Könyv

Vonulj kolostorba!

Erdélyi Gabriella: Szökött szerzetesek

Könyv

Erőszak és fiatalok a késő középkorban - áll az ambiciózus alcím a Vatikán levéltárait majd' másfél évtizeden át búvároló történész, Erdélyi Gabriella kötetén, s ha rejlik is e témamegjelölésben némi felülfogalmazás, azért felettébb érdekes monográfiát találunk az id. Pieter Brueghel emblematikus festményét (Farsang és böjt harca) felhasználó borítólap mögött.

Merthogy a tudós kutató mindenekelőtt is nagyszerű forrásokat hord elő számunkra: a XV. század második, illetve a XVI. század első felében az Apostoli Penitenciára benyújtott magyarországi kérvényeket, feloldozási és bűnbocsánati folyamodványokat emberölési ügyekbe keveredett papoktól, kolostorukat engedelem nélkül elhagyó szerzetesektől, vagy éppen a Dózsa-felkelésben részt vett klerikusoktól. Páratlan forrás-együttest körvonalaz tehát a jogesetek sorát előszámláló kötet, még azzal a bölcsen felismert értelmezési korláttal együtt is, miszerint a Rómában megfogalmazott és kisebb-nagyobb summákkal megtámogatott kérelmek rendesen évszázadosan bevett konvenciók és hatáskereső ferdítések segítségével beszélik el az ilyesformán jócskán megdolgozott "valóságot". Hiszen a konvenciók maguk is információt hordoznak, s hozzá különösen értékessé válnak mindazok a mozzanatok, amelyek itt-ott megtörik a hagyománykövető elbeszélések menetét: fényt vetve egy-egy véres erőszakba torkolló falusi ünnepség vagy kocsmai este részleteire, a felnőttek és a diákság már akkortájt is bonyodalmas kapcsolatára, s egyáltalán - a késő középkori oktatás világára.

Erdélyi Gabriella feltáró okfejtésének legérdekesebb vonulata ugyanis az oktatáshoz és a kötet címében emlegetett szökött szerzetesekhez kapcsolódik. Ezek a függelemsértő klerikusok meglepő módon csupán a rendjüknek mondtak istenhozzádot, ám a papi hivatásnak a legtöbb esetben nem: a pápai hivataltól így arra kértek utólagos áldást, hogy világi papként működhessenek tovább. A történész bennük egy olyan feltörekvő értelmiségi rétegre ismer rá, amelynek fiatal tagjai a minőségi oktatás és a társadalmi rangemelkedés érdekében kolostorba vonultak, majd az ott megszerzett tudással a birtokukban az egyházi álláspiac túltelített, de még így is jóval vonzóbb világa felé futottak.

Ám a források más témákat, a késő középkori Magyarország társadalom- és kultúrtörténetének más részleteit is felkínálják a szerző számára, aki merészen szélesíti is vizsgálódásainak terepét. A középkori népi kultúra, az erőszak helye és szerepe a korban, s nem utolsósorban a bírósági jogszolgáltatás és a kétkezi erőszak hagyományosan elfogadott civilizációs szintkülönbségének megkérdőjelezése - Erdélyi Gabriella szerteágazó problémák megtárgyalására tesz kísérletet, számos eredeti meglátással, de olykor bizony banális közelítéseket és megállapításokat elszórva munkájában. "Miért vittek magukkal mégis égő fáklyát, ha a sötéttől nem féltek?" - teszi fel például a rejtvénynek is beillő kérdést, miután cáfolja a középkori ember rettegését az éjszakától, hogy utóbb elmagyarázza olvasóinak azt a korabeli szokást is, mely szerint a verekedések többnyire nem a kocsmában, hanem a kocsma előtt zajlottak, ahová az ellenfelek egyike ugyebár "kihívta" a másik felet.

Libri Kiadó, 2011, 296 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.