Színház

Állatira jól bírják

A nyúl füle

Kritika

„Igazából egyetlen darabot írok, csak más műfajban, más szereplőkkel, más díszletben” – vallotta magáról egy interjúban Fábián Péter.

Hogy mi lehet annak az egyetlen darabnak a magja? A k2 Színház, majd annak megszűnése, illetve átalakulása óta Fábián egyéni munkáit követve nézőként valahol a látszat és a valóság, a legendák mögött rejlő realitás, a múltban gyökerező jelen környékén keresgélhetünk.

Fábián a zenés kabaré, illetve a revü műfajával sem először kísérletezik. Még a k2 idején a Stúdió K Színházban mutatták be kabaré formában Brecht Rettegés és ínség a Harmadik Birodalomban című művét. Most, ehhez az Aesopus állatmeséiből írt és rendezett előadásához is ezt a lazább, a mesemondó összekötő szövegeivel egybefűzött formát választotta.

Znamenák István sálas-pulóveres Aesopusa az egyes jelenetekhez fűzött bevezetés mellett a mesemondó életútjáról is beszél. A felszabadított rabszolgából lett író és egy mai művész öntudata, a körülötte lévő világhoz való viszonya is ott van fanyar, ironikus kommentárjaiban. A színészhez nagyon is passzol ez a szerep. Természetes közvetlenséggel fordul a nézőkhöz, és akkor sem jön zavarba, amikor egy rövid tanmesét kell rögtönöznie két, a közönség által ajánlott állatszereplőre (ezen az estén ez a jegesmedve és az aranyhal volt).

Az ismert mesék mellett elhangzanak kevésbé ismertek is, és persze a legtöbb esetben van valami mára utaló csavar. Példa erre a farkas és a bárány története, amely Hajduk Károly és Szaplonczay Mária előadásában egy mai színházi zaklatási helyzetté alakul; vagy a fehér sas esete a ganajtúró bogárral, amellyel önmagukra, az Örkényre mint „liberális színházi fészekre” is reflektálnak, közben meg a társadalmi szakadékokat, a fölényes, magabiztos fent és az indulatoktól fortyogó lent világát is szépen megmutatják. Mindezt az előadás egyik leghatásosabb jelenetében teszi Hajduk Károly és Máthé Zsolt. Utóbbi saját rapszámát adja elő elképesztő vehemenciával és energiával. (A mellettem ülő kamasz fiú is ezt élvezte a legjobban, és talán a növésben sem állt meg, Znamenák/Aesopus ugyanis ezzel a fenyegetéssel kívánta a szülőket elrettenteni attól, hogy gyerekkel érkezzenek a 16 pluszosnak hirdetett előadásra.) A színházról (is) szól az a jelenet, amelyben elvileg a madarak vetélkednek, de Csákányi Eszter csiricsáré színpompában tündöklő csókája egy tenyeres-talpas, mérsékelt tehetségű primadonna vehemenciájával tarolja le a riválisokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.