Könyv

Tót Endre: Nagyon speciális örömök

  • - dck -
  • 2012. október 20.

Könyv

A "tüneményes festőtehetség"-ként induló művész, miután pár év alatt végigzongorázta a hatvanas évek divatos irányzatait (pop art, informel), váratlanul felhagyott a festészettel.

A Debrecenben bemutatott, 1971 és 2011 között készült műveket felölelő kiállítás nyomán létrejött, könyv méretűvé duzzadt katalógus tematikus blokkokon keresztül mutatja be azokat a már a hetvenes évek közepére/végére létrejött "modulokat", amelyekből életműve máig is építkezik, s amelyek nagy része szerepel különféle nemzetközi mail-art- vagy fluxuskiadványokban is.

Ezek egyike a korabeli és játékos "művészet"-irányzatok (bűn art, eat art, play art, pszeudo art) további bővítése, az önreprezentáció és az örömelv egyesítése a Very Special Gladman alakjában, aki hatalmas táblákon mutatja be a járókelőknek, hogy éppen milyen banális cselekedetnek örül, a Zéró projekt, melyben a semmi jelentésű 0 jellel végzett akciók során a kommunikációs kód értelmetlenné válását demonstrálja, vagy a nagy mesterek műveire bekeretezett és feketére festett hiányukkal vagy egy-egy enigmatikus motívum megtartásával "emlékező" ún. Távollévő képei.

Az üresség és a jelenlét dualitását feloldó művekből áradó reflexió és távolságtartás teszi izgalmassá néhol már redundanciába forduló, repetitív alkotásait. Az Örömmel dedikálom mindenkinek senkinek és magamnak mottóval induló, igazán impozáns könyv "hibája" is éppen ebből a monoton ismétlődésből fakad: Tót katalógusai ugyanis a mester változatlan elképzeléseit visszhangozzák (ugyanezekből a fejezetcímekből és idézetekből építkezik például a 2003-as katalógusa). Bár az mindenképpen nóvum, hogy a sarokban állásnak örülő művész alakja gyakorlatilag eltűnik a könyvgerinc belső hajlatában.

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, 2012, 392 oldal, 9800 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.