Képregény

Typex: Rembrandt

  • - kg -
  • 2014. december 22.

Könyv

A takony útja egy szőrös orrlukon át – szegény Rembrandt-kutatók teljesen eszköztelenül állnának, ha efféle részletességgel kívánnák visszaadni a nagy festő életének részleteit, de Typex, aki vaskos képregényt szentelt Rembrandt életének és az őt körülvevő testnedveknek, épp az ilyen apróságokban – mint ez a nazális dráma – van elemében.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az említett drámát, melyet a 21. századi művész egy 17. századi orrban ábrázol, nem a festő, hanem a festő fia kénytelen elszenvedni, de ez mit sem von le a megközelítés merészségéből és a részletgazdagság csodájából. Typex jóvoltából egy sor olyan helyre beláthatunk Rembrandt háza táján, ahová a hagyományos biográfiák nem engednek betekintést, de nemcsak az egyes testrészek elevenednek meg a maguk kissé groteszk módján, hanem Rembrandt emberi és művészi portréja is folyamatos táncot lejt egymással. Ahol Typex nem érezte elegendőnek a képkockák láttató erejét, ott ki is mondatja egy baráttal vagy egy feleséggel, hogy a nagy művész, bár szakmailag az egeket ostromolta, emberileg a taplóság széles skáláján játszott virtuózul. Egy ekkora életrajzban, mint Typex vállalkozása, minden szereplőnek több arcra is futja: Rembrandt életének fontosabb szereplői az egyik fejezetben még groteszkül visszataszító figurák, a másikban viszont tartással hordozzák testüket, hogy aztán ismét kivillantsák foguk sárgáját. Sárgaügyben egy korabeli érdekességre is fény derül; a tyúkleves sárgája vásznon visszaadhatatlan – jegyzi meg egy piperkőc kortárs –, de jön Rembrandt, és mert az udvarias társalgáshoz is nagyon ért, pisiszínűnek bélyegzi az előtte gőzölgő levest. De nem csak a sárgák, a tájak is nagyon változatosak. Typexnél nagyon él a háttér, az utca mocska, egy kibelezett korfestő haltetem vagy a pestist terjesztő patkányok napi rutinja is nagy művészi oda­adással van részletezve.

Fordította: Wekerle Szabolcs. Libri, 2014, 238 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.