Veres András

Szemben a jövővel

A tokaji írótábor 1986-os tanácskozásáról

  • Veres András
  • 2023. január 11.

Könyv

Tavaly nyáron jelent meg a tokaji írótábor 1986-os konferenciájának jegyzőkönyve a Magyar Napló és a napjainkban is létező rendezvénysorozat közös kiadásában. Kákay Viola és Soltész Márton szerkesztették és rendezték sajtó alá a kötetet, eligazító jegyzetek és egy igen alapos bevezető tanulmány kíséretében.

Annak ellenére, hogy a konferencia az 1985-ös monori és az 1987-es lakitelki tanácskozás közé esett, és ezekkel szemben nem a rendszerkritikus értelmiség illegális akciója volt, hanem a hivatalos szervek által engedélyezett nyilvános fórum (olyannyira, hogy a Napjaink nevű miskolci folyóirat lehozta az előadásokat és a hozzászólások egy részét), és nem az ország demokráciahiányát, hanem a realista irodalom politikai elnyomását kárhoztatta, célként pedig nem a pártállam felszámolását, hanem csak az irodalompolitika megváltoztatását jelölte meg, még így is tanulságos kor­dokumentumnak gondolom, éppen a sajátos, megkülönböztetett helyzete miatt. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az irodalomnak hagyományosan nagy volt a súlya a magyar kultúrában, emellett nem elhanyagolható szerepe és ereje volt a politika befolyásolásában és formálásában is.

A főszereplők

A tokaji tábort évente rendezték meg, a hatalom részéről azzal a kevéssé leplezett céllal, hogy lehetőleg túlbiztosított körülmények között, szabályozott mederbe terelve kapjanak hangot az írók aktuális sérelmei, és hogy ezzel mintegy kiengedjék a felgyülemlett gőzt. A most megjelent kötetben helyet kaptak azok a dokumentumok is, amelyek részletesen bemutatják, hogy az írótábor szervezőinek milyen körültekintően kellett eljárniuk, és milyen messzemenően kellett egyeztetniük az illetékesekkel, hogy kit hívjanak meg és kit ne, vagy kit kérjenek fel előadónak és levezető elnöknek.

Az 1986-os tanácskozás címe a fellengzős Valóság – elkötelezettség – közéletiség volt, alcíme pedig a jóval kézzelfoghatóbb Mai irodalmunk társadalmi presztízse. A nyitó előadást Czine Mihály, az ELTE 20. századi tanszékének egyetemi tanára tartotta, a korreferátumokat pedig Tarján Tamás, aki ugyanezen a tanszéken oktatott és én, az MTA Irodalomtudományi Intézetének munkatársa. Czine Mihály neves Móricz-szakértő volt, a népi írók mozgalmának elismert kutatója és e hagyomány lelkes újraélesztője-ápolója. Tarján Tamás és én fiatalabb korosztályhoz tartozunk, és már csak ezért is világok választottak el minket Czinétől. Tarján egy kitűnő Nagy Lajos-monográfiával a háta mögött éppen 1986-ban kapott József Attila-díjat. Szélesebb körben a Reményi József Tamás társaságában a kortársakról írt irodalmi paródiái tették ismertté nevét. Én sem számítottam már kezdőnek, a Németh G. Béla által szerkesztett, Arany János nagykőrösi korszakát merőben újszerű módszerrel vizsgáló, szakmai körökben nagy feltűnést keltő és vitákat kiváltó elemzéskötet, Az el nem ért bizonyosság egyik szerzője voltam, 1979-ben pedig önálló tanulmánykötetem jelent meg a Magvetőnél. Részt vettem a közoktatás megújítását célzó akadémiai reformtörekvésekben, Szegedy-Maszák Mihállyal és baráti körömmel (Bojtár Endre, Horváth Iván, Szörényi László, Zemplényi Ferenc) 1979 és 1982 között gimnáziumi irodalomtankönyveket írtunk, amelyekkel sikerült alaposan felforgatni a pedagógus-közvéleményt. A tokaji meghívást (mint az kiderül a dokumentumgyűjteményből) csak hosszú hezitálás után, irodalomszociológusi minőségemben kaptam meg (ugyanis egy értékszociológiai vizsgálatot vezettem az intézetemben).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.