Könyv

Az üresség csapdái

John le Carré: Egy tökéletes kém

  • - banza -
  • 2012. október 26.

Könyv

 


 

"Maga elárult engem, de ami még fontosabb, elárulta önmagát is. Még akkor is hazudik, amikor igazat mond. Pedig van magában hűség és van valódi érzés. De ki iránt, mi iránt? Nem tudom, mi lehet ennek az oka. (...) Pedig van magában erkölcs is. Maga a tökéletes kém. Csak ügye nincsen." E szavakat a tartótisztje, végzetes barátja és ellenségként is apapótléka mondja a főszereplő, Magnus Pym arcába. Megfejtve ezzel a regény címét, és talán megírásának indítékát is. Ki a tökéletes kém? Az üres ember, aki soha nem képes azonosulni semmivel, akinek még a szerelme is csak egy "fedősztori"; és az identifikálódás képtelensége teremti meg a lehetőségét, hogy a Szolgálat tartalommal töltse meg sivár testét-lelkét. Pym a tulajdonságok nélküli kém.

A regény a másik remekmű, a Suszter, szabó, baka, kém párja, talán szatírjátéka. Ott is az árulás volt az ősbűn, de míg abban az áruló tragikus vétséget követett el, addig ebben Pym tragikomikus alak, persze tettének következményei ugyancsak rettenetesek - legfőképp saját magára nézve. De mégsem ítéli meg őt az író, vagy ha igen, más, nem annyira politikai, mint inkább emberi mércével mér - ebben az értelemben nem kémregényről van szó, hanem a kémkedés (szociál)pszichológiájának felülmúlhatatlanul alapos ábrázolásáról. Ráadásul a nem identifikálódott ember megjelenítésére az író tökéletes formát talált a bonyolult, több szempontot egyszerre mozgató elbeszélői technikával; néha nehéz eldönteni, hogy ki beszél: Pym vagy egyik álarca. Szomorú könyv.

Fordította Falvay Dóra. Agave, 2012, 641 oldal, 3680 Ft; John Le Carré regényeivel alaposan foglalkozott a Narancs a múltban is. Kritikáink ezekről a regényeiről olvashatók: A zebra dala, Az üldözött, Hajsza, Csapda. A filmverziókról írt nagyobb összeállításunk pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.