Szarva között

Michael Brooks: A tudomány titkos anarchiája

Könyv


A tudós komoly ember, aki szigorú, jól kidolgozott, kipróbált és ellenőrzött módszerekkel dolgozik, eredményeit a tudósközösség kontrollja és józan, racionális kritikája mellett publikálja.

Ez volna hát a tudomány embere, ahogy a népszerű sztereotípiákban és vállveregető karikatúrákban megjelenik – s pontosan ez az a kép, amellyel Michael Brooks, a jeles tudományos szakíró vitába száll. Állítása szerint ez a fajta tudósimázs csak az utóbbi szűk évszázad, de még inkább az utóbbi pár évtized terméke; elegáns, de szűkre szabott szerep, amelyet egyszerre erőltettek kívülről és támogattak – a komolyság és a presztízs jegyében – a tudományos közösségen belülről is. Csakhogy az eredetileg álcázásnak is szánt maszk szépen rajtaragadt viselőjén: bár a kutatók sokszor próbálnának másként is viselkedni, ezt leginkább csak rejtve vagy titokban tehetnék meg.

A szerző határozott állítása szerint ez az imázs és egyben szerepelvárás nemcsak hamis, hanem kontraproduktív is: alkalmazása rendre a kreativitás rovására megy. Illetve csak menne, ha a tudósok hagynák magukat kordában tartani – a vakmerők és a „dilisek” ugyanis rendre kitörnek a karámból. A könyv gerincét különböző esettanulmányok felsorolása teszi ki, lelkesítők és elszomorítók vegyesen, bár az optimizmus erősítése céljából tán az előbbiek vannak többen.

Brooks könyvében a tudósok csakúgy gyarló emberek, mint mi magunk: apróbb-nagyobb csalások révén jutnak előre, a szabályokat megkerülik, vagy ha nem megy, nyíltan áthágják, tudományos konkurenseikkel szemben pedig néha nemtelen eszközökkel élnek – pláne, ha meggyőződésük, hogy igazuk van. Az ideális tudománykép normáinak megsértőiről és a következményekről szóló fejtegetéseit imponáló tudománytörténeti törzsanyaggal megtámogatva tárja elénk Brooks – már csak ezért is megéri könyvét lapozgatni. (Azért meg kell jegyeznünk: a fordítás néhol döcög, és nem is hibátlan – nem ártott volna átnézni még egyszer-kétszer.)

Ráadásul a könyvben esettanulmány gyanánt elemzett témák megdöbbentően aktuálisak bírnak lenni. A minapi brutális erejű napkitörés hatásainak számbavétele közben eszünkbe kell jusson például a zseniális, 1970-ben fizikai Nobel-díjjal jutalmazott svéd tudós, Hannes Alfvén esete, akinek a kutatásai nélkül mit sem tudnánk a plazmahullámokról és a Föld mágneses védőpajzsának pontos viselkedéséről – miközben irigy és intrikus kollégái miatt hosszú időn át csak kerülő úton, csak kicsiny presztízsű tudományos lapokban publikált. Mert bizony bármily szórakoztató is a kreativitásuk határát tudatmódosítókkal tágító, majd általános elismerést szerző tudósok esete, a másik oldalról annál elszomorítóbb a régi cinikus tudománytörténeti bonmot igazolódását látni: minél nagyobb mértékben segítette elő egy jeles tudós saját tudományterületének bővülését, annál nagyobb kolonc lesz majd személye és műve a fejlődés útjában.

Az önmagukon kísérletező zseniális bolondok és a megkésett vagy kétes értékű elismerésbe belekeseredő innovátorok példája kétségtelenül megindító. A ma is élő és viruló zseniális, autodidakta feltaláló, Stanford Ovshinsky kreálmányai nélkül például nem létezne modern félvezető-technológia, s a mobiltelefonoktól a laptopokig, a hibrid járművektől az LCD tévékig többtucatnyi, civilizációnk számára immár létfontosságú berendezés (legalábbis a mai formájában) nem jöhetett volna létre – ahhoz viszont már nem volt elég tehetsége, hogy tudását pénzre is „lefordítsa”. Olyan is van, amikor a minden szabályt áthágó tudós megbolondítja az egész közösséget, Stanley Prusiner pedig úgy zsebelte be a kergemarhakór kórokozójának azonosításáért kijáró Nobel-díjat, hogy voltaképpen sosem igazolta az állítólagos prionok felelősségét, ahogy azt sem, mik is ezek valójában.

Brooks szeret ugrálni a témák között, néha meredek asszociációkat alkalmaz, s könyve olvastán abban sem vagyunk biztosak, hogy eredeti téziseit sikerült-e igazolnia – viszont rengeteget megtudunk tőle a huszadik századi természettudományok fejlődéséről és a tudósközösségek működéséről is.  

Fordította: Bojtár Péter, Striker Judit. HVG Könyvek, 2011, 379 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.