Szarva között

Michael Brooks: A tudomány titkos anarchiája

Könyv


A tudós komoly ember, aki szigorú, jól kidolgozott, kipróbált és ellenőrzött módszerekkel dolgozik, eredményeit a tudósközösség kontrollja és józan, racionális kritikája mellett publikálja.

Ez volna hát a tudomány embere, ahogy a népszerű sztereotípiákban és vállveregető karikatúrákban megjelenik – s pontosan ez az a kép, amellyel Michael Brooks, a jeles tudományos szakíró vitába száll. Állítása szerint ez a fajta tudósimázs csak az utóbbi szűk évszázad, de még inkább az utóbbi pár évtized terméke; elegáns, de szűkre szabott szerep, amelyet egyszerre erőltettek kívülről és támogattak – a komolyság és a presztízs jegyében – a tudományos közösségen belülről is. Csakhogy az eredetileg álcázásnak is szánt maszk szépen rajtaragadt viselőjén: bár a kutatók sokszor próbálnának másként is viselkedni, ezt leginkább csak rejtve vagy titokban tehetnék meg.

A szerző határozott állítása szerint ez az imázs és egyben szerepelvárás nemcsak hamis, hanem kontraproduktív is: alkalmazása rendre a kreativitás rovására megy. Illetve csak menne, ha a tudósok hagynák magukat kordában tartani – a vakmerők és a „dilisek” ugyanis rendre kitörnek a karámból. A könyv gerincét különböző esettanulmányok felsorolása teszi ki, lelkesítők és elszomorítók vegyesen, bár az optimizmus erősítése céljából tán az előbbiek vannak többen.

Brooks könyvében a tudósok csakúgy gyarló emberek, mint mi magunk: apróbb-nagyobb csalások révén jutnak előre, a szabályokat megkerülik, vagy ha nem megy, nyíltan áthágják, tudományos konkurenseikkel szemben pedig néha nemtelen eszközökkel élnek – pláne, ha meggyőződésük, hogy igazuk van. Az ideális tudománykép normáinak megsértőiről és a következményekről szóló fejtegetéseit imponáló tudománytörténeti törzsanyaggal megtámogatva tárja elénk Brooks – már csak ezért is megéri könyvét lapozgatni. (Azért meg kell jegyeznünk: a fordítás néhol döcög, és nem is hibátlan – nem ártott volna átnézni még egyszer-kétszer.)

Ráadásul a könyvben esettanulmány gyanánt elemzett témák megdöbbentően aktuálisak bírnak lenni. A minapi brutális erejű napkitörés hatásainak számbavétele közben eszünkbe kell jusson például a zseniális, 1970-ben fizikai Nobel-díjjal jutalmazott svéd tudós, Hannes Alfvén esete, akinek a kutatásai nélkül mit sem tudnánk a plazmahullámokról és a Föld mágneses védőpajzsának pontos viselkedéséről – miközben irigy és intrikus kollégái miatt hosszú időn át csak kerülő úton, csak kicsiny presztízsű tudományos lapokban publikált. Mert bizony bármily szórakoztató is a kreativitásuk határát tudatmódosítókkal tágító, majd általános elismerést szerző tudósok esete, a másik oldalról annál elszomorítóbb a régi cinikus tudománytörténeti bonmot igazolódását látni: minél nagyobb mértékben segítette elő egy jeles tudós saját tudományterületének bővülését, annál nagyobb kolonc lesz majd személye és műve a fejlődés útjában.

Az önmagukon kísérletező zseniális bolondok és a megkésett vagy kétes értékű elismerésbe belekeseredő innovátorok példája kétségtelenül megindító. A ma is élő és viruló zseniális, autodidakta feltaláló, Stanford Ovshinsky kreálmányai nélkül például nem létezne modern félvezető-technológia, s a mobiltelefonoktól a laptopokig, a hibrid járművektől az LCD tévékig többtucatnyi, civilizációnk számára immár létfontosságú berendezés (legalábbis a mai formájában) nem jöhetett volna létre – ahhoz viszont már nem volt elég tehetsége, hogy tudását pénzre is „lefordítsa”. Olyan is van, amikor a minden szabályt áthágó tudós megbolondítja az egész közösséget, Stanley Prusiner pedig úgy zsebelte be a kergemarhakór kórokozójának azonosításáért kijáró Nobel-díjat, hogy voltaképpen sosem igazolta az állítólagos prionok felelősségét, ahogy azt sem, mik is ezek valójában.

Brooks szeret ugrálni a témák között, néha meredek asszociációkat alkalmaz, s könyve olvastán abban sem vagyunk biztosak, hogy eredeti téziseit sikerült-e igazolnia – viszont rengeteget megtudunk tőle a huszadik századi természettudományok fejlődéséről és a tudósközösségek működéséről is.  

Fordította: Bojtár Péter, Striker Judit. HVG Könyvek, 2011, 379 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."