család, gyerekek, autó most egyetlen név megváltoztatásával a Kedves Ismeretlen kvázi folytatásává avanzsál: ebben a kiadásban már az itteni névtelen elbeszélő feleségét is Emmának hívják - ha pedig ezt komolyan vesszük, akkor ez a szöveg az ott elhallgatott, a történet vége és az elbeszélés ideje közötti húsz év történeteként is olvasható.

Ezek az évek azonban nem bizonyulnak túl izgalmasnak. A Család, gyerekek, autó a magyar próza egyik leglehangolóbb alkotása, a tárcák java része antiromantikus, klausztrofób pillanatfelvétel egy férfi életéből: a család miatt nem lehet elmenni bulizni, a gyereknek tejsavbaktériumot kellene szerezni Kőbányáról, az autók pedig nem állnak meg stoppoláskor - ilyesmikről van itt szó. És közben írogatni kell, mert gyűlnek a kifizetetlen csekkek, például ilyen tárcákat, pedig tényleg nem történik szinte semmi: két szöveg például annak aprólékos leírása, mi látható az ablakból egy napon át. A szöveg így, lomha stílusával is, önmaga illusztrációjává válik - minden primer kínosságával annak a felnőttségnek a zsigerekig ható színrevitele ez, amelyből a Kedves Ismeretlen elbeszélője időgépével elmenekülni próbál, és amely jól magyarázza annak nosztalgikus, erőltetett kamaszosságát.

Az 1989-es Az ellenség művészete második részének elbeszélője ki is mondja a tételt: "A felnőtté válás azonban tényleg komoly betegség". Nyilvánvalóan ez az a középpont, ami körül mindhárom prózai mű (és a költemények egy jó része) kering. Ez a rész a felnőttség "sivár tüneteit" produkáló, második személyben megszólított ismeretlen (az olvasó?) gyógyítási kísérletének története, a regény maga tehát még a fiatalság területéről szólal meg, így aztán nem csoda, hogy stílusa nem is hasonlíthatna kevésbé a tárcákéhoz. A posztmodern írástechnika teljes, tankönyvi gazdagságában tündököl itt (főleg a bravúros, néhol bekezdésenként fikciós szintet váltó első részben), és hiába megy ez ki épp manapság végképp a divatból, ugyanolyan szórakoztató most, mint újkorában lehetett. És a különböző változatokban az egész életművön végigvonuló történetfilozófiai mitológia is ezeken az oldalakon tűnik a legvonzóbbnak - aligha függetlenül attól, hogy állításait a narratológiai hullámvasúton ülve lehetetlen vállalkozás lenne tételesen rekonstruálni.

Bár a kötet aligha győz meg bárkit arról, hogy a prózát a Kemény-életmű egyenrangú műfajának tartsa, a szeretetet lehetetlen megtagadni tőle, olyan kitartóan vizsgálja érezhetően vérre menő témáját, a felnövés tragédiáját.

Magvető, 2011, 230 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.