Színház

A tűz heve

Merre jársz…?

Kritika

Akkor vannak igazán elemükben, amikor forgószélként száguldoznak, amikor pillanatokba sűrítik egy bútorszállító brigád többórás munkáját és az élet színességét, amikor fékeveszetten táncolnak, ünnepelnek és tombolnak a színpadon. Az SZFE Tárnoki–Jákfalvi prózai színészosztály történetét az előadás szempontjából is érdemes felidézni.

2018-ban kezdtek, akkor még Zsámbéki Gábor és Fullajtár Andrea osztályaként. Nem volt szerencséjük: néhány nyugodt szemeszter után jött a Covid és a modellváltás. Zsámbéki már akkor felmondott, amikor a Vidnyánszky Attila vezette kuratóriumot kinevezték; Fullajtár pedig pár hónappal később, az egyetemfoglalás után kialakult helyzetben. Akkoriban komplett osztályok is elhagyták az SZFE-t, hogy a tanulmányaikat a Freeszfén folytassák, mindenki a saját élethelyzetét, nehézségeit, lehetőségeit figyelembe véve döntött. Ez az egyetemfoglalásban részt vevő osztály maradt, vezetésüket Jákfalvi Magdolna mint „elméleti osztályfőnök” és Tárnoki Márk vette át. Tárnoki maga is csak 2019-ben végzett, korábban tanársegéd volt Zsámbéki mellett, és tanít a Freeszfén is. Alighanem ennek az osztálynak van a leghosszabb neve az SZFE történetében: a Facebookon Zsámbéki/Fullajtár/Tárnoki/Jákfalvi osztályként szerepelnek.

A Merre jársz…? című előadásukat teljesen önállóan hozták létre, a rendező, a dramaturg és a koreográfus is közülük került ki, és a nemrég újranyitott Ódry Színpadon mutatták be – az új vezetés alatt három évig nem volt vizsgaelőadás az egyetemfoglalás szimbólumává vált helyszínen. Az előadás Olivier Bourdeaut nagy sikerű Merre jársz, Bojangles? című regényén alapszik, amely egy család történetét meséli el a fiú szemszögéből. A fiú gazdag szülei folyton önfeledten buliznak, tánccal, a társadalmi elvárások figyelmen kívül hagyásával menekülnek el a rideg valóság (számlák, adó, iskola, munka) elől, hogy sokkal színesebben, játékosabban, élettelibben élhessenek. Lassan kiderül azonban, hogy ez az alternatív valóság tulajdonképpen azért jött létre, hogy ideális környezetet teremtsen a mentális problémáktól szenvedő feleségnek, amíg az agya teljesen „kiköltözik”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.