Színház

Állatira jól bírják

A nyúl füle

Kritika

„Igazából egyetlen darabot írok, csak más műfajban, más szereplőkkel, más díszletben” – vallotta magáról egy interjúban Fábián Péter.

Hogy mi lehet annak az egyetlen darabnak a magja? A k2 Színház, majd annak megszűnése, illetve átalakulása óta Fábián egyéni munkáit követve nézőként valahol a látszat és a valóság, a legendák mögött rejlő realitás, a múltban gyökerező jelen környékén keresgélhetünk.

Fábián a zenés kabaré, illetve a revü műfajával sem először kísérletezik. Még a k2 idején a Stúdió K Színházban mutatták be kabaré formában Brecht Rettegés és ínség a Harmadik Birodalomban című művét. Most, ehhez az Aesopus állatmeséiből írt és rendezett előadásához is ezt a lazább, a mesemondó összekötő szövegeivel egybefűzött formát választotta.

Znamenák István sálas-pulóveres Aesopusa az egyes jelenetekhez fűzött bevezetés mellett a mesemondó életútjáról is beszél. A felszabadított rabszolgából lett író és egy mai művész öntudata, a körülötte lévő világhoz való viszonya is ott van fanyar, ironikus kommentárjaiban. A színészhez nagyon is passzol ez a szerep. Természetes közvetlenséggel fordul a nézőkhöz, és akkor sem jön zavarba, amikor egy rövid tanmesét kell rögtönöznie két, a közönség által ajánlott állatszereplőre (ezen az estén ez a jegesmedve és az aranyhal volt).

Az ismert mesék mellett elhangzanak kevésbé ismertek is, és persze a legtöbb esetben van valami mára utaló csavar. Példa erre a farkas és a bárány története, amely Hajduk Károly és Szaplonczay Mária előadásában egy mai színházi zaklatási helyzetté alakul; vagy a fehér sas esete a ganajtúró bogárral, amellyel önmagukra, az Örkényre mint „liberális színházi fészekre” is reflektálnak, közben meg a társadalmi szakadékokat, a fölényes, magabiztos fent és az indulatoktól fortyogó lent világát is szépen megmutatják. Mindezt az előadás egyik leghatásosabb jelenetében teszi Hajduk Károly és Máthé Zsolt. Utóbbi saját rapszámát adja elő elképesztő vehemenciával és energiával. (A mellettem ülő kamasz fiú is ezt élvezte a legjobban, és talán a növésben sem állt meg, Znamenák/Aesopus ugyanis ezzel a fenyegetéssel kívánta a szülőket elrettenteni attól, hogy gyerekkel érkezzenek a 16 pluszosnak hirdetett előadásra.) A színházról (is) szól az a jelenet, amelyben elvileg a madarak vetélkednek, de Csákányi Eszter csiricsáré színpompában tündöklő csókája egy tenyeres-talpas, mérsékelt tehetségű primadonna vehemenciájával tarolja le a riválisokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.