Rádió

Kinek szól a mese?

Online meserádiót indított az állami média

Kritika

Valaki nagyon kísérletező kedvében lehet a Kunigunda útján.

Éveken át szinte semmi említésre méltó nem történt arrafelé, erre idén egyre-másra áll elő a mamutcég új csatornákkal, egy-egy rétegízlést megszólító friss adókkal, amolyan side-projectekkel a továbbra is nagyjából hullamerev állapotú nemzeti főadó, a Kossuth, illetve a folyton (hiába) megújuló Petőfi és a lassan, de biztosan szűkülő hallgatóságú Bartók rádió mellett. Mert az még rendben van, hogy Szöllősi György Népsport-főnök bebukott Sportrádióját felkarolták és átfazonírozták – az olimpia apropóján – Nemzeti Sportrádióvá. (Ad notam: „hosszabbítsuk meg Bicskéig”.) A tavasszal indult online Szakcsi rádióról még azt is könnyen el lehet képzelni, hogy egy létező igényt ismert fel és el az MTVA, amikor teret adott egy csak minőségi jazzt játszó csatornának. Az adó indulásáról mi is beszámoltunk (lásd: Szól a jazz, Magyar Narancs, 2024. április 24.), és azóta is látjuk a kísérlet pozitív hozadékait. Nyilván nem a Jazz Reggel fogja elszipkázni Sebestyén Balázsék meg Bochkor Gáborék hallgatóságát, de nem is ez lehetett cél.

Most tehát szeptember 1-jén ugyancsak online sugárzással elindult a Csukás Meserádió. A névválasztásba nem nagyon lehet belekötni. (Lehetett volna esetleg még Lázár Ervin nyomán Lázár rádió, de annak túl sok a konnotációja.) Ki vonná kétségbe Csukás István meseírói nagyságát, mindannyian az anyatejjel szívtuk magunkba Pom Pom, Süsü, a nagy ho-ho-horgász, Mirr-Murr kandúr, Oriza-Triznyák vagy épp Sün Balázs történeteit, hogy az olyan korszakos művekről már ne is beszéljünk, mint a Vakáció a halott utcában vagy a Keménykalap és krumpliorr. Csukás életműve nemzeti kincs, ami ugyan már nagyrészt klasszicizálódott, mégsem került távol a célközönségétől. Süsü él, a mai gyerekek is tudnak róla, ismerik a történeteit, tudnak hozzá kapcsolódni, felismerik egyetlen hangról, dallamról – ami egy meglehetősen biztató epizódja a nem sok biztató epizóddal terhelt kulturális életünknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.