Ünnepnapok: Millecentes regény

  • Bori Erzsébet
  • 1996. augusztus 29.

Könyv

Bori Erzsébet

Mesének is szép, hogyan vált Budapest ötven év alatt koszos sárfészekből világvárossá. A reformkorban kezdődött, nagy emberek merész álmaival és gáláns gesztusaival. Az ezredforduló előtt tetőzött az építkezések lázrohama, a Kis- és Nagykörút, a Kossuth Lajos utca megvolt már egészében, és nagyjából úgy is nézett ki, mint ma. Az Alagút, Lánchíd, Sugár (Andrássy) út tengely lezárásaként a Hősök tere és a Városliget megkapta mostani fazonját, bár a Szépművészeti, a szobrok és bérpaloták egy része csak később került a helyére. Itt tartották viszont a világkiállítást, tavasztól őszig zajlottak a díszes processziók, királyi vizitek, avatások és felszentelések. Egy virágzó ország ünnepelte a honfoglalás ezredik évfordulóját.

Most van az ezerszázadik. A Népszabadság publicistái szerint honfoglalást ünnepelni snassz, kultúrnemzet ilyet nem csinál. Szabó Miklós történész más véleményen van, és úgy sejtem, vele tartunk mi, nép is. Örülünk, hogy ide hoztak minket. Fene bánja, hogy a millennium évét végül historikusok és művezetők szakmai konszenzusa határozta meg 1896-ban, szép példájaként a nemzeti összefogásnak.

Nagy idők voltak, na, és ki emlékszik már arra, hogy a világkiállítás nem váltotta be a hozzá fűzött gazdasági reményeket, elmaradtak a nyugati vendégek, és a veszteség még az ország fejlődését is megakasztotta pár évre. Túléltük.

Túléltünk aztán mást is, két világháborút, a Monarchia felbomlását, Trianont, szocializmust. Ezek sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket (már amelyikhez, már aki). Valahogy csak elértünk a millecentenáriumig, és megint egyszer lázas építkezés kezdődött a régi dicsőség színhelyén, a Hősök terén. Mint ama boldog időkben, a nagy álmodók és ügyes kezűek munkája nyomán gombaként nőttek ki a földből az új építmények; nem éppen múzeumok, színházak, kórházak vagy közhivatalok, még csak nem is bankok vagy lakóházak, hanem színpad, videókivetítő, sátrak és bódék. Volt itt minden, mi népet boldoggá tehet, sör, bor, pálinka, hurka, kolbász (mustárral), hamburger, fagyi, lufi és törökméz. Vattacukorhegyek. A lacikonyha-felelős egy füst alatt a kultúrprogramot is összeállította, külön az urbánusoknak, külön a népieseknek, a magyar pop-, rock-, cigány-, nép- és tánczene színe-virága adta egymásnak a mikrofont. Igazán nagyszabású hakni volt, elvégre egyszer van millecentenárium az életben. Csak az ellenzék hörgött utána, hogy helóta egy kormány az, ami alatt a nemzet legnagyobb ünnepén azt lehet énekelni, hogy aszondja, Jég dupla viszkivel.

Van ebben némi igazság, de mit tehetünk, ha úgy alakult történelmileg, hogy augusztus 20-a egy agyonterhelt ünnep. Szent Istvánra egyként ráépül az egyház és az állam, van aztán aratóünnep új kenyérrel, ehhez passzol a népi vigalom meg a tűzijáték, nem szólva a mezei Istvánok intim névnapi leittasodásáról. Az idén mindezt még megfejelte a millecentenárium négynapos munkaszünettel, melyen mégis nyújtani kell valamit annak a dolgozónak. (Nyújtottak is: először fordult elő a legújabb kori magyar történelemben, hogy nem lett előre ledolgozás, szombatból hétfő, péntekből vasárnap, hanem egy nagyúri mozdulattal odaadtak plusz egy napot.)

Persze voltak az országban, a fővárosban is másféle, méltóbb programok, és szép volt, mint mindig, a tűzijáték. A vigaszágon pedig nézhettük éjjel a Duna tévében, hogy azok ott, a határon túl, akik menet közben kicsöppentek a honfoglalás áldásaiból, hogyan ünnepelnek egy fillér állami támogatás nélkül. Szépen. Lehet irigykedni, elandalodni, de a legsötétebb butaság vagy tudatos népbutítás visszakövetelni azt az archaikus állapotot, amelyben még lehet szépen ünnepelni.

Itt és most a tömegrendezvények korát éljük, állítólag csak az éri meg. Százezer embernek dallani a Népstadionban, milliót vonzani a világkiállításra. Egy amúgy is kicsi országban, ahol a lakosok jó része nem fizetőképes, a pénzesek jó része meg épp abban látja a gazdagság értelmét, hogy kiszabaduljon általa a tömegből.

Lesz még egy kis lándzsarázás, egymásra mutogatás, a világkiállítás barátai még egyszer, utoljára felzokoghatják bánatukat.

De megvolt a millecentenárium, mára ezt is túléltük, holnapra el is felejtjük. Ez ért benne a legtöbbet.

Volt idő, amikor a nemzeti arisztokrácia még kötelességének érezte a nagylelkű adakozást, az úgynevezett nemzeti és úgynevezett nemzetietlen burzsoázia egymással versengett a hazafias gesztusokban. Most úgynevezett szponzorok meg úgynevezett vállalkozói szféra van, az egyik akkor ad, ha leszólnak neki, a másik akkor, ha dupla annyit hoz be rajta - koncesszióban, állami megrendelésben. A kivételt pedig nem tisztelet, hanem mocsok illeti ezen a tájon.

Vegyük úgy a mostani millecentenáriumot, mint a tervezett világkiállítás in vivo kísérleti modelljét. És örüljünk, hogy ennyivel megúsztuk.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.