Könyv

Világhíres operák

Könyv

Manapság, amikor az újságosoknál már újságot is mind ritkábban vásárolnak az emberek (az e sorokkal szemező olvasók tiszteletre méltó kivételével!), bizonnyal kell némi merészség ahhoz, hogy valaki operatörténeti kisokosokat dobjon a sajtópiacra. Még akkor is, ha a nagyralátó elképzelés külföldön bevált akciók példáját követi, elvégre az olasz vagy a német populáció egy főre eső operafogyasztása alighanem magasabb a hazánkban kimutatható értéknél.

A most jelesül egy spanyol sorozat meghonosítására vállalkozó Kossuth Kiadó talán mégis megtalálja a számítását, hiszen a szolid egységáron, 1590 forintért mért kötetkék a gyorstalpaló ismeretterjesztő szövegek mellett CD-mellékleteket is magukba zárnak, a műfajjal ismerkedni vágyók számára néminemű hangzó muníciót is felkínálva. Nem is rossz felvételeket éppenséggel, minthogy az élő előadások részleteit és stúdióprodukciókat egyaránt felvonultató sorozat lemezei között Maria Callas Traviatája és Rosinája csakúgy ott kelleti magát, mint Carlos Kleiber legendás 1976-os Scala-beli Otellójának több mint egyórányi válogatása. Akad persze kevésbé tüneményes lemezmelléklet is, ám a hanganyagok összesített esztétikai mutatószáma egészen imponáló, és a szövegekkel sincs gond: majd' mindig informatívak, s hozzá nem is kizárólag a felszínt karcolgatják. A sorozat ráadásul magyar hozzáadott értékkel is bír, miután az egyes dalművekről és szerzőikről szóló passzusok mellé hazai előadás-történeti áttekintések és operaházi fotók is kerülnek - az utóbbi esetben a külcsín olykori stílustörésével, azonban váltig érdekesen. Az alapos ismeretterjesztés jegyében minden kötet lapjain lelhetünk egy-egy általánosabb témát is: a Verdi Otellójának szentelt kis könyvben például az operai kis könyvek, azaz a librettók gyártásának évszázadok óta alárendelt tollmunkásairól.

Kossuth Kiadó, Metropol Könyvtár


Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.