Száz Pál Arcadia

  • Hercsel Adél
  • 2011. december 25.

Könyv

Száz Pál Arcadia című regénye - posztmodernen innen, posztmodernen túl - az utóbbi évek egyik legbátrabb és legizgalmasabb, különutas irodalmi kísérlete: a szerző megpróbálta Csokonai Vitéz Mihály helyett megírni azt a naplószerű verses regényt, amit a jó Vitéz nem írt meg soha. A regény mégsem illeszthető a Psychévagy a Tizenhét hattyúk mellé, hiszen nem törekszik tökéletes irodalmi rekonstrukcióra, és nem akarja elhitetni magáról, hogy a múltból érkezett: "lugasra lomb-ernyők / nyílnak nyalka erdők / méhek mézért kontárkodnak / gúnyás gyalylyak kacarásznak / S a jó fa virít a panel töv. / szürke falán szürke köv. / Nincsen semmi de folyt köv." A szerzői vagányság odáig fajul, hogy profi stílusérzékkel eleveníti meg a felvilágosodás korának miliőjét és nyelvtanát: "Ottan állott előtte egész való élete: A tirkitarka kertecske, az árnyas könyvtárszoba, az ágy szeretővel, berkek, madárdal és üres borosflaskó, de a sirok is amottan túl." Elsőre akár unalmas és öncélú műveltségfitogtatásnak tűnhet Száz Pál őrülete, de a szöveggel küzdve hamar kiderül, hogy nem hiú stílusgyakorlatról vagy filológiai becsípődésről van szó, sokkal összetettebb misszióról. Ez pedig maga Arcadia, az idilli állapot, a költészet és a műveltség tökéletes államának felkutatása. És Száz Pál mindezek elérhetetlenségének tudatában, a maga sajátos módján nyomoz Arcadia után, miközben ő maga lesz Arcadia krónikása, aki "Régi Arcadia emlékét megírta, / ' vala első testaméntomosa. / Így menté írásba / Az rég holt szépségét az elmúlt koroknak."


Kalligram, 2011, 325 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.