Száz Pál Arcadia

  • Hercsel Adél
  • 2011. december 25.

Könyv

Száz Pál Arcadia című regénye - posztmodernen innen, posztmodernen túl - az utóbbi évek egyik legbátrabb és legizgalmasabb, különutas irodalmi kísérlete: a szerző megpróbálta Csokonai Vitéz Mihály helyett megírni azt a naplószerű verses regényt, amit a jó Vitéz nem írt meg soha. A regény mégsem illeszthető a Psychévagy a Tizenhét hattyúk mellé, hiszen nem törekszik tökéletes irodalmi rekonstrukcióra, és nem akarja elhitetni magáról, hogy a múltból érkezett: "lugasra lomb-ernyők / nyílnak nyalka erdők / méhek mézért kontárkodnak / gúnyás gyalylyak kacarásznak / S a jó fa virít a panel töv. / szürke falán szürke köv. / Nincsen semmi de folyt köv." A szerzői vagányság odáig fajul, hogy profi stílusérzékkel eleveníti meg a felvilágosodás korának miliőjét és nyelvtanát: "Ottan állott előtte egész való élete: A tirkitarka kertecske, az árnyas könyvtárszoba, az ágy szeretővel, berkek, madárdal és üres borosflaskó, de a sirok is amottan túl." Elsőre akár unalmas és öncélú műveltségfitogtatásnak tűnhet Száz Pál őrülete, de a szöveggel küzdve hamar kiderül, hogy nem hiú stílusgyakorlatról vagy filológiai becsípődésről van szó, sokkal összetettebb misszióról. Ez pedig maga Arcadia, az idilli állapot, a költészet és a műveltség tökéletes államának felkutatása. És Száz Pál mindezek elérhetetlenségének tudatában, a maga sajátos módján nyomoz Arcadia után, miközben ő maga lesz Arcadia krónikása, aki "Régi Arcadia emlékét megírta, / ' vala első testaméntomosa. / Így menté írásba / Az rég holt szépségét az elmúlt koroknak."


Kalligram, 2011, 325 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.