Film

A művészet nagy dolog

Samuel Benchetrit: Szerelmes nehézfiúk

  • 2022. június 8.

Kritika

A gengszter is csak egy érző ember, vágyik a szépre, a jóra, a romantikára, a művészetre. Főleg a művészetre. Lám, verselésre adja kopasz fejét a kikötő rettegett ura, midőn magányos szíve szerelemre gyúl, s alexandrinusban szerzett költeményeivel hódítaná meg a szupermarket ifjú pénztárosnőjét. S hát mi is a poézis?

Egy csomó szokatlan szó (amarillisz!), amelyek jelentését sem a nehéz életű trubadúr, sem múzsája nem ismeri, csak a rímfaragó önképzőkör vezetője biztatja alkotásra a kritikát nehezen tűrő, művészete nem elég lelkes befogadását tettleg is szankcionáló főcsempészt. Akinek elhanyagolt neje azt hiszi, hogy a szemétből kiemelt krikszkrakszos fecni rímei őt éneklik meg, s már ez az utóbb csalókának bizonyuló tudat is elég, hogy kiemelje őt a tespedt depresszióból. Mert neki is kéne szépség, meg romantika, meg művészet. Főleg a művészet.

A főnök szerfelett népszerűtlen kislányának szülinapi buliján való megjelenésre komolyabb ráhatással szükséges ösztönözni az iskolatársakat, így a keleti spiritualitás iránt érdeklődő maffiózó a jelen pillanat megélésének fontosságáról fojtogatás közben elmélkedik. A lányka által kiszemelt tahó siheder viszont némi készpénzért hajlandó érdeklődni iránta.

Aztán ott van a banda behajtó embere, aki méretes fejszével kopogtat az adósságát nem törlesztő könyvelő ablakán, de elkésett, mert becses neje már előzőleg agyonverte a színházi előadás céljára sikkasztó, de a várható következményektől (fejszés behajtó) pánikba eső és a pénzt mégiscsak visszaadni akaró párját. Csak nem hiúsulhat meg a Simone de Beauvoir és Jean-Paul Sartre szenvedélyes kapcsolatát bemutató zenés egzisztencialista dráma bemutatója holmi rendezetlen tartozás miatt! Főleg, ha a főszereppel maga a dadogó, de ambiciózus hölgy kívánja színi karrierjét megalapozni. Hát csoda, hogy a fejszés behajtó beleszeret nyomban, és a Sartre szerepére jelentkező ripacsokat sorra elteszi láb alól, hogy ő játszhassa el a filozófust? A dilettáns látomásban, ahol egy színpadon tartózkodik a kisvárosi műkedvelők megformálta Gandhi és Hitler, Marilyn Monroe és Jézus, és persze a világ minden problémáját megoldó irodalmár páros, na, ott megkapja a magáét filozófia és művészet, feminizmus és forradalom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.