Tévésorozat

Oroszlán és sakál

A párduc

  • - turcsányi -
  • 2025. március 12.

Kritika

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

A párduc pedig bizonyosan fehér holló (vagy párduc), hiszen Giu­seppe Tomasi di Lampedusa regénye kétségkívül a 20. század második felének csúcsteljesítménye (1958-ban jelent meg, posztumusz, miután a legnagyobb olasz kiadók közül kettő is visszautasította), s 1963-ra már film is készült belőle. Világra szóló film. Luchino Visconti műve mérföldkő, fárosz, raktár és mindenféle egyéb haszonállat a filmművészetben: rajta cseperedett Scorsese, Coppola, Cimino és gyakorlatilag a komplett Új-Hollywood, ahogy döntő hatással volt például, hogy ne menjünk annyira messze, Jancsó Miklósra is. Vagy Jean-Pierre Melville-re, mindenkire. Megkerülhetetlen tananyaga minden filmiskolának és filmes iskolának, ha a stúdium tárgya mondjuk a mise-en-scène (körülbelül az, hogy mit lát a kamera), elég csak naphosszat vetíteni A párduc hírhedett báli jelenetét (cca. 46 perc a három órából), és mindenki mindent megért, sokan még Tarr Bélát is. Persze sokakat meg is téveszt A párduc, hiszen a hanyatlás és a dekadencia filmje, felületes szemlélő könnyen átsiklik a humora felett, holott az első pillanattól egészen az utolsóig kegyetlenül szatirikus is, olykor pedig direkte tréfál, viccel. S mit lehet még a javára írni? Leginkább azt, hogy szerfelett hűséges adaptáció.

Ezek után hatrészes tévésorozatot forgatni a regényből istentelenül merész vállalás, méltón magasra pakolt léc, de távolról sem szentségtörés, pláne, ha az alkotó gondol is valamit. Természetesen valamit a regényről, s kényszerűségből valamit a filmről is. Nos, a Netflix A párduca folyamatos párbeszédben áll a filmmel, s e párbeszéd során igazolja is szépen a regény legfőbb állításait.

Amikor viszont egy három órában már remekül feltálalt holmit hat órában prezentálnak, az alkotói lehetőségek csak számszakilag tágulnak, valójában szűkülnek. Egy lezárt mű esetében kézenfekvő, közhasználatban lévő adaptációs módszer kevés van, az az általános módi, hogy megvastagítjuk a kontúrokat, élesen megvilágítjuk hőseink motivációit, s megmagyarázunk mindent, amit kicsit homályosnak érzünk, illetve kedvünkre továbbgondolunk dolgokat, történetszálakat, hogy az biztos így esett volna (még szép, hogy az eredeti alkotó szellemében). Ez viszont sajnálatos módon a művészet halálát jelenti, ha megmutatom, hogy mit, miért és hogyan csinált valaki valamit, amiről eddig csak azt tudtam, hogy csinálta, s nekem magamnak (nézőnek, olvasónak) volt lehetőségem eldönteni, hogy mi végre is tette mindezt, akkor nem kaptam valamit, hanem elvettek tőlem valamit. A saját gondolataimat, képzeteimet, kitörték a fantáziám lábát. A hat óra csapda, Kim Rossi Stuart pedig nem Burt Lancaster. Ahogyan az oroszlánok sem hiénák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.