Könyv

Szerves törmelék

Solymosi Bálint: Vakrepülés. Gerillaregény

  • Vigh Levente
  • 2020. június 28.

Könyv

A Vakrepülés különös, rövid történetfragmentumokból álló regény. A névtelen, magára szinte az összes szám összes személyében utaló elbeszélő-főszereplő asszociatív módon ugrál különböző életszakaszai között: a mélyszegénységben telt toxikus gyermekkortól az értelmiségiek társaságában töltött, addiktív szerekkel mérgezett késő kamaszkoron át a kevéssé reflektált, de a reflexiók kiindulópontjának tekinthető felnőttkorig.

A regény összes idősíkja múltba utalt, ennek ellenére alapvetően mindegyikre a jövővárás, a feszült készenlét jellemző. A kötet tanúsága szerint ez egyrészt a perspektívák nélküli kor, illetve hatalmi rendszer káros és elvakult téveszméinek következménye („Az úgynevezett kommunizmusban csak egyetlen tudománynak van létjogosultsága, valójában minden tudomány ez alá rendeződik – ez a jövőkutatás.” [150.]), másrészt ez a csak „fiúként” emlegetett, a kitüntetett cselekményszálban 17 éves, szuicid hajlamú főszereplő alkatából is adódik, akit „undorító szenvedéllyel vonz minden, ami távoli, minden, ami nagyon, de nagyon messze van” (202.). A „fiú” mindig fontos döntések előtt áll (festő vagy építészmérnök legyen, házasodjon vagy sem stb.), mégis tartós elhatározások nélkül folytatja bűntudathajhász életét („Az életet semmi sem teheti érdekesebbé, mint a rossz lelkiismeret.” [233.]), mindennapi stratégiái összeegyeztethetetlenek maradnak az általános értékrendjével, ami ugyancsak váltakozik, cserélődik: „hetenként toljuk a másik arca elé világlátásunk, újdonat, alig is használt filozófiai meggyőződésünk” (30.). A főszereplő, bár nem mentőövek hiányában, de parttalanul sodródik a számára adott jelen(ek)ben. Ennek kicsinyítő tükre lehet a tiszai kérészrajzás-jelenet, amelyben nem minden iróniát nélkülözve a röpke életű lények táplálékforrásaiként ismernek magukra: „Mármint ha az ember szerves törmelék. Ezek szerint félünk a tiszavirágoktól” (125.). A következetes motívumhasználatról tanúskodik, hogy az egyik központi helyszín is a Tiszavirág nevet kapta, mely kocsmában „minden tompa fényű és szomorú volt, tehát végtelen otthonos” (199.).

A regény hamar ráébreszti olvasóját, hogy minden fontosnak tűnő mozzanat átmeneti és illuzórikus („Az ember néha ébren is mintha valamiféle lidérces álomban járna” [162.]), tehát a szereplők élethelyzetének változásai sem valódi fordulatok, ahogy a szerencsére csak elszórtan felbukkanó, rendre felülírt szentenciózus összegzések sem bizonyulnak nyugvópontoknak. Igaz ez a hol látszólag öntudatára ébredő, hol abban elbizonytalanodó főszereplőre is („valójában csak a feneketlen mély bizonytalanságot érzékeled, az ént nem.” [200.]), így bár a Vakrepülés megjósolhatóvá tesz bizonyos fordulatokat, például azt is, hogy ez a mindvégig skizoid elbeszélő végül majd bekerül a „sárgaházba”, mégis folyamatos bizonytalanságban tart. Ilyen funkciót tölt be a gyakori, vélhetően a nem lineáris történetvezetés esetlegességeinek elsimítását, illetve a szétaprózott olvasói figyelem összpontosítását is szolgáló nagyfokú önreflexivitás. „Az emlékezés mindig önkényes, részrehajló, és paradox módon ez az igazságtartalma; nem rendelkezik se történeti, se pszichológiai igazsággal, következésképpen az emlékező egy agresszív önámító, és így félelmetes. Rettegek a történetektől” (137.). Mindezekből leginkább eldönthetetlenségekre következtethetünk, egyebek közt arra, hogy a Vakrepülés autobiografikus elemei ellenére sem memoár, a gyakori, néhol aggályos pszichologizálásai ellenére sem lélektani, illetve a különböző életszakaszok és korszakok rekvizítumainak a felsorolásai ellenére sem szociográfiai vagy történelmi regény. Tanúsága szerint az összevisszaság, a zavarodottság, a téboly éppúgy a mindenkori fikcióképzés logikája, mint amennyire kor- és kórtünet.

A Vakrepülés bizonyos szempontból mestermunka, a különböző szövegalakítási, prózatechnikai fogások és hatásmechanizmusok biztos ismeretéről tanúskodó regény, amely azt sem leplezi, hogy nem példa, illetve előképek nélküli nyelvi teljesítmény – úgy tűnik, hogy mindenekelőtt a kétezres évek elején háttérbe szorult, ún. „szövegirodalmi” hagyomány szintetizáló, kései örököse. Bele kell tanulni a hosszú évek során finomhangolt, nagy nehézkedésű és intenzitású, ehhez képest csak ritkán túlírt mondatainak olvasásába, a töredezetten egymásra torlódó történetszálak olvasói aktivitásra utalt összefűzésébe. Feladja tehát a leckét, miközben néhol mintha maga is leckét mondana fel. A kötet ugyanis a különböző művészeti területek képviselőinek kiterjedt névsorát vonultatja fel Szentkuthytól Mészölyön és Tandorin át Hajnóczyig, többük művészetfelfogásáról, világlátásáról egyenesen kis összefoglalókat készítve. A regény ritka „dialógusai” Hazai Attila Budapesti skizóját is megidézik, az időkezelés Bereményi Géza Vadnai Bébijét, a fragmentumokat létrehozó regényépítkezés Németh Gábor Egy mormota nyara című kötetét is eszünkbe juttathatja, s ezek a példák hosszan sorolhatók.

A Vakrepülés a Solymosi-életmű kiemelkedő, eddig talán legösszetettebb alkotása. Magába szippant ennek a technikás, az ürességet is mozgalmassággal kifejező regénynek a vákuuma; minden átláthatónak tűnik, amíg nem nézünk fel a lapokból, amelyeken szakadatlanul bomlanak meg idősíkok, emlékek és elmék. Mégis hiányérzettel engedi útjára olvasóját, jóllehet tanulságokat eleve nem ígért. A folytatást viszont mintha előre jelezné: A Vakrepülés ugyanis – ez a 2007-ben megjelent Életjáradék folytatásának tekinthető regény – kétszer is befejeződik, így lényegében egyszer sem ér véget.

Kalligram, 2019, 376 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.