Folyóirat

Szkholion

Könyv

A komolykodó és nyelvtörő folyóiratnév rejtélyét az első oldalon feloldja a közel tíz éve működő, két éve kisebb arculatváltáson átesett debreceni lap állandó mottója. A Foucault-tól vett idézet szerint "mindent szóra kell bírni", méghozzá úgy, hogy megteremtjük a róla való beszéd lehetőségét, majd beszélünk is róla, és ezzel létrehozzuk a kommentár, vagyis a szkholion másodlagos diskurzusát. A Szkholiont így nemcsak a stílusos borítódizájn és a tartalomjegyzékből azonnal átsütő sokszínűség miatt jó kézbe venni, hanem mert a fellapozással egy eleve nyitottként meghatározott szellemi térbe lépünk be, amelyben Szűcs Erika Kiersten közösségi hálózatokról szóló tanulmánya emlékeztet arra, hogy az írott kommentár dicsőítése nem valami elvont és ódivatú, a hétköznapoktól távol eső idea, hiszen például a Facebook like-jai és kommentjei is ezen az elven alapulnak. E 120 oldalas kommentárhálózatban könnyedén megfér egymás mellett Banksy szétcsapott telefonfülkéjének, Mitchell Elfújta a szél című regényének vagy a torture porn hatásmechanizmusának és a Neurosis metálzenekar pályaívének elemzése, nem is beszélve az igényesen összeterelt fiatal írókról. Kár, hogy a lapszám egyetlen interjúja - Balázs Zoltán beszélgetése Láng Zsolttal - a látható erőfeszítések ellenére inkább izgalommentes csevegés lett. Mindazonáltal a szövegek jól szerkesztettek, és az átlagszínvonaluk még akkor is magas, ha esetenként kiszámíthatók és bőbeszédűek. Az esszéisztikus tanulmányok és tanulmányosabb esszék nagyjából véletlenszerű keveredése sem okoz különösebb zavart, bár így a rovatszerkezet jelentőségét veszti. Messze kárpótol az átlagban kb. 23 éves (!) szerzők szövegeivel megtöltött lapszám üresjárataiért, hogy végig a párbeszéd iránt elkötelezett szellemi műhely lendülete érződik. (Évente két számuk jelenik meg, idén a tavaszi kimaradt. Kritikánkkal szeretnénk jelezni: várjuk a folytatást.)

2011/2., 122 oldal, ingyenes

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.