Könyv

Somogyi Aranka: Testmértan

  • Bán Zoltán András
  • 2017. június 18.

Könyv

Mostanság, még körkérdésben is, folyamatosan az hallható irodalmi berkekből, hogy kockázatvállalás. Mintha ez lenne a mai irodalom legfontosabb követelménye, miközben az sem világos, mit is jelent voltaképpen: mikortól kockázatos valami a művészetben, és ha igen, az mennyiben garanciája a jelentős vagy fontos teljesítménynek. És: ha kockázatvállalásként valami sikeres, az mennyiben kockázatos úgy istenigazából!? Hiszen a rizikózásnak talán éppen az lehet az egyik értelme, hogy belekalkulálja a sikertelenséget. Megvannak az újabb (és régebbi: Hajnóczy Péter, Hazai Attila) szentjei ennek az új mítosznak, de akik tényleg vállalnak a művészetben valamiféle kockázatot, azoknak általában a nevüket sem említik sehol. Ami logikus, hiszen a sikeres kockázatvállalás egyik jele a totális sikertelenség. De hát persze ez is csak olyan idióta oximoron, mint a sikertelen öngyilkosság.

Legyen bárhogyan is, úgy érzem, Somogyi Aranka komoly kockázatot vállalt a kötetével. Mindjárt az aktfotókkal (Vincze Mariann és Magyar Mária képei), amelyek talán magát a szerzőt ábrázolják nem a legelőnyösebb beállításokban – lógó keblek, szappanossá mállott bőr etc. És éppen ilyenek a versszerű, rövid prózai futamok is a könyvben, egy valaha feltehetően „jó csaj”, egy „italozó életmódot folytató” prolinő lerobbanásának visszhangjai. Brutális viviszekció, amelynek a végén egy nagy vers, a Sidi-bou-Said című, rezignált és önironikus elégia próbálja megbékíteni a lírai Ént önmagával. De korántsem az olvasóval.

Műút Könyvek, 2016, 88 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.