Képregény

Szekerce és Szemerce hihetetlen kalandjai

  • Kránicz Bence
  • 2018. december 29.

Könyv

Fájdalom, hogy az újságárusok polcairól rég eltűnt, és csak képregényes rendezvényeken, illetve a kiadótól szerezhető be a kitűnő Epicline magazin, benne folytatásokban olvasható, minden korosztálynak szóló, új magyar képregényekkel. A lap öt éve indult: finanszírozása bizonytalan, megjelenése rendszertelen (most tart a 18. számnál), színvonala viszont egyenletesen magas. A legfrissebb füzetben éppen a legjobb sorozat, a Szekerce és Szemerce utolsó előtti fejezete olvasható.

A népmesei elemek és a felnőttesebb humorral operáló kortárs rajzfilmek – például Gennagyij Tartakovszkij munkássága – által inspirált fantasy hősei előbb találtak egy beszélő páncélt, egy ideje pedig már valami mesés kincsre hajtanak, miközben a Vértes Baltazár nevű haramiát akarják legyőzni. De hogy miként, arról fogalmam sincs, mert a sorozaton eluralkodtak a szitkom-sorozatokba illő szópárbajok és burleszkepizódok, jóformán követhetetlenné téve az elsőrendű cselekményszálat. A főhős, egy Gyurkó nevű parasztfiú például jó ideje csak női parókában mutatkozik, a címszereplő páncélnak be nem áll a szája, a felbukkanó katonák és banditák pedig egyformán idegesítőek és ostobák. Ha a kecskeméti rajzfilmstúdió művészei a Magyar népmesék minden része között elszívtak volna egy spanglit, a Szekerce és Szemercének most lenne tévés változata is, így viszont be kell érnünk Koska Zoltán író-rajzoló és Tálosi András társíró szórakoztató és szabálytalan meseképregényével.

GooBo, 2018, 24 oldal, 1190 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.