Kiállítás

A hiány lenyomatai

Vettük, kaptuk, megmutatjuk – Válogatás a Fővárosi Képtár legújabb szerzeményeiből 1.

Kritika

A Kiscelli Múzeum legutóbb több mint tíz éve mutatta be a nyilvánosságnak új szerzeményeit, a jövőben viszont két ilyen tematikájú tárlatot is terveznek. Ezúttal a Budapesthez kötődő, tereinek történetével foglalkozó műtárgyakat állították ki.

 

Kismilliószor elsétáltunk már a Dinamikus dombormű című alkotás mellett a Déli pályaudvarnál. A köztéri alkotás mára beleolvad méltatlan környezetébe, előtte szemeteskuka, tövében húgyfoltok. Szerencsére ennek az alkotásnak, Józsa Bálint és Kovács Ferenc 1973-ban készült szobrának a gipszből készült modellje is látható ezen az új kiállításon. A félkörös formák egybeolvadásával, a pozitív és negatív alakzatok váltakozásával készült művet Derkovits Gyula Vasút mentén című festménye inspirálta. Külön érdekessége, hogy ez az első, kőből készült, gépi megmunkálással létrehozott, nagy méretű alkotás Magyarországon. Ahogy nézzük az úgynevezett kismintát, rajta a számokkal, sosem találtuk volna ki, hogy melyik műnek a modellje. Egy letűnt korszak lenyomata a főváros arcának egyik sebhelyes, eltakart részéből.

Ilyen „sebhelyről” árulkodik Vilt Tibor „Metró”/ Változatok című fémötvözete is, amely szintén egy kisminta. Egy egész sorozatot készített belőlük a művész 1973-ban (Változatok I–IV.): a nagyvárosi élet inspirálta a doboztérbe zárt motívumokat. Az itt bemutatott darabot kimondottan egy metróállomásra, köztéri alkotásnak ajánlotta Vilt, ám az végül sosem került ki tervezett helyére, a Marx térre (ma Nyugati tér). A szobor feltehetően elpusztult, a Kiscelli gyűjteménye csupán a gipszmodellt őrzi. Ahogy Erdős Virág mondta a megnyitóbeszédében: „A »kisminta« már csak a hiány filológiai lenyomata…”

Szintén egy letűnt korszakról tesz jelentést Eperjesi Ágnes frottázsa: a képzőművész a hajdani Ernst Múzeum épületének bejárata feletti mozaikfeliratról vett lenyomatot. Szimbolikusan arról az egyetlen darabról, amely nem távolítható el az épületről, mintegy mementóként rikít a falon. Az Ernst Múzeumot 1912-ben a neves műgyűjtő és művészetpolitikus, Ernst Lajos alapította, aki az 1930-as gazdasági válság miatt azonban kénytelen volt eladni az épületet. A műgyűjtő – nem látván kiutat a pénzügyi krízisből – 1937 tavaszán öngyilkosságot követett el, a kollekciót pedig elárverezték. Az épület az ötvenes évek elején a Műcsarnok – Kiállítási Intézményekhez került, egy rövidebb időszakot leszámítva – 2000-től 2007-ig – a Műcsarnok utódintézményének kezelésében maradt. Aztán 2013. augusztus 1-jén bezárta kapuit, s a helyén néhány hónapra rá megnyílt a Robert Capa Központ. A Szabad Művészek csoport egy Capa nevében írt levélpetícióval demonstrált a bezárás ellen, s követelték, hogy a kormányzat egyeztessen a szakmai szervezetekkel az Ernst Múzeum jövőjéről, valamint tiltakoztak a korábban kortárs művészeti kiállítótérként működő intézmény profiljának átalakítása ellen. Eperjesi a Capa Központban rendezett Hazahaladás című egyéni kiállításán mutatta be a frottázst 2016-ban, eredeti szándék szerint a bezárás kapcsán elmaradt vitát is pótolta volna, ám erre végül nem került sor. Helyette a művész egy nyilvános beszélgetést rendezett a Szabadság téren A német megszállás áldozatainak emlékműve elleni tiltakozás sorozat kapcsán alakult Eleven emlékmű csoporttal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.