Könyv

Tükör előtt

Tommy Orange: Sehonnai

Könyv

Szokatlan, az olvasót egyből berántó felütésként az első könyves Tommy Orange szerzői programhirdetésnek is beillő előszóval indítja a Sehonnait. A rövid szöveg a Washington Post kritikusa szerint az év legjobb amerikai esszéi között is elférne. A csejen és arapahó törzsek bejegyzett tagjaként Orange valóban brutális sűrűséggel mutatja fel az őslakosok évszázados üldöztetését, miközben a levágott indiánfejek közösségi rugdosásának taglalása mellett írói szarkazmusát is megvillantja.

„Ott van a fejünkben, hogy Kevin Costner megment bennünket, John Wayne hatlövetűvel mészárol bennünket, egy Vasszemű Cody nevű olasz játszik bennünket a filmeken” – írja a prológusban Orange, érzékeltetve, hogy az „indiánságot” a történelemben mindig kívülről definiálták, akár elpusztítandó ellenségként, akár a természethez visszataláló „jó bennszülöttként”. Pedig „eredetileg rezervátumok sem voltak, semmi sem eredeti, minden valami másból jön, ami előtte semmi volt. (...) Az indiánlét lényege sosem az volt, hogy visszatérjünk a földhöz. A föld vagy ott van mindenhol, vagy nincs sehol.”

A könyv közepe táján is kapunk egy közjátékot. Orange ismét többes szám első személybe vált, de immár nem minden indián, hanem regényének szereplői nevében mondja el, mit jelent számukra a pow-wow, az őslakosok zenés-táncos összejövetele. A regény cselekménye ugyanis arról szól, hogyan fonódik össze tizenkét – ha az egyik szereplő, Orvil Vörös Toll két öccsét is hozzászámoljuk, tizennégy – bennszülött karakter élete a Nagy Oaklandi Pow-Wow-n. Más-más célból igyekeznek oda: van, aki identitását, van, aki egy rég nem látott családtagját keresi; egyesek dolgozni mennek, mások meglépnének a pénzdíjas táncverseny főnyereményével. Hogy a sajnos elég kiszámítható, erőszakos végkifejletben aztán mindannyian egy nagy jelenet alakítóivá, elszenvedőivé vagy szemlélőivé váljanak.

A szerző alteregójaként is kezelhető Dene Oxendene kulturális projektet visz a pow-wow-ra: dokumentumfilmet forgat hétköznapi indiánok történeteiről, mert „a városi indiánok történetét még nem láttuk. Amit láttunk, az tele van mindenféle sztereotípiákkal, és pont ezért nem érdekel senkit.” Ő szólaltatja meg a regény címét adó Gertrude Stein-idézetet is:
Stein a Mindenki önéletrajzában írja, hogy gyerekkora Oaklandje végérvényesen megváltozott, ő már nem odavalósi, hanem sehonnai. Dene ezt az őslakosokra is igaznak érzi, talán annyi különbséggel, hogy a városi indián már gyerekkorában sem mozoghat teljesen otthonosan, akkora szakadék tátong kulturális öröksége, hagyományai és mindennapos tapasztalatai között. Az angol Stein-idézet („there is no there there”) magyarítása „mindenki sehonnai”-ra szükségszerű fordítói megoldásnak tűnik, bár elvész az eredetiben rejlő szójáték és a könyvön belüli utalás az azonos cí­mű Radiohead-számra. Az egyéb­iránt lendületes magyar kiadás azzal kelt még némi megütközést, hogy a „miért” szót több-kevesebb következetességgel „mért”-ként használja.

Első regényében Orange szinte lubickol az identitáskeresés, identitásjáték bivalyerős leírásaiban. Emlékezetes, amikor a pow-wow-ra készülve Orvil a tükör előtt „indiánnak öltözik”, de érzi, hogy valami nincs rendben a szerelésével, és aggódik is, hogy rányitnak, hiszen nagyanyja nem helyesli az „indiánozást.” Tony Loneman, az elfuserált tolvaj egészen másfajta kötelességből ölt indián maskarát, a hatás mégis pozitívabb, magzati alkohol szindrómától eltorzult arca eltűnik az álruha mögött. „Az arcomra néztem. A Drómára. Nem láttam. Egy indiánt láttam. Egy táncost láttam.”

A Sehonnai legtöbb szereplője a kisebbségi létre rárakódva valamilyen súlyos traumát is hordoz, különösen a nők és a gyerekek szenvednek sokat: nemi erőszak, családon belüli erőszak, szülők korai elvesztése, nem kívánt terhesség, alkoholizmus, drogfüggőség... Van itt minden. Jacquie Vörös Toll egy anonim alkoholisták ülésen találkozik a férfival, aki kamaszkorában megerőszakolta, hogy a pow-wow-n aztán rég örökbe adott lányuk is előkerüljön. A történetszálak között egy idő után annyi lesz a kapcsolódási pont, hogy az már a „csináltság” érzetét kelti, de a sok szereplő ellenére legalább végig követhető marad a sztori. A városi létforma mellett a digitális világ erőteljes jelenléte is aláhúzza, hogy itt a modern kor indiánjainak küzdelmeiről van szó. Ez néhol működik – vicces például, hogy a szereplők állandóan a neten keresnek rá különböző bennszülött hagyományokra; máskor kicsit béna kultúrpesszimizmusba hajlik, például amikor a túlsúlyos, internetfüggő Edwin Black azt mondja, az internet behatolt az agyába, és a részévé tette.

Orange atmoszférateremtő képessége jobban átüt a sokszor önálló novellákként is olvasható fejezeteken, mint a regény egészén. A szereplők kidolgozottsága, hátterük bemutatásának mélysége eltérő, különösen a bűnözői vonulat nagy egészhez való kapcsolódását éreztem időnként szervetlennek. Persze a bűncselekmény kellett a kicsit bombasztikus, kicsit giccses befejezéshez, ami a pow-wow-ig megtett úthoz sokat már nem tesz hozzá. Ettől még ígéretes írói indulás Oran­ge-é, érde­mes lesz figyelni, a korán jött bestseller után merre halad tovább.

Fordította: Pék Zoltán. 21. Század Kiadó, 2019, 320 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.