Színház

Orálszex: pipa

Minden jót, Leo Grande

Kritika

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

A Micsoda nő!, a Moulin Rouge! vagy az épp most érkezett Anora, mind annyira vad, szabad és erotikus. De helyezzünk a széttárulkozó nő szerepébe egy fiatal fiút, a bajszát nyaldosó kandúréba meg mondjuk, a saját anyánkat, és máris újradefiniálódik, hogy mit is tartunk szabadnak meg erotikusnak. Sophie Hyde erről szóló filmjét Keresztes Tamás adaptálta, ez a legelső bemutató a most megnyílt Bástya Színházban.

Nancy (és sok más nő) számára a házasság annyit tesz, mint bérbe adni a testét, hol a várandósság, hol a szoptatás, hol a kiszolgálás idejére, illetve azokra a percekre, amíg a férjnek kedve támad bütykölni rajta. Mire hatvanas éveiben a szolgálat lejár, és se a gyerek, se a férj nem tart már rá igényt, egy fáradt, elnyűtt testet kap vissza. Ám Nancy meglépi, amit a többi millió nő nem mer, és megteszi, amit a nemrég elhunyt férjével harminc éven át nem tehetett meg. Készít egy „to do” listát a kimaradt szexuális élményekről és pozíciókról, felfogad egy huszonéves escort fiút, felmennek egy hotelszobába, és kezdődhet is az élmények és a tapasztalatok kipipálása. Ám az aktus nem megy olyan könnyen, a gyönyörnek ugyanis nem csak a korkülönbség, de a társadalmi elvárások, a betokosodott elvek és egy meggyötört önkép is az útját állja. A vérprofi szexmunkás ugyan remekül hatástalanítja a nő szorongásból indított kérdéseit és ellenkezését, ám az idősödő hittantanár néni – noha ő fizet érte, nem is keveset – minden apró simogatást a személyes tere sértésének él meg. Ez még mind lehetne puszta szakmai kihívás, ám amikor fordul a kocka és Nancy hatol be Leo komfortzónájába, a fiú maga is újraértékelni kényszerül addigi értékrendjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.