Film

A Lista

Chantal Akerman: Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23.

  • 2024. szeptember 18.

Kritika

A különféle „minden idők legjobb” listázásoknak nincs semmi értelme.

A Sight and Sound tízévenkénti szavazásának (amelyen legutóbb Chantal Akerman hosszú című filmje végzett a 250 tételt tartalmazó Lista első helyén) különösen nincs – éppen azért, mert nem csak lenyomata az uralkodó közgondolkodásnak, de formálja is azt. A filmtörténet (is) úgy alakult, hogy bűnösen kevés nő készíthetett filmet. Az, hogy a 2012-ben megnevezett 100 filmből kettő volt női alkotó műve, pontosan tükrözte az arányokat. A korlátozottan jogos felháborodás hatására (és mert látszik, ki mire szavazott) 2022-re 14-re emelkedett ez a szám, illetőleg a 250-ből 30 film nő műve (nem számítva Wachowskiékat, akik a Mátrix létrehozása idején még férfiak voltak). Mivel a pozitív diszkrimináció merő szómágia (ahol valakit előnyben részesítenek azért ami, ott mindig a kvalitás szenved hátrányt), és mivel a csőlátás csőlátás marad, akármerre fordítják a csövet, három olyan nő rendező is van, akitől külön-külön annyi, sőt több film szerepel, mint Közép-Kelet-Európából összesen. Térségünket Tarr Béla két (Sátántangó, Werckmeister harmóniák) és Věra Chytilová egy filmje (Százszorszépek) képviseli. Menzel, Forman, Wajda, Kiesłowski, Jancsó nincs benne még a 250-ben sem, viszont a középszerű Claire Denis három filmmel is szerepel, csakúgy, mint a hirtelen a realizmus apostolává avatott Akerman. Agnès Varda életművéből éppúgy négy film szerepel a Listán, mint Bergmanéból vagy Tarkovszkijéból (Fellini 3, Chaplin 2, De Sica 1, Peter Brook 0). Elia Kazan felesége (Barbara Loden) egyetlen rendezésével (a Wanda című Cassavetes-utánérzéssel) a több mint előkelő 48., az ikonikus filmeket (A vágy villamosa, A rakparton, Édentől keletre) jegyző Kazan viszont nincs sehol. Vajon nem ugyanolyan megaláztatás-e valakit többre értékelni valóságos teljesítményénél, csak azért, mert nő? Buñuel a maga idejében botrányosan forradalmi Andalúziai kutyája 153 hellyel áll a film hatásait másfél évtizeddel később kockázatmentesen tükröző Maya Deren-film, A délután szövevényei mögött (amely ekképp minden idők legjobb rövidfilmje). Tényleg? És ha már női rendezőkről beszélünk: hol van Liliana Cavani, Susanne Bier, Ogigami Naoko, Margarethe von Trotta, Hana Makhmalbaf, Agnès Jaoui? Például.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.