Képregény

Szekerce és Szemerce hihetetlen kalandjai

  • Kránicz Bence
  • 2018. december 29.

Könyv

Fájdalom, hogy az újságárusok polcairól rég eltűnt, és csak képregényes rendezvényeken, illetve a kiadótól szerezhető be a kitűnő Epicline magazin, benne folytatásokban olvasható, minden korosztálynak szóló, új magyar képregényekkel. A lap öt éve indult: finanszírozása bizonytalan, megjelenése rendszertelen (most tart a 18. számnál), színvonala viszont egyenletesen magas. A legfrissebb füzetben éppen a legjobb sorozat, a Szekerce és Szemerce utolsó előtti fejezete olvasható.

A népmesei elemek és a felnőttesebb humorral operáló kortárs rajzfilmek – például Gennagyij Tartakovszkij munkássága – által inspirált fantasy hősei előbb találtak egy beszélő páncélt, egy ideje pedig már valami mesés kincsre hajtanak, miközben a Vértes Baltazár nevű haramiát akarják legyőzni. De hogy miként, arról fogalmam sincs, mert a sorozaton eluralkodtak a szitkom-sorozatokba illő szópárbajok és burleszkepizódok, jóformán követhetetlenné téve az elsőrendű cselekményszálat. A főhős, egy Gyurkó nevű parasztfiú például jó ideje csak női parókában mutatkozik, a címszereplő páncélnak be nem áll a szája, a felbukkanó katonák és banditák pedig egyformán idegesítőek és ostobák. Ha a kecskeméti rajzfilmstúdió művészei a Magyar népmesék minden része között elszívtak volna egy spanglit, a Szekerce és Szemercének most lenne tévés változata is, így viszont be kell érnünk Koska Zoltán író-rajzoló és Tálosi András társíró szórakoztató és szabálytalan meseképregényével.

GooBo, 2018, 24 oldal, 1190 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.