Film

A becsület és az olvasata

Asghar Farhadi: A hős

  • 2022. január 12.

Kritika

Ha úgy vesszük, a film maga a földhözragadt realizmus: eltávozáson lévő elítélt eladná a szerelme által egy elvesztett táskában talált arany pénzérméket, hogy az őt börtönbe juttató hitelezőjének törlessze tartozásának legalább a felét.

Ezzel venné rá őt, hogy a szabadlábra helyezéséhez járuljon hozzá panasza visszavonásával (Iránban így megy ez), de a hitelező nem bízik benne, nem fogadja el a fele pénzt. Erre az adósban felébred a lelkiismeret, és felhívást tesz közzé, meg akarja találni az elvesztett dukátok jogos tulajdonosát. E nemes gesztussal beláthatatlan folyamatokat indít el. Előbb erkölcsi példakép lesz, mint becsületes megtaláló, majd állításait igazolni nem tudó, gyanús ügyeskedő, végül megalázott, becsületétől megfosztott bűnöző – mások szemében, akik előbb mind-mind kihasználják a bármilyen segítséget hálásan fogadó férfit (a sztorit csak egészen aprócskát úgy igazítva, hogy nekik is jusson a reflektorfényből), azután elállnak mellőle (amikor ezek a kiigazított részletek ellentmondásba kerülnek egymással), végül pedig mindenki menti a bőrét, még jobban letaposva a jóhiszemű lúzert. Ám az ördög ezúttal is a részletekben rejlik.

Ha úgy vesszük, a film elemelt filozófiai traktátus, elmélkedés – nem is csak az igazság, hanem – a becsület, a lelkiismeret, a tisztesség mibenlétéről. Az író-rendező végig termékeny bizonytalanságban tartja a film nézőjét – nem a történtek, hanem a történések valóságos, még az aktorok számára sem feltétlenül tudatosított mozgatórugói felől. Az világos, hogy a börtön vezetésének miért jön jól a becsületes elítélt, aki a saját (már kissé manipulált) története mellett a börtönben folyó nevelőmunka nagyszerűségét is demonstrálja a tévében (elterelvén a figyelmet a valójában rettenetes viszonyokról és egy rab ezektől nem független öngyilkosságáról). Az ügyet felkaroló, és a szabadulást kiharcolandó gyűjtést kezdeményező emberjogi szervezet esetében is szerepet játszik a presztízs növelése, hiszen segítő akcióik más esetekben is ország-világ előtt prezentált performance-ok. S a gyanú bennünk, nézőkben is erősödik, hogy valójában mégsem csak a tisztesség és becsület vezérelte ezt a ránézésre csupa alázat és szerénység jóembert. Hogy van itt valami számítás ebben a látványosan kommunikált megigazulásban. Felmerül a kérdés: jó cselekedet-e a jó cselekedet, ha nem önmagáért történik, hanem esetleg önző megfontolások is állnak mögötte? Igazság-e az igazság, ha érvényesülése érdekében egyetlen elemét is megváltoztatjuk? Becsület-e a becsület, ha az érdek egyetlenegy, jelentéktelennek látszó döntést is befolyásol? Hovatovább az is megkérdőjeleződik, hogy történt-e itt bármilyen jó cselekedet? A megkerült táskát átvevő, majd nyomtalanul eltűnő asszony nem volt-e maga is egy jóhiszeműséggel visszaélő csaló? Az egyetlen, véleményét következetesen vállaló embernek végül a hitelező bizonyul (valójában kezes, akinek állnia kellett a főhős felelőtlenül felvett hitelét), aki a tönkrement életét kéri számon minden fórumon, ahol felróják neki vélelmezett szívtelenségét (ugyan miért nem engedi el az adósságot, hogy ez az áldott jó ember szabadulhasson).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”