Színház

Állatira jól bírják

A nyúl füle

Kritika

„Igazából egyetlen darabot írok, csak más műfajban, más szereplőkkel, más díszletben” – vallotta magáról egy interjúban Fábián Péter.

Hogy mi lehet annak az egyetlen darabnak a magja? A k2 Színház, majd annak megszűnése, illetve átalakulása óta Fábián egyéni munkáit követve nézőként valahol a látszat és a valóság, a legendák mögött rejlő realitás, a múltban gyökerező jelen környékén keresgélhetünk.

Fábián a zenés kabaré, illetve a revü műfajával sem először kísérletezik. Még a k2 idején a Stúdió K Színházban mutatták be kabaré formában Brecht Rettegés és ínség a Harmadik Birodalomban című művét. Most, ehhez az Aesopus állatmeséiből írt és rendezett előadásához is ezt a lazább, a mesemondó összekötő szövegeivel egybefűzött formát választotta.

Znamenák István sálas-pulóveres Aesopusa az egyes jelenetekhez fűzött bevezetés mellett a mesemondó életútjáról is beszél. A felszabadított rabszolgából lett író és egy mai művész öntudata, a körülötte lévő világhoz való viszonya is ott van fanyar, ironikus kommentárjaiban. A színészhez nagyon is passzol ez a szerep. Természetes közvetlenséggel fordul a nézőkhöz, és akkor sem jön zavarba, amikor egy rövid tanmesét kell rögtönöznie két, a közönség által ajánlott állatszereplőre (ezen az estén ez a jegesmedve és az aranyhal volt).

Az ismert mesék mellett elhangzanak kevésbé ismertek is, és persze a legtöbb esetben van valami mára utaló csavar. Példa erre a farkas és a bárány története, amely Hajduk Károly és Szaplonczay Mária előadásában egy mai színházi zaklatási helyzetté alakul; vagy a fehér sas esete a ganajtúró bogárral, amellyel önmagukra, az Örkényre mint „liberális színházi fészekre” is reflektálnak, közben meg a társadalmi szakadékokat, a fölényes, magabiztos fent és az indulatoktól fortyogó lent világát is szépen megmutatják. Mindezt az előadás egyik leghatásosabb jelenetében teszi Hajduk Károly és Máthé Zsolt. Utóbbi saját rapszámát adja elő elképesztő vehemenciával és energiával. (A mellettem ülő kamasz fiú is ezt élvezte a legjobban, és talán a növésben sem állt meg, Znamenák/Aesopus ugyanis ezzel a fenyegetéssel kívánta a szülőket elrettenteni attól, hogy gyerekkel érkezzenek a 16 pluszosnak hirdetett előadásra.) A színházról (is) szól az a jelenet, amelyben elvileg a madarak vetélkednek, de Csákányi Eszter csiricsáré színpompában tündöklő csókája egy tenyeres-talpas, mérsékelt tehetségű primadonna vehemenciájával tarolja le a riválisokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.