Film

A hiány

Julia von Heinz: Kincs a múltból

  • 2024. december 17.

Kritika

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Gyilkos humora abból eredt, hogy magában lezárta ezt a történetet: a Soát is, Magyarországot is, mert különben nem tudott volna tovább élni. Akárcsak Edek, Lily Brett ausztrál(lá lett) írónő valóságos, személyesen átélt eseményeken alapuló (magyarul nem olvasható) regényének és a belőle készült filmnek hőse, tulajdon apukájának alteregója, egy nemrég megözvegyült férfi, akit 46 év után úgy kell elrángatni New Yorkból szülőhazájába, Lengyelországba, azon belül is Łódź-ba. Kizárólag már középkorú, túlsúlyos, nem csak szerető anyja elvesztését, de egy válás gyötrelmeit is éppen feldolgozó, az éle­tét kudarcok soraként megélő, s ennek magyarázatát a múltban kereső lányát, Ruthie-t megvédendő hajlandó utazni Edek – nem engedi el egyedül a negyvenhez közelítő nőt a még mindig veszélyesnek vélt országba, és amikor már ott vannak, még az utcán kóborolni sem. Pedig a kommunista diktatúra rombolása utáni ki­ábrándító rendszerváltás. a ’91-es lengyel valóság annyira nyomasztó, hogy antiszemitizmusra még az antiszemitáknak sincs energiájuk. Egyéb fóbiái is vannak a mindig vicces, laza és barátságos öreg­úrnak: vonatra nem száll, inkább taxival megy szülővárosába (120 kilométer), és kiköti, hogy az Oświęcim nevű településre (további 227 kilométer úgyszintén taxival) nem hajlandó betenni a lábát. Kényszeresen menekül a múlt elől, míg lánya éppen felfedezni igyekszik azt, ugyancsak kényszeresen. Neki a nácizmus és a haláltáborok tanulmányozására szűkül érdeklődése, olyan számot tetovál testére, amilyennel a koncentrációs táborok rabjait jelölték meg, és nem engedélyezi magának a boldogságot: házassága az őt úgy, ahogy van elfogadó férfival a gyermekvállalás kizárása miatt ment tönkre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."