Lemez

Antisztár születik

Grandaddy – Blu Wav

Kritika

Modesto leghíresebb szülötte vitathatatlanul George Lucas, de ugyanebből az észak-kaliforniai városból származik Jason Lytle, a Grandaddy frontembere, agytrösztje.

Az 54 éves énekes-dalszerző felmenői között nem találunk muzsikusokat, zenei érdeklődése az idősebb testvérei lemezgyűjteményéből fakadt. A kis Jason már ötévesen dobolni és zongorázni tanult, végül autodidakta módon tanult meg több hangszeren is játszani. Kamasz- és tiné­dzseréveiben nagy reményű gördeszkás volt, de aztán egy súlyos térdsérülés véget vetett a sportkarrierjének. Igazi deszkásként szerette a Suicidal Tendenciest és a Bad Brainst, odavolt a Metallicáért is, de már ekkor sokfelé ágazott az ízlése: az Electric Light Orchestra nagy ívű progpopjáért és a Beach Boys pszichedéliájáért ugyanúgy tudott lelkesedni, mint a Pavement vagy a Pixies garázsrockjáért.

Lytle 1992-ben alapította meg a Grandaddyt Kevin Garcia basszusgitárossal és Aaron Burtch dobossal, majd csatlakozott hozzájuk Jim Fairchild gitáros és Tim Dryden billentyűs. Még ugyanabban az évben megjelentettek egy kazettát Prepare to Bawl címmel, ezt két évvel később követte a szintén szalagon kiadott Complex Party Come Along Theories. 1996-ban érkezett az A Pretty Mess by This One Band címre hallgató minialbum, egy évre rá pedig az első igazi nagylemez, az Under the Western Freeway – mindkettő a seattle-i illetőségű Will kiadó gondozásában. A zenekarnak ekkorra már végleg összeállt a védjegyszerű hangzása: space rockos, indie-folkos dalaik sokak (például David Bowie) tetszését elnyerték, Lytle keserédes énekstílusa és a humort sem nélkülöző szövegei pedig leginkább Nagy-Britanniában találtak értő fülekre. A frontember a mai napig gyakran énekel a természet és a technológia kapcsolatáról, és ez az akusztikus és elektronikus megszólalást ötvöző hangzásukban is visszaköszön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.