Könyv

A király és a komédiás

Krasznahorkai László: Zsömle odavan

Kritika

Bizony léteznek fordulatos Krasznahorkai-regények, a Zsömle odavan ilyen. A 2010 körül játszódó történet főszereplője a kilencvenes éveit taposó Kada József, Józsi bácsi, a nyugdíjas villanyszerelő, akiről az hírlik, hogy valójában az Árpád-házi királyok leszármazottja, sőt, Horthy Miklós titkon királlyá koronáztatta, így már csak vissza kell ülnie a trónra, megszüntetve a jöttment kormányok országvesztő károkozását.

A szent ügyben mögötte állnak szövetségesei, mindenféle szélsőséges csoportosulásokból, van köztük autószerelő, ménesgazda, könyvelő, középiskolai tanár (a „professzor”). Buzgón látogatják Józsi bácsit a Budapest környéki falujában, beindul a szervezkedés, csakhogy hamar több belső és külső feszültség üti fel a fejét: a társaság egy részéről kiderül, hogy hatalmas fegyverarzenált felhalmozva döntő lépésre készül, miközben úgy tűnik, a minden állami és egyházi hivatalt e-mailekkel bombázó Józsi bácsi királyi ambícióiban az országgyűlés elnöki hivatala is lát fantáziát. Innen aztán egész kalandosan alakul az abszurd történet.

A regény igencsak humoros gúnyrajz a hazai szélsőjobbról, az áltudományos történészkedésről és általában a kisszerű magyarországi állapotokról, Krasznahorkai művei közül ebben találhatók a legközvetlenebb aktuális valóságvonatkozások. Orbán mellett szóba kerül a parlament elnöke (a „Mákosbajszos”), a királyság visszaállítását fontolgatva a propagandamunkát „Tónira” bíznák. A későbbi olvasókat pedig nem árt majd emlékeztetni arra, hogy az egészen röhejes, de valóságos szkíta államellenes összeesküvés tagjain, élükön az öreg „kormányzóval”, a regény megjelenése után ütött rajta a TEK. És még ha ez a relatíve rövid, kamaradarab-szerű könyv nem is rajzol fel olyan széles társadalmi tablót, mint a 2016-os Báró Wenckheim hazatér, sok mindent felvillant a hazai viszonyokból, a szegénységről, az idült kultúrnacionalizmusról, a politikai bornírtságról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.