Lemez

A táncparkett angyalai

Kritika

A berlini, a londoni és a budapesti underground kincseket rejt. Segítünk kibányászni ezeket, és az sem lehetetlen, hogy a zenehallgatás táncos őrületté változik.

Rapha: Midnight Dancer A kelet-európai származású, manapság Berlinben élő és alkotó Rapha a budapesti Dalmata Daniel kiadó egyik legizgalmasabb előadója, s most egy klasszikus LP-vel (a kiadó harmadik nagylemezével) jelentkezett. Futurisztikus, hol játékos, hol sötétebb tónusú, ugyanakkor szinte kozmikus szépségű rétegekben gazdag szerzeményekből rakta össze lemezét – s ha az ő kifinomult produceri munkája nem lett volna elég, mellé kerülnek a magyar CT Kidobó és a korábban Raphával közös kiadót működtető PRZ egyedi stílusban kidolgozott remixei is. A Midnight Dancer abból a zenei univerzumból származik, amely először a nyolcvanas években virágzott ki, hatása pedig máig tart: egyszerre visszhangzik benne a savas electro/techno, a régi/új EBM és a hűvös synth­wave hatása – az ellenállhatatlan lüktetés egyszerre hív táncolni és ejt hipnotikus transzba. Az album a U Win I Winnel kezdődik, amely szexin pumpáló basszus, a direkt túlvezérelt dobok és a minimalista, mégis fülbemászó szintimelódia étvágygerjesztő elegye. Ha ennyi nem volna elég, CT Kidobó dark/tech/diszkó változata kissé máshová teszi a hangsúlyokat, közben feltekeri a táncfaktort. Az … And Them lassú-középtempós, bólogató robotbugija után pedig szinte fejbe kólint az Alien Dance hajmeresztő tempójú repesztése. A lemez második felének kulcsdarabja a címadó Midnight Dancer: a kissé roncsolt ritmusokra épülő hangulatos, lopakodó synthwave alapvetés a maga nemében elragadó darab – ehhez tökéletes PRZ remixe, amely úgy őrzi meg az eredeti grúvot, hogy egy jóval impulzívabb elektroid űrdiszkóvá varázsolja a nyersanyagot. Az album utolsó számai (Lost Start, Galactico) is remek retró futurista tánczenék, amelyek tovább gazdagítják a szívmelengető összképet. (Dalmata Daniel, 2024)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."