poeta.doc

Totó a titkos csillagon  

Könyv

Toldalagi Pál: Nevetsz!

 

 

Napfényes kert. Az úton rőt homok.

Körül zöld pázsit – mennyi szín pezseg.

Oly pislán néznek, mint az orvosok,

a nagysörényű, sárga fellegek.

 

Pöttyen a fürj. A nyári hajnal ez.

A hang lekoppan és a barna makk.

A vadszőlő a hólyagos eresz

húsába markol, vígan rátapad.

 

Tarkálló színek. Hűs fehér ruhád

fehérlik kertünk lombjai között.

Nevetsz. Öledben nyiffanó kutyák

s a vén platánok friss, meleg ködöt

 

fújnak nyakadba s gömbölyű karod

oly barna, mint az erdők foltjai,

a mélaságba dermedt szarvasok.

Ma nem lehet neved kimondani.

 

Csak nézlek. Csöndes bús tekintetem

kezedre tapint mint egy kis fiú.

Bárányok nyája jár a kék egen,

a kerti rózsa olvadó, hiú

 

mosollyal néz körül. E rózsafőt

levágod még ma keskeny élű késsel.

Árnyékot vetnek rád a zöld fenyők

s szemedben ég a hajnal és az éjjel! 

Tolnai Ottó legújabb könyvében, a Szeméremékszerek című regénysorozat második részében (Az úr pantallója) mondja T. Olivér, akit alighanem joggal tekinthetünk a szerző egyik alteregójának, Toldalagi Pál Hajnali versenyfutásáról: „a legjobb (jobb kifejezést kéne találni a legjobb helyett) magyar verseskönyv”.

Tegye fel a kezét, aki hallott már róla!

Olivér úgy folytatja, hogy „megdöbbentő, hogy a Magyar remekírók című sorozat nagyszerű, háromkötetes antológiájában (Magyar költők: Huszadik század) a szerkesztő, Vas István „nem is élt a Hajnali versenyfutás anyagával, vagy nem ismerte, vagy pedig negálta”. Ez annál is meglepőbb, mondatja a regényhőssel Tolnai, mert Toldalagi Ámulattól döbbenetig című válogatott gyűjteményébe Parancs János szerkesztő átvett egy ciklusnyi verset az első kötetből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.