Könyv

Somogyi Aranka: Testmértan

  • Bán Zoltán András
  • 2017. június 18.

Könyv

Mostanság, még körkérdésben is, folyamatosan az hallható irodalmi berkekből, hogy kockázatvállalás. Mintha ez lenne a mai irodalom legfontosabb követelménye, miközben az sem világos, mit is jelent voltaképpen: mikortól kockázatos valami a művészetben, és ha igen, az mennyiben garanciája a jelentős vagy fontos teljesítménynek. És: ha kockázatvállalásként valami sikeres, az mennyiben kockázatos úgy istenigazából!? Hiszen a rizikózásnak talán éppen az lehet az egyik értelme, hogy belekalkulálja a sikertelenséget. Megvannak az újabb (és régebbi: Hajnóczy Péter, Hazai Attila) szentjei ennek az új mítosznak, de akik tényleg vállalnak a művészetben valamiféle kockázatot, azoknak általában a nevüket sem említik sehol. Ami logikus, hiszen a sikeres kockázatvállalás egyik jele a totális sikertelenség. De hát persze ez is csak olyan idióta oximoron, mint a sikertelen öngyilkosság.

Legyen bárhogyan is, úgy érzem, Somogyi Aranka komoly kockázatot vállalt a kötetével. Mindjárt az aktfotókkal (Vincze Mariann és Magyar Mária képei), amelyek talán magát a szerzőt ábrázolják nem a legelőnyösebb beállításokban – lógó keblek, szappanossá mállott bőr etc. És éppen ilyenek a versszerű, rövid prózai futamok is a könyvben, egy valaha feltehetően „jó csaj”, egy „italozó életmódot folytató” prolinő lerobbanásának visszhangjai. Brutális viviszekció, amelynek a végén egy nagy vers, a Sidi-bou-Said című, rezignált és önironikus elégia próbálja megbékíteni a lírai Ént önmagával. De korántsem az olvasóval.

Műút Könyvek, 2016, 88 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.