poeta.doc

Totó a titkos csillagon  

Könyv

Toldalagi Pál: Nevetsz!

 

 

Napfényes kert. Az úton rőt homok.

Körül zöld pázsit – mennyi szín pezseg.

Oly pislán néznek, mint az orvosok,

a nagysörényű, sárga fellegek.

 

Pöttyen a fürj. A nyári hajnal ez.

A hang lekoppan és a barna makk.

A vadszőlő a hólyagos eresz

húsába markol, vígan rátapad.

 

Tarkálló színek. Hűs fehér ruhád

fehérlik kertünk lombjai között.

Nevetsz. Öledben nyiffanó kutyák

s a vén platánok friss, meleg ködöt

 

fújnak nyakadba s gömbölyű karod

oly barna, mint az erdők foltjai,

a mélaságba dermedt szarvasok.

Ma nem lehet neved kimondani.

 

Csak nézlek. Csöndes bús tekintetem

kezedre tapint mint egy kis fiú.

Bárányok nyája jár a kék egen,

a kerti rózsa olvadó, hiú

 

mosollyal néz körül. E rózsafőt

levágod még ma keskeny élű késsel.

Árnyékot vetnek rád a zöld fenyők

s szemedben ég a hajnal és az éjjel! 

Tolnai Ottó legújabb könyvében, a Szeméremékszerek című regénysorozat második részében (Az úr pantallója) mondja T. Olivér, akit alighanem joggal tekinthetünk a szerző egyik alteregójának, Toldalagi Pál Hajnali versenyfutásáról: „a legjobb (jobb kifejezést kéne találni a legjobb helyett) magyar verseskönyv”.

Tegye fel a kezét, aki hallott már róla!

Olivér úgy folytatja, hogy „megdöbbentő, hogy a Magyar remekírók című sorozat nagyszerű, háromkötetes antológiájában (Magyar költők: Huszadik század) a szerkesztő, Vas István „nem is élt a Hajnali versenyfutás anyagával, vagy nem ismerte, vagy pedig negálta”. Ez annál is meglepőbb, mondatja a regényhőssel Tolnai, mert Toldalagi Ámulattól döbbenetig című válogatott gyűjteményébe Parancs János szerkesztő átvett egy ciklusnyi verset az első kötetből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."