Könyv

Vonulj kolostorba!

Erdélyi Gabriella: Szökött szerzetesek

Könyv

Erőszak és fiatalok a késő középkorban - áll az ambiciózus alcím a Vatikán levéltárait majd' másfél évtizeden át búvároló történész, Erdélyi Gabriella kötetén, s ha rejlik is e témamegjelölésben némi felülfogalmazás, azért felettébb érdekes monográfiát találunk az id. Pieter Brueghel emblematikus festményét (Farsang és böjt harca) felhasználó borítólap mögött.

Merthogy a tudós kutató mindenekelőtt is nagyszerű forrásokat hord elő számunkra: a XV. század második, illetve a XVI. század első felében az Apostoli Penitenciára benyújtott magyarországi kérvényeket, feloldozási és bűnbocsánati folyamodványokat emberölési ügyekbe keveredett papoktól, kolostorukat engedelem nélkül elhagyó szerzetesektől, vagy éppen a Dózsa-felkelésben részt vett klerikusoktól. Páratlan forrás-együttest körvonalaz tehát a jogesetek sorát előszámláló kötet, még azzal a bölcsen felismert értelmezési korláttal együtt is, miszerint a Rómában megfogalmazott és kisebb-nagyobb summákkal megtámogatott kérelmek rendesen évszázadosan bevett konvenciók és hatáskereső ferdítések segítségével beszélik el az ilyesformán jócskán megdolgozott "valóságot". Hiszen a konvenciók maguk is információt hordoznak, s hozzá különösen értékessé válnak mindazok a mozzanatok, amelyek itt-ott megtörik a hagyománykövető elbeszélések menetét: fényt vetve egy-egy véres erőszakba torkolló falusi ünnepség vagy kocsmai este részleteire, a felnőttek és a diákság már akkortájt is bonyodalmas kapcsolatára, s egyáltalán - a késő középkori oktatás világára.

Erdélyi Gabriella feltáró okfejtésének legérdekesebb vonulata ugyanis az oktatáshoz és a kötet címében emlegetett szökött szerzetesekhez kapcsolódik. Ezek a függelemsértő klerikusok meglepő módon csupán a rendjüknek mondtak istenhozzádot, ám a papi hivatásnak a legtöbb esetben nem: a pápai hivataltól így arra kértek utólagos áldást, hogy világi papként működhessenek tovább. A történész bennük egy olyan feltörekvő értelmiségi rétegre ismer rá, amelynek fiatal tagjai a minőségi oktatás és a társadalmi rangemelkedés érdekében kolostorba vonultak, majd az ott megszerzett tudással a birtokukban az egyházi álláspiac túltelített, de még így is jóval vonzóbb világa felé futottak.

Ám a források más témákat, a késő középkori Magyarország társadalom- és kultúrtörténetének más részleteit is felkínálják a szerző számára, aki merészen szélesíti is vizsgálódásainak terepét. A középkori népi kultúra, az erőszak helye és szerepe a korban, s nem utolsósorban a bírósági jogszolgáltatás és a kétkezi erőszak hagyományosan elfogadott civilizációs szintkülönbségének megkérdőjelezése - Erdélyi Gabriella szerteágazó problémák megtárgyalására tesz kísérletet, számos eredeti meglátással, de olykor bizony banális közelítéseket és megállapításokat elszórva munkájában. "Miért vittek magukkal mégis égő fáklyát, ha a sötéttől nem féltek?" - teszi fel például a rejtvénynek is beillő kérdést, miután cáfolja a középkori ember rettegését az éjszakától, hogy utóbb elmagyarázza olvasóinak azt a korabeli szokást is, mely szerint a verekedések többnyire nem a kocsmában, hanem a kocsma előtt zajlottak, ahová az ellenfelek egyike ugyebár "kihívta" a másik felet.

Libri Kiadó, 2011, 296 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.