Könyv

Tót Endre: Nagyon speciális örömök

  • - dck -
  • 2012. október 20.

Könyv

A "tüneményes festőtehetség"-ként induló művész, miután pár év alatt végigzongorázta a hatvanas évek divatos irányzatait (pop art, informel), váratlanul felhagyott a festészettel.

A Debrecenben bemutatott, 1971 és 2011 között készült műveket felölelő kiállítás nyomán létrejött, könyv méretűvé duzzadt katalógus tematikus blokkokon keresztül mutatja be azokat a már a hetvenes évek közepére/végére létrejött "modulokat", amelyekből életműve máig is építkezik, s amelyek nagy része szerepel különféle nemzetközi mail-art- vagy fluxuskiadványokban is.

Ezek egyike a korabeli és játékos "művészet"-irányzatok (bűn art, eat art, play art, pszeudo art) további bővítése, az önreprezentáció és az örömelv egyesítése a Very Special Gladman alakjában, aki hatalmas táblákon mutatja be a járókelőknek, hogy éppen milyen banális cselekedetnek örül, a Zéró projekt, melyben a semmi jelentésű 0 jellel végzett akciók során a kommunikációs kód értelmetlenné válását demonstrálja, vagy a nagy mesterek műveire bekeretezett és feketére festett hiányukkal vagy egy-egy enigmatikus motívum megtartásával "emlékező" ún. Távollévő képei.

Az üresség és a jelenlét dualitását feloldó művekből áradó reflexió és távolságtartás teszi izgalmassá néhol már redundanciába forduló, repetitív alkotásait. Az Örömmel dedikálom mindenkinek senkinek és magamnak mottóval induló, igazán impozáns könyv "hibája" is éppen ebből a monoton ismétlődésből fakad: Tót katalógusai ugyanis a mester változatlan elképzeléseit visszhangozzák (ugyanezekből a fejezetcímekből és idézetekből építkezik például a 2003-as katalógusa). Bár az mindenképpen nóvum, hogy a sarokban állásnak örülő művész alakja gyakorlatilag eltűnik a könyvgerinc belső hajlatában.

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, 2012, 392 oldal, 9800 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."