Lemez

Antisztár születik

Grandaddy – Blu Wav

Kritika

Modesto leghíresebb szülötte vitathatatlanul George Lucas, de ugyanebből az észak-kaliforniai városból származik Jason Lytle, a Grandaddy frontembere, agytrösztje.

Az 54 éves énekes-dalszerző felmenői között nem találunk muzsikusokat, zenei érdeklődése az idősebb testvérei lemezgyűjteményéből fakadt. A kis Jason már ötévesen dobolni és zongorázni tanult, végül autodidakta módon tanult meg több hangszeren is játszani. Kamasz- és tiné­dzseréveiben nagy reményű gördeszkás volt, de aztán egy súlyos térdsérülés véget vetett a sportkarrierjének. Igazi deszkásként szerette a Suicidal Tendenciest és a Bad Brainst, odavolt a Metallicáért is, de már ekkor sokfelé ágazott az ízlése: az Electric Light Orchestra nagy ívű progpopjáért és a Beach Boys pszichedéliájáért ugyanúgy tudott lelkesedni, mint a Pavement vagy a Pixies garázsrockjáért.

Lytle 1992-ben alapította meg a Grandaddyt Kevin Garcia basszusgitárossal és Aaron Burtch dobossal, majd csatlakozott hozzájuk Jim Fairchild gitáros és Tim Dryden billentyűs. Még ugyanabban az évben megjelentettek egy kazettát Prepare to Bawl címmel, ezt két évvel később követte a szintén szalagon kiadott Complex Party Come Along Theories. 1996-ban érkezett az A Pretty Mess by This One Band címre hallgató minialbum, egy évre rá pedig az első igazi nagylemez, az Under the Western Freeway – mindkettő a seattle-i illetőségű Will kiadó gondozásában. A zenekarnak ekkorra már végleg összeállt a védjegyszerű hangzása: space rockos, indie-folkos dalaik sokak (például David Bowie) tetszését elnyerték, Lytle keserédes énekstílusa és a humort sem nélkülöző szövegei pedig leginkább Nagy-Britanniában találtak értő fülekre. A frontember a mai napig gyakran énekel a természet és a technológia kapcsolatáról, és ez az akusztikus és elektronikus megszólalást ötvöző hangzásukban is visszaköszön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.