poeta.doc

Totó a titkos csillagon  

Könyv

Toldalagi Pál: Nevetsz!

 

 

Napfényes kert. Az úton rőt homok.

Körül zöld pázsit – mennyi szín pezseg.

Oly pislán néznek, mint az orvosok,

a nagysörényű, sárga fellegek.

 

Pöttyen a fürj. A nyári hajnal ez.

A hang lekoppan és a barna makk.

A vadszőlő a hólyagos eresz

húsába markol, vígan rátapad.

 

Tarkálló színek. Hűs fehér ruhád

fehérlik kertünk lombjai között.

Nevetsz. Öledben nyiffanó kutyák

s a vén platánok friss, meleg ködöt

 

fújnak nyakadba s gömbölyű karod

oly barna, mint az erdők foltjai,

a mélaságba dermedt szarvasok.

Ma nem lehet neved kimondani.

 

Csak nézlek. Csöndes bús tekintetem

kezedre tapint mint egy kis fiú.

Bárányok nyája jár a kék egen,

a kerti rózsa olvadó, hiú

 

mosollyal néz körül. E rózsafőt

levágod még ma keskeny élű késsel.

Árnyékot vetnek rád a zöld fenyők

s szemedben ég a hajnal és az éjjel! 

Tolnai Ottó legújabb könyvében, a Szeméremékszerek című regénysorozat második részében (Az úr pantallója) mondja T. Olivér, akit alighanem joggal tekinthetünk a szerző egyik alteregójának, Toldalagi Pál Hajnali versenyfutásáról: „a legjobb (jobb kifejezést kéne találni a legjobb helyett) magyar verseskönyv”.

Tegye fel a kezét, aki hallott már róla!

Olivér úgy folytatja, hogy „megdöbbentő, hogy a Magyar remekírók című sorozat nagyszerű, háromkötetes antológiájában (Magyar költők: Huszadik század) a szerkesztő, Vas István „nem is élt a Hajnali versenyfutás anyagával, vagy nem ismerte, vagy pedig negálta”. Ez annál is meglepőbb, mondatja a regényhőssel Tolnai, mert Toldalagi Ámulattól döbbenetig című válogatott gyűjteményébe Parancs János szerkesztő átvett egy ciklusnyi verset az első kötetből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).