Szarva között

Michael Brooks: A tudomány titkos anarchiája

Könyv


A tudós komoly ember, aki szigorú, jól kidolgozott, kipróbált és ellenőrzött módszerekkel dolgozik, eredményeit a tudósközösség kontrollja és józan, racionális kritikája mellett publikálja.

Ez volna hát a tudomány embere, ahogy a népszerű sztereotípiákban és vállveregető karikatúrákban megjelenik – s pontosan ez az a kép, amellyel Michael Brooks, a jeles tudományos szakíró vitába száll. Állítása szerint ez a fajta tudósimázs csak az utóbbi szűk évszázad, de még inkább az utóbbi pár évtized terméke; elegáns, de szűkre szabott szerep, amelyet egyszerre erőltettek kívülről és támogattak – a komolyság és a presztízs jegyében – a tudományos közösségen belülről is. Csakhogy az eredetileg álcázásnak is szánt maszk szépen rajtaragadt viselőjén: bár a kutatók sokszor próbálnának másként is viselkedni, ezt leginkább csak rejtve vagy titokban tehetnék meg.

A szerző határozott állítása szerint ez az imázs és egyben szerepelvárás nemcsak hamis, hanem kontraproduktív is: alkalmazása rendre a kreativitás rovására megy. Illetve csak menne, ha a tudósok hagynák magukat kordában tartani – a vakmerők és a „dilisek” ugyanis rendre kitörnek a karámból. A könyv gerincét különböző esettanulmányok felsorolása teszi ki, lelkesítők és elszomorítók vegyesen, bár az optimizmus erősítése céljából tán az előbbiek vannak többen.

Brooks könyvében a tudósok csakúgy gyarló emberek, mint mi magunk: apróbb-nagyobb csalások révén jutnak előre, a szabályokat megkerülik, vagy ha nem megy, nyíltan áthágják, tudományos konkurenseikkel szemben pedig néha nemtelen eszközökkel élnek – pláne, ha meggyőződésük, hogy igazuk van. Az ideális tudománykép normáinak megsértőiről és a következményekről szóló fejtegetéseit imponáló tudománytörténeti törzsanyaggal megtámogatva tárja elénk Brooks – már csak ezért is megéri könyvét lapozgatni. (Azért meg kell jegyeznünk: a fordítás néhol döcög, és nem is hibátlan – nem ártott volna átnézni még egyszer-kétszer.)

Ráadásul a könyvben esettanulmány gyanánt elemzett témák megdöbbentően aktuálisak bírnak lenni. A minapi brutális erejű napkitörés hatásainak számbavétele közben eszünkbe kell jusson például a zseniális, 1970-ben fizikai Nobel-díjjal jutalmazott svéd tudós, Hannes Alfvén esete, akinek a kutatásai nélkül mit sem tudnánk a plazmahullámokról és a Föld mágneses védőpajzsának pontos viselkedéséről – miközben irigy és intrikus kollégái miatt hosszú időn át csak kerülő úton, csak kicsiny presztízsű tudományos lapokban publikált. Mert bizony bármily szórakoztató is a kreativitásuk határát tudatmódosítókkal tágító, majd általános elismerést szerző tudósok esete, a másik oldalról annál elszomorítóbb a régi cinikus tudománytörténeti bonmot igazolódását látni: minél nagyobb mértékben segítette elő egy jeles tudós saját tudományterületének bővülését, annál nagyobb kolonc lesz majd személye és műve a fejlődés útjában.

Az önmagukon kísérletező zseniális bolondok és a megkésett vagy kétes értékű elismerésbe belekeseredő innovátorok példája kétségtelenül megindító. A ma is élő és viruló zseniális, autodidakta feltaláló, Stanford Ovshinsky kreálmányai nélkül például nem létezne modern félvezető-technológia, s a mobiltelefonoktól a laptopokig, a hibrid járművektől az LCD tévékig többtucatnyi, civilizációnk számára immár létfontosságú berendezés (legalábbis a mai formájában) nem jöhetett volna létre – ahhoz viszont már nem volt elég tehetsége, hogy tudását pénzre is „lefordítsa”. Olyan is van, amikor a minden szabályt áthágó tudós megbolondítja az egész közösséget, Stanley Prusiner pedig úgy zsebelte be a kergemarhakór kórokozójának azonosításáért kijáró Nobel-díjat, hogy voltaképpen sosem igazolta az állítólagos prionok felelősségét, ahogy azt sem, mik is ezek valójában.

Brooks szeret ugrálni a témák között, néha meredek asszociációkat alkalmaz, s könyve olvastán abban sem vagyunk biztosak, hogy eredeti téziseit sikerült-e igazolnia – viszont rengeteget megtudunk tőle a huszadik századi természettudományok fejlődéséről és a tudósközösségek működéséről is.  

Fordította: Bojtár Péter, Striker Judit. HVG Könyvek, 2011, 379 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.