Könyv

Vonulj kolostorba!

Erdélyi Gabriella: Szökött szerzetesek

Könyv

Erőszak és fiatalok a késő középkorban - áll az ambiciózus alcím a Vatikán levéltárait majd' másfél évtizeden át búvároló történész, Erdélyi Gabriella kötetén, s ha rejlik is e témamegjelölésben némi felülfogalmazás, azért felettébb érdekes monográfiát találunk az id. Pieter Brueghel emblematikus festményét (Farsang és böjt harca) felhasználó borítólap mögött.

Merthogy a tudós kutató mindenekelőtt is nagyszerű forrásokat hord elő számunkra: a XV. század második, illetve a XVI. század első felében az Apostoli Penitenciára benyújtott magyarországi kérvényeket, feloldozási és bűnbocsánati folyamodványokat emberölési ügyekbe keveredett papoktól, kolostorukat engedelem nélkül elhagyó szerzetesektől, vagy éppen a Dózsa-felkelésben részt vett klerikusoktól. Páratlan forrás-együttest körvonalaz tehát a jogesetek sorát előszámláló kötet, még azzal a bölcsen felismert értelmezési korláttal együtt is, miszerint a Rómában megfogalmazott és kisebb-nagyobb summákkal megtámogatott kérelmek rendesen évszázadosan bevett konvenciók és hatáskereső ferdítések segítségével beszélik el az ilyesformán jócskán megdolgozott "valóságot". Hiszen a konvenciók maguk is információt hordoznak, s hozzá különösen értékessé válnak mindazok a mozzanatok, amelyek itt-ott megtörik a hagyománykövető elbeszélések menetét: fényt vetve egy-egy véres erőszakba torkolló falusi ünnepség vagy kocsmai este részleteire, a felnőttek és a diákság már akkortájt is bonyodalmas kapcsolatára, s egyáltalán - a késő középkori oktatás világára.

Erdélyi Gabriella feltáró okfejtésének legérdekesebb vonulata ugyanis az oktatáshoz és a kötet címében emlegetett szökött szerzetesekhez kapcsolódik. Ezek a függelemsértő klerikusok meglepő módon csupán a rendjüknek mondtak istenhozzádot, ám a papi hivatásnak a legtöbb esetben nem: a pápai hivataltól így arra kértek utólagos áldást, hogy világi papként működhessenek tovább. A történész bennük egy olyan feltörekvő értelmiségi rétegre ismer rá, amelynek fiatal tagjai a minőségi oktatás és a társadalmi rangemelkedés érdekében kolostorba vonultak, majd az ott megszerzett tudással a birtokukban az egyházi álláspiac túltelített, de még így is jóval vonzóbb világa felé futottak.

Ám a források más témákat, a késő középkori Magyarország társadalom- és kultúrtörténetének más részleteit is felkínálják a szerző számára, aki merészen szélesíti is vizsgálódásainak terepét. A középkori népi kultúra, az erőszak helye és szerepe a korban, s nem utolsósorban a bírósági jogszolgáltatás és a kétkezi erőszak hagyományosan elfogadott civilizációs szintkülönbségének megkérdőjelezése - Erdélyi Gabriella szerteágazó problémák megtárgyalására tesz kísérletet, számos eredeti meglátással, de olykor bizony banális közelítéseket és megállapításokat elszórva munkájában. "Miért vittek magukkal mégis égő fáklyát, ha a sötéttől nem féltek?" - teszi fel például a rejtvénynek is beillő kérdést, miután cáfolja a középkori ember rettegését az éjszakától, hogy utóbb elmagyarázza olvasóinak azt a korabeli szokást is, mely szerint a verekedések többnyire nem a kocsmában, hanem a kocsma előtt zajlottak, ahová az ellenfelek egyike ugyebár "kihívta" a másik felet.

Libri Kiadó, 2011, 296 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.