Könyv

Tóth Kinga: Zsúr

  • Braun Barna
  • 2014. február 9.

Könyv

Tóth Kinga Zsúr című első kötete, mint alcíme is jelzi, "más mondókák" gyűjteménye. Mondókák, hiszen infantilis nyelven, gyerekperspektívából szólalnak meg, és mások, mivel nem afféle "énipénijupiténi", tét nélküli versikék.

Szuggesztív szövegek, melyek a társadalmi tabuktól mentes gyereknyelv imitációjával kegyetlen játékra invitálnak minket, játékra, melyet nem saját szabályaink szerint játszunk, és amelyben így mi is vásárra visszük a bőrünket. A mondóka műfajának kreatív újraértelmezésén túl súlyos társadalmi problémákat is tematizál a kötet: a családon belüli erőszak, a diszkrimináció vagy a nemi identitás kérdése is felmerül a hatvanhat, zömében cím nélküli, számozott szövegben. A könyv sokszor nyomasztó atmoszférájának megteremtésében a páratlan oldalakon közölt, a gyerekrajzok formavilágát idéző grafikáknak (a szerző munkái) nagy szerepük van. Ezeken különböző, a szövegben is szereplő szimbolikus állatfigurák jelennek meg, vagy a versek sokszor igen összetett metaforáit vizualizálják. Inkább a szöveg részeként érdemes rájuk tekinteni, mintsem független illusztrációként, mivel sokszor az az érzésünk támad, hogy a grafikák a mondókákat költő kislány (?) rajzai.

A kitárulkozás gesztusa miatt néhol zavarba jöhet az olvasó, hiszen a szövegek által bizalmas, intim viszonyba kerülünk ezzel a valakivel, és egészen úgy érezhetjük, felelősséggel tartozunk érte és az általa elmondottakért. Nem családtagként, hanem játszótársként vagy idegen, kedves felnőttként (pedagógus, pszichológus) számít ránk, és von be saját univerzumába a gyerekhang, melyben nehezen férünk hozzá a saját, komfortos ismereteinkhez a világ működéséről. Olyan perspektívából ismerünk rá saját kapcsolatainkra, szemétségeinkre, a kortárs magyar társadalom problémáira, amely felett nincs hatalmunk, s amelyet így kénytelenek vagyunk (újra)átélni, megérteni.

Prae.hu, 2013, 126 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.