Színház

A bogár megfullad

Halász Rita: Mély levegő

Kritika

Az már a tavaly bemutatott Médeiából is kiderült, hogy Pálos Hannában mennyi erő és intenzitás rejlik. A Bagossy Júlia rendezte darab címszereplőjeként megmutatta, milyen mélyen érti a női lét sokrétűségét, és szerepe szinte predesztinálta, hogy egymaga is kiálljon egy, az euripidészi drámához mérhetően erős történettel.

Halász Rita 2021-ben megjelent Mély levegő című regényéből Pálos először csak felolvasott, majd a regényt Zsigó Anna dramaturggal együtt monodrámává alakította. A produkció az idei Ördögkatlan Fesztiválon debütált, szeptembertől a Jurányi Házban látható.

A szentendrei Vajda Lajos Múzeum hátsó kertje romantikus helyszín, bár Halász történetéhez kevésbé intim környezet. Egy nagybőgő, egy kis asztal, rajta ecsettel, festékkel és egy írásvetítővel. Ezek jelzik a játékteret, ahol Pálos egy bárszéken ülve kezdi mesélni Vera, vagyis a saját történetét. Vera, aki két gyerekével elmenekült egy bántalmazó kapcsolatból, majd el is vált, és a szintén elvált apjához költözött annak budai lakásába, majd megpróbálta úszással, kokainnal, alkohollal, férfiakkal összerakni új, már nem bántalmazott önmagát. És aki nagyon szeretne újra magára és a festés örömére rátalálni. Pálos színészi jelenlétének erejét dicséri, hogy a helyszíni adottságok, a túlságosan nagy tér ellenére is képes a nézők lelkét megérinteni: néma csendben figyeli mindenki, milyen stációkon megy keresztül.

Mélyen emberi, mindennapi, mégis egyedi ez a történet. Pálos kezdeti fegyelmezettsége, néhol közömbössége percről percre oldódik fel a másfél órás előadás során. A hatalmas szövegmennyiségbe fokozatosan engedi bele magát és tárja fel a szöveg kínálta teljes érzelmi skálát, és mutatja fel sokrétű színészi eszköztárát a testtartástól kezdve a mimikáig. Nemcsak Verát testesíti meg, hanem minden bántalmazott nőt, eleinte lefagyva áll a történtek és önmaga előtt, hogy aztán lassan, a trau­ma feldolgozásán és az önismereti munkán át elindítsa magában újra a vérkeringést, elkezdjen újra járni, létezni, élni. Az alkotók munkáját dicséri, hogy Halász Rita művével összhangban az előadás sem a férfiak hibáztatásáról, gyalázásáról vagy pusztán az áldozatok felmentéséről szól. Vera is ember, jó és rossz döntésekkel, jó és kevésbé jó tulajdonságokkal – Pálos Hanna és alkotótársai nagyon figyeltek az egyensúly megtartására a szövegkönyv összeállításakor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.