Színház

A bogár megfullad

Halász Rita: Mély levegő

Kritika

Az már a tavaly bemutatott Médeiából is kiderült, hogy Pálos Hannában mennyi erő és intenzitás rejlik. A Bagossy Júlia rendezte darab címszereplőjeként megmutatta, milyen mélyen érti a női lét sokrétűségét, és szerepe szinte predesztinálta, hogy egymaga is kiálljon egy, az euripidészi drámához mérhetően erős történettel.

Halász Rita 2021-ben megjelent Mély levegő című regényéből Pálos először csak felolvasott, majd a regényt Zsigó Anna dramaturggal együtt monodrámává alakította. A produkció az idei Ördögkatlan Fesztiválon debütált, szeptembertől a Jurányi Házban látható.

A szentendrei Vajda Lajos Múzeum hátsó kertje romantikus helyszín, bár Halász történetéhez kevésbé intim környezet. Egy nagybőgő, egy kis asztal, rajta ecsettel, festékkel és egy írásvetítővel. Ezek jelzik a játékteret, ahol Pálos egy bárszéken ülve kezdi mesélni Vera, vagyis a saját történetét. Vera, aki két gyerekével elmenekült egy bántalmazó kapcsolatból, majd el is vált, és a szintén elvált apjához költözött annak budai lakásába, majd megpróbálta úszással, kokainnal, alkohollal, férfiakkal összerakni új, már nem bántalmazott önmagát. És aki nagyon szeretne újra magára és a festés örömére rátalálni. Pálos színészi jelenlétének erejét dicséri, hogy a helyszíni adottságok, a túlságosan nagy tér ellenére is képes a nézők lelkét megérinteni: néma csendben figyeli mindenki, milyen stációkon megy keresztül.

Mélyen emberi, mindennapi, mégis egyedi ez a történet. Pálos kezdeti fegyelmezettsége, néhol közömbössége percről percre oldódik fel a másfél órás előadás során. A hatalmas szövegmennyiségbe fokozatosan engedi bele magát és tárja fel a szöveg kínálta teljes érzelmi skálát, és mutatja fel sokrétű színészi eszköztárát a testtartástól kezdve a mimikáig. Nemcsak Verát testesíti meg, hanem minden bántalmazott nőt, eleinte lefagyva áll a történtek és önmaga előtt, hogy aztán lassan, a trau­ma feldolgozásán és az önismereti munkán át elindítsa magában újra a vérkeringést, elkezdjen újra járni, létezni, élni. Az alkotók munkáját dicséri, hogy Halász Rita művével összhangban az előadás sem a férfiak hibáztatásáról, gyalázásáról vagy pusztán az áldozatok felmentéséről szól. Vera is ember, jó és rossz döntésekkel, jó és kevésbé jó tulajdonságokkal – Pálos Hanna és alkotótársai nagyon figyeltek az egyensúly megtartására a szövegkönyv összeállításakor.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk